Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Nå har vi hatt svigers på besøk i en uke. Og de har lagt seg borti alt mulig iforhold til ungen vår på snart året. I dag har det bare gått over alle støvleskaft for min del. Vi sliter mye med soving om natta for tiden. Og de har bestemt seg for at det er fordi hun er for kald. De mener at hun skal ligge i ulltøy (body, bukse og sokker) samt på skinn og med dyne over seg! Egentlig vil de ha pysj på henne i tillegg. Stakkars lille krake! I går kveld hadde de lagt henne på skinn og etter en time var hun klam i nakken. Det var over 20 grader i rommet. Men jeg turte ikke sette opp vindu der for da hadde det vel tiltet for dem! Jeg tok vekk skinnet i hvertfall og hun lå i ulltøyet og med helseteppe. Hun slet med å sove hele natta, men var ikke kald. Men det mener de at hun er. Så i løpet av natta har de pakket henne inn i to ullgensere (til svigerfar) i tillegg til helseteppet. Det var etter at hun sovnet på fanget til svigerfar i sofaen. Så nå mener de at teorien deres stemmer om at hun er for kald. Og hun er ikke det!! Hun er varm av seg og vi har slitt med soving siden i august! Grunnen til at hun sovnet sent i natt/morgenkvisten er vel at da var hun så utslitt samt at hun fikk sovne på noen! Fikk deretter en laaang diskusjon hele morgenen (når jeg stod opp) av svigerfar om at det var løsningen. At hun ikke sov fordi hun var for kald! Jeg holder på å tilte her! Det er min unge og jeg vet hva som er best for henne! Dette er i tillegg etter at de har klaget på hvilken salve vi bruker (for vi bruker jo ikke den de mener er best) og det har vært masse styr rundt hvor mye hun skal ha på seg ut på tur. Maten er heller ikke bra. For hun får jo middagsglass som varmes i mikroen. Stakkars baby!! Vet ikke hva vi skal gjøre med sovingen, men løsningen er i hvertfall ikke en overopphetet jente! Sukk! Dagens frustrasjon :-(
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg kjenner igjen noen av disse situasjonene. Jeg har dem også boende over flere dager da de er fra en annen plass. Jeg har et godt triks. Jeg bare smiler fint og lar de si hva de mener og så gjør jeg akkurat det som passer meg..... Så blir vi ikke uvenner og jeg føler meg ikke overkjørt. Når de tar med barnet utendørs lar jeg dem ta på ungen det de vil. Da er det såvidt han kan gå på grunn av alle klærne. Hvis jeg er med og kler han har jeg det jeg mener er riktig. Hvis de da spør: har han lite klær på seg? Sier jeg veldig blidt at nei det har han ikke. Så går jeg mot døra og de følger med. Kan godt være de diskuterer at jeg er lite lydhør etc. når de reiser hjem, men jeg har ihvertfall beholdt husfreden.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg også prøver å smile og holde husfreden. Og jeg var høflig til morgen i dag selv om jeg sa klart i fra at jeg ikke var enig i det han sa. Men synes ikke hun kan ligge og svette ihjel om natta i en uke fordi de mener det er riktig. Det er jo rett og slett skummelt! Men de er veldig snille og koselige mennesker. Det er bare at de denne gangen har blandet seg veldig i hvordan jeg/vi gjør det med barnet vårt.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Sorry, altså, må bare si det, men det ER ikke farlig å ha skinn og et (1) lag ull på barnet, ull isolerer og puster, barnet blir ikke FOR varm pgs varmereguleringa, så der har de rett, mener jeg, da. Varmen reguleres bedre, og da har du iallefall utelukka kulde som grunn til at hun ikke sover.. Og ferdigmat i mikroen? For meg høres det ut som om du burde høre litt mer på svigers.. Husk at generasjonenen over oss har MYE å lære bort, om vi bare kan slacke litt på forsvarsmurene og høre etter! MEN svigerforeldre HAR en tendens til å si ifra på måter som gjør det vanskelig å ville høre på rådene deres, da. tenk over alt i ro og mak når de er reist, og forsøk så å avgjør hva du vil gjøre basert på fakta og ikke følelser, slik det virker som om du gjør i innlegget ditt.. Uff, føler meg litt fæl nå, men måtte si det!
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #5 Skrevet 11. oktober 2008 Hører så mye om at ull puster og det kan godt være. Men jenta mi blir faktisk klam når hun ligger på skinnet nå. Så da må jeg ta konsekvensen av det. Og de skal ikke bli klamme! Jeg tror heller ikke jeg er den eneste mamman her som ikke lager middag til barnet under 1 år fra bunn av hele tiden. Og om den varmes i mikroen innimellom tror jeg heller ikke det er så farlig. Jeg er også helt åpen for råd og tips, men når noen sitter og gir meg direktiver i mitt eget hus i forhold til mitt eget barn så blir jeg sur. Spesielt når de mener at de har løsningen i løpet av noen dager når vi har slitt med soving nå i 1,5 mnd.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #6 Skrevet 11. oktober 2008 Irriterende med besserwissere! Men du gjør jo med babyen din som du vil.. la de bare mase og kjase så mye de vil.. du kan jo bare si at overoppheting er ofte nevnt i samme åndedrag som krybbedød..
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #7 Skrevet 11. oktober 2008 Hva er forresten galt med ferdigmat i microen?????noen som vil forklare meg det? anonym 2226
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #8 Skrevet 11. oktober 2008 Fikk som svar at de var like redd for det som meg... Det hjelper jo lite når de ikke omsetter det i handling da. Men de er snille og hyggelige, det er ikke det. Jeg har bare reagert ved flere anledninger denne uka. Og denne morgenen synes jeg det ble for mye av det gode. Det er tross alt jeg som kjenner barnet mitt best.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #9 Skrevet 11. oktober 2008 ja greit at man kanskje har mye å lære fra forrige generasjon... MEN mye har forandret seg siden da... ferdigmaten har sikkert blitt bedre, og det at man skal kle så innmari mye på barna har man gått litt bort fra... da min bestemor hadde baby var det vanlig å pakke babyen godt inn for at den ikke skulle få røre på beina!! tenk det da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå