Gå til innhold

Hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg er nå gravid, med termin 15 juni -09. Det var ikke akkurat planlagt, men vi ble glade allikevel :)

Sammen har vi 2 hunder, ganske viltre, som vil være 1 1\2 år når barnet kommer... Så jeg lurer bare på om noen vil dele erfaringer fra en hverdag med hund(er) og baby? Min samboer jobber i nordsjøen og vil være borte i 2 uker om gangen, så jeg ser for meg et lite mareritt med 2 hunder og en baby, hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, å gratulerer.Vi hadde også 2 hunder da jeg ble gravid. var innstilt på å ha de begge, men min hund ble veldig sjalu så det gikk ikke i lengden. Hadde de i 1 mnd sammen med barnet, og i løpet av den mnd var jeg ute å luftet de alene 3 ganger tror jeg.Men vi hadde 2 akitaer, veldig store hunder(vanskelig med vogna synes jeg).Jeg tror nok det kan bli litt slitsomt, men det er jo egentlig det samme om man har en eller 2, de går vel tur sammen?Litt ekstra å passe på blir det selvfølgelig.Du får bare vente å se hvordan det blir, kanskje du syntes det er lettere enn hva jeg gjorde=)

Skrevet

Oi, det hørtes heftig ut! :) Har selv en hund som blir 1 1/2 år når babyen kommer. Tenkte at det kom til å bli litt stress, men du vinner ;D

Går ut i fra at det er utenkelig å skilles fra vofsene, har dere noen gode naboer/ venner/ familie som kan bidra med lufting?

Skrevet

Takk for svar :) De jeg har er forholdsvis små, men føler de kommer til å være i valpestadiet ganske lenge.. og den ene har hoppemani (den er størst), så det er jo litt plagsomt, hehe.. å selge dem\gi dem bort er ikke noe tema... vi har ikke så mange vi kjenner rundt her, men kjenner jeg mødrene våre rett så kommer de sikkert til å ta hversin hund i perioder (hele døgnet da), og det er jo flott, men føler det blir litt feil og, vil jo helst klare å ta oss av de selv.. det kommer nok til å gå bra når når min samboer er hjemme, men tenker mest på når han er på jobb ute i 14 dager.. de kan luftes samtidig, men det blir nok stress med barnevogn i tillegg, spesielt siden den ene drar veldig.. kanskje sånn bæresele kan være tingen da?

Skrevet

Hei, jeg har hatt hund lenge, og sammen med barn var det ikke noe problem.

Men jeg fikk mye hjelp i starten, avlastning til turer osv, helt til jeg var i så god form at jeg tok meg av hund og barn selv.

Brukte mye bæresele på tur når bebissen ble stor nok til det.

Min første hund måtte vi dessverre avlive når eldstemann var 1,5 år pga sykdom. Etter et år fikk vi ny hund igjen, og denne hunden vil være 1,5 år når nr 2 kommer.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror du skal klare dette helt fint:) Sett opp noen lapper i nærmiljøet at du trenger litt hjelp til lufting av hund. Så finnes det sikkert noen sommer enn gjerne vil gå på tur noen ganger i uka!

Etter min mening skal man ikke ta "sorgene" på forskudd. Ett dyr er ett levende vesen det også og eieren må tenke gjennom konsekvensene i å skaffe seg ett dyr. Når sånne uforutsigbare saker skjer trenger man ikke "male fanden på veggen" før man har prøvd.

Håper det løser seg for deg!

Skrevet

takk for det! ja det ordner seg nok :) må vel bare finne mitt eget system og min egen rutine på det... hvor gammelt kan barnet være før jeg kan bruke bæresele da? vet ikke så mye om sånt enda ;)

Skrevet

Vi har hundegarde i hagen som kommer til å bli brukt ganske mye når babyen kommer. Jeg bor jo hjemme så de andre tar seg jo av luftinga. Men på dagtid vil jeg ikke ha han inne med babyen.. Vi har en svær hund (75% schæfer) på 2 år så han er ennå ung og kan være veldig vilter til tider. Så jeg er veldig glad at vi har en stor garde! Og hunden har bare godt av frisk luft, så liker han å være der også.

Skrevet

det med lapper var en veldig god ide:) for tiden bor vi i en liten leilighet, uten hage.. (men nå må jo jo nesten finne oss et større sted), hadde vært knall med en hundegård, de elsker jo å være ute ;) det ordner seg nok, men er også litt spent på hvordan de reagerer på å få en liten baby i hus...

Skrevet

Jeg vet i allefall at min hund vet at han skal bli storebror, og han gleder seg til det. Fikk en dyretolk i fjor til å tolke ham, for å si det på den måten :) Så kanskje hundene dine vet allerede at det kommer noe nytt, eller er på gang. De har jo en utrulig luktesans :D

Hvordan hundene blir å ta det, det får tiden vise og når den lille kommer i hus :) Jeg er selv spent på hvordan tassen vårres blir åta det når Junior kommer hjem på nyåret.

Skrevet

Vi hadde 2 hunder da jeg ventet førstemann, og jeg husker jeg var veldig spent på hvordan de kom til å ta det.

Vi hadde 2 hanner, og bestemte oss for å kastrere de før babyen kom, noe som hadde en helt super effekt. De ble mye roligere innendørs, og ble greiere å ha med seg på tur. Vi bodde i blokkleilighet i 3.etasje uten heis, og hundene var såpass store at jeg ikke klarte å gå med begge samtidig etterhvert. På mystisk vis så gikk det jo allikevel. Hver av hundene fikk sine 4 turer om dagen. Jeg gikk 4 turer mens samboer var på jobb (2 med hver hund) og så delte vi på det når samboer kom hjem. Slitsomt, ja, men det gikk. (min sønn på 2 er i dag VELDIG glad i å gå tur, kan tro det har en sammenheng? he he) Da vi fikk sønnen vår var vi veldig flinke til å inkludere hundene i alt som skjedde. Jeg satt på puter på gulvet og ammet mens hundene lå ved siden av. De fikk delta i kos, de fikk være på badet mens vi stelte ungen osv. Så de ble absolutt ikke sjalu, men godtok sønnen vår som en av flokken.

Desverre måtte vi avlive den ene hunden pga en alvorlig beinfeil, så nå har vi en hund igjen. Venter nå barn nr 2 og har siden sist kjøpt oss rekkehusleilighet, og fått gjerdet inn hagen vår. Dette er helt nydelig, da bikkja kan tilbringe store deler av dagen ute, i tillegg til å få turene sine.

Et tips er å skaffe en enkel vogn. Selv har jeg en 3hjuling som jeg enkelt kan styre med en hånd, og dessuten er det håndbrems på den, noe som har vist seg å være gull verdt. Har en ganske stor hund, så greit å slippe å hale og dra i han + barnevogn i bratte nedoverbakker f.eks.

Skrevet

Til askepott: Det finnes bæretøy som kan brukes fra barnet er nyfødt, og det finnes mye info på http://www.tettinntil.no. Selv har jeg skaffa meg et elastisk bæresjal som jeg har tenkt å bruke på tur med bikkja og ungen. Selv om det visstnok er litt plunder med å lære å knyte det, virker det som om dette er mest komfortabelt å bære med og veldig fleksibelt ettersom det kan knytes på flere måter.

Lykke til!

Skrevet

"Heldig" du som bare har to hunder-vi har 4! :P To små,og to som er mellomstor (ca.45cm.høy og 15-20kg). Den yngste vil akkurat ha passert 1 år når knøttet vår kommer til verden...

Vi er veldig innstilt på at dette skal gå! Hundene er min stor hobby,og sambo er også veldig glad i dem,og trener også med dem. Kunne aldri falle meg inn å gi dem ifra meg,men skulle det bli vanskelig,så har vi familie som stiller opp. Den ene av dem (den eldste og minste av dem:p) er litt spesiell,så det er hun jeg frykter kan reagere på baby i huset,men da vetjeg at mine foreldre har lyst til å overta henne-hvis det skulle gå skeis!

Skjønner det kan bli vanskelig å være alene med baby og 2 hunder,men som foreslått,så kan man jo henge opp lapper eller ha et innlegg i lokalavisa om at man ønsker "hundelufter":)Er alltids noen hundeglade mennesker som tar på seg en slik hyggelig jobb :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...