Gå til innhold

Noen sykepleiere her som kan hjelpe meg...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykepleierstudent på første året og holder på med å skrive en oppgave om hjerneslag. Hva er det man skal observere etter en hjerneblødning? Og hva er det med pupillene man skal observere? Hvordan skal pupillene IKKE være for at noe skal være alvorlig galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjerneblødning og miltblødning

Mekanisme: Ettersom hjerneblødningen øker, blir du mer og mer bevisstløs. Du reagerer dårligere og dårligere. Etterhvert vil du også puste seinere og seinere. Til slutt vil du ikke klare å holde fri luftvei, og du dør raskt av kvelning. Kjevegrep og ventilering med oksygen vil holde deg i live. Miltblødningen kan kun stoppes med operasjon.

Når du blir funnet tar du slapt mot det stedet som undersøkeren smertestimulerer. Høyre pupille er større enn venstre. Litt sein pust. Litt rask svak håndleddspuls.

Etter 5 min surklete pust. Ingen håndleddspuls. Svak og rask halspuls.

Etter 10 min. er begge pupillene store. Du reagerer ikke lenger på smertestimulering.

Får du ikke behandling, dør du etter 15 min.

Får du god assistert ventilasjon med oksygen og ventilasjonsbag, blir begge pupillene normale og du lever 5 min. lenger.

Google er fint.

Hvis du googler hjerneblødning + pupiller får du opp flere linker.

Skrevet

Husk at det er forskjell på arteriell blødning og venøs blødning. Ved arteriell hjerneblødning intreffer symptomene relativt raskt, ved venøs kan det gå opp til flere timer.

Normale pupiller trekker seg sammen når de får lys på seg (f.eks med en lommelykt), hvis man har hjerneslag er ofte pupillen utvidet pga økt trykk i hjernen, og trekker seg ikke sammen ved lys. (Er lysstiv).

Observere ift bevissthetsnivå, smerter, mental tilstand, kan få epileptiske anfall, ufrivillig urinavgang, lammelser, BT/P,

Også er det noe med at hodeenden på sengen ikke skal være hevet mer enn 30 grader tror jeg, pga at trykket i hodet ikke skal bli så stort???

Er ikke helt mitt felt dette, kanskje det er noen flere som kan svare mer utfyllende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...