Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 11. oktober 2008 #1 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg fikk _så_ lyst på salami idag. Så, jeg gikk å kjøpte Grillstad Kalkunsalami, i god tro om at dette ikke er like "farlig" som vanlig salami! (Nei, jeg er ikke hysterisk, og jeg spiser stort sett det jeg vil. Jeg vet og at man ikke automatisk får listeria eller whatnot om man spiser salami, men det er nå en sjans å ta.) Uansett, skyter jeg meg selv i foten nå, eller er kalkunsalami "bedre" å spise enn svinesalami?
Vil Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Til og med jeg som er vegetarianer har fått en sterk oppfatning av at salami er fandens fristelse for gravide. Not to eat!
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg har og fått med meg dette. Men, på matportalen sine sider, står det ingen ting om Kalkun/kylling pølse/salami, Det er derfor jeg spør. Jeg håper jo at dette er Ja-mat, selvom jeg innerst inne nok vet at det ikke er det.
Pappalille Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Matportalen sier ganske enkelt at man ikke skal spise spekekjøtt. Dette fordi kjøttet som regel ikke er frosset ned eller varmebehandlet, og det gjelder nok også for litt "finere" spekekjøtt, og slikt som Serranoskinke o.l hadde jeg ikke spist. Salami laget i Norge derimot er ikke på dét nivået. Gilde for eksempel, garanterer at de fryser ned _alt_ kjøtt de lager salami av til minus 18 grader før de bruker det. Nå tar ikke nedfrysing knekken på listeria, men vekstvilkårene for listeria i salt mat er svært dårlige. Man antar at listeria tåler saltinnhold på rundt 3 - 4%, og norsk spekemat har et saltinnhold på rundt 5%. Dette sammen med generelt strenge regler for forekomster av listeria i norsk mat som er holdbar lenger enn 15 dager, gjør at det er svært små sjanser for å få listeria ved å spise salami, og enda mindre sjanser om du spiser salamien så fersk som mulig =) Det gis dog ingen garantier, og man får veie for og imot selv, men det er liten vits i å gi inntrykk av at sjansene er store for å få i seg listeria når du spiser (norsk) salami, for det er det slett ikke =) Jeg spiser salami og koser meg med dét.
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg har nettopp spist to ostesmørbrød med Kalkunsalami, og jeg har slått meg til ro med tanken at det går helt fint! (Kalkun salamien var forøvrig veldig god!)
Tweak Skrevet 11. oktober 2008 #6 Skrevet 11. oktober 2008 Regner med at ostesmørbrød er oppvarmet, så da er du fullstendig trygg for alt som skulle være! ;-)
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2008 Det var det!
Mrs. Bouquet Skrevet 11. oktober 2008 #8 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg vil tro kyllingsalami er minst like mye spekemat som vanlig salami. Jeg spiser salami, men har det på ostesmørbrød i stekovn slik som du hadde, og da er det trygt uansett hvilken type en velger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå