Gå til innhold

klær til store barn i naturbarnehage - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungene har gått i "vanlig" barnehage tidligere. Vi har stort sett brukt reflex sine dresser, og noe troll. Har vært kjempefornøyd med reflex, men vet jo at de ikke er heeeeelt vanntette. Har aldri vært noe problem så langt fordi vi bare har brukt en regnbukse utenpå på ekstra våte dager. Men så har de jo aldri vært ute hele dager heller.....

Nå går de som sagt i naturbarnehagen hvor de er ute stort sett hele tiden. Nå på høsten har eldstemann brukt skogstad jakke og skogstad allværsbukse. det er vi kjempefornøyd med; vanntett og mye mindre klamt enn regntøy. Men hva når vinteren kommer?? Hva fungerer nrå snøen kommer. Han må ha noe som er veldig slitesterkt og som holder kulda ute. Samtidig må det være lett å bevege seg i. Han er 5,5 år. Hel dress eller todelt? Han har en reflexdress med uttagbart for fra i fjor som fotsatt passer. Men en dress er litt for lite synes jeg.....

Noen med erfaring fra naturbarnehage eller annen barnehage hvor barna er MYE ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en 4.5 åring i naturbarnehage og vi brukte troll sin vinterdress hele sesongen i fjor. Jeg bruker også regnbukse utenpå dressen om våren og i snøsmelting/regnvær men ellers har troll holdt ungen både tørr og varm.

Alle ungene i naturbarnehagen lille går i bruker hel dress. Jeg vet ikke hvor mye ekstra slitasje det blir når ungen er skoleklar snart, men regner med at vi kjører troll helt ut. Er så fornøyd med de dressene. Vi har bare hatt en dress i barnehagen faktisk. Så god har den trolldressen med ullfor vært. Aldri blitt våt igjennom den, eller måtte skifte i den.

Siden du er fornøyd med skogstad, hva med å prøve vinterdress fra de om de har?

Skrevet

Dessuten slites det mindre på vinterdressen siden snøen har kommet og den ikke rives opp av kvist og stein. Iallefall om du bor et sted der det faktisk kommer mye snø som hos oss. hehe.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Troll-dress med uttakbart for (så kler vi på så mye under som behøves). Dressen er jo også super både høst og vår. Ekstremt slitesterk (2 år gammel dress ser fremdeles ubrukt ut). Den er vanntett og pustende. (Vann kan trekke litt oppover bena når det er fryktelig vått. Da tar vi regnbukse utenpå).

Reflex regntøy (det mest slitesterke og også noe varmere enn annet).

Gode gummistøvler (med god såle da barna går hele dagen. Tretorn har en pustende modell - anbefales).

Sorel vintersko - den varmeste varianten (ned til minus 40). Den puster og er vanntett.

Ikke Sherrox!!! Bannlyst!!!

Gjerne ullvotter inni vanntette og pustende overtrekksvotter. Eller andre veldig varme votter.

Hals, varm ull-lue,

ALT TØY I ULL - fra truse og trøye til stilongs (NB! Ikke strømpebukse men ullstilongs og ullsokker) og tynn trøyegenser, til ullfleecedress (eller strikkebukse og strikkegenser).

Skifttøy i sekken.

Skrevet

Ja, vi kjører ulle fra topp til tå - alt unntatt underbuksa:)

Ull-undertøy fra sparkjøp,

Ullsokker fra ullvang

ullfrote som mellom lag fra janus (prinseull)

Lue fra reima med ull

Votter fra Hestra med ullfor (trollvottene med ull ble for tynne)

Har gummistøvler, cherroc, gore-tax sko og kamik vintersko. Her er cherrox et must fordi det er bløtt og vått i skogen og cherrox er faktisk varmere enn gummistøvler.

Får kanskje satse på trolldress da. Synes bare det er helt forferdelig å kjøpe en dress til 1400 kr. Har lurt på skogstad sin - den har også uttagbart ullfor. Men så lenge jeg aldri har prøvd den før er jeg av natur litt skeptisk......

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Troll-dressen holder seg jo så godt, at du kan jo selge den til god pris etterpå :-)

Skrevet

Ta av trusa eller kjør med ulltruser!! Det gjør vi. Det er tull å kle på ungen bomullstruser når alt annet er av ull. STumpen blir jo kald da jo! :(

Cherrox er helt greit det, så lenge det ikke er kaldt ute.. bare slapsete og rundt 0 til minus 4. ;p

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Vi kjører også ulltruser, fordi det fort kan bli en liten våt flekk. Da hjelper det lite å ha ull lengre ut...

Cherrox er i denne barnehagen fullstendig bannlyst...

Skrevet

hvor får man kjøpt ulltruser da???

Skrevet

hm. jeg kjøpte på en nettbutikk som het mamma og meg tror jeg. Vet ikke om de hadde større en 116 der, men du kan jo sjekke. :D

Skrevet

De gikk bare opp til 110 der.....

Skrevet

Mener dere seriøst at vi skal kjøpe truser til barna som koster 150 kroner pr stk?

Trusene til barna mine koster halvparten av det for en 6 pakke med truse.

De fleste av oss kan ikke budsjettere med over 4500 kroner i truser til barna (10 truser til hver av barna mine, 3 barn x 150 pr truse).

Kan jo ikke ha mindre enn 10 truser til barnehagebruk.

Skrevet

Her bruker vi Reima Tec sin vårdress hele året (vestlandet). Under bruker de Tom og Trine ull fra Sparkjøp. Når det er kaldt har de ull på seg og fleece eller tykkere ullklær. På bena har de ullsokker og Goretex fjellsko. Fjellskoene bruker de hele året, om vinteren legger vi i ullsåle. Dattera mi gikk i naturbarnehage i 2 år og dette fungerte veldig bra.

Skrevet

haha, vi har ikke ulltruser til hver dag da. når hun ikke er i barnehagen så bruker hun jo vanlig bomull. (Altså helg) Og uten ulykke så holder en ulltruse i 2 dager. :D Blir ikke lukt og ufinheter i ull vettu. Dessuten har jeg mye ull å vakse ellers også, så går minst 2 til 3 maskiner i uka.

vi har 3 vi, og det holder. Kan ikke skjønne hva du skal med 10 stykker. *klør seg i hodet*

men da mener jeg at du kan la ungen gå uten truse i barnehagen.. hehe.

Skrevet

Har tulla på 5 år i friluftsbarnehage, og vi gjør som de andre ull undertøy og ullklær under dress. Bruker kun reima dress og her funker det helt fin ( bor i nord norge) med lang og kald vinter. Bruker cherox høst og vår da de er kaldt med kun gummistøvler, gore tex og nesna lobber på vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...