Gå til innhold

På tide med en ny skryterunde :) Hva kan novemberbarna nå?


Bebés'ilvousplâit

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så masse som skjer i utviklingen til jenta mi nå for tida! Hun er så oppvakt, våken, blid og nysgjerrig. Mye mer lettvint å ha med å gjøre, fordi hun ikke er fullt så mammadalt lenger. Synes hun sutrer mye mindre også. Hun bare kryper rundt og leker, smiler med de store Kurt Nilsen-fortennene sine og er SÅ fornøyd om dagen! Her er ferdighetene hun har utviklet til nå:

-Krabber

-Reiser seg opp ved å holde i bord og stoler etc.

-Setter seg ned igjen uten problem

-Har så vidt begynt å "slippe seg"

-Vinker

-Klapper

-Sier "mamma" og "pappa"

-Rocker til musikk

-Går når vi holder henne i hendene

-Leker med biler (!)

-Går noen få skritt med lær å gå-bil

-Spiser brødbiter når jeg legger dem foran henne, en og en

-Spiser stort sett samme mat som resten av familien, med unntak av veldig salt eller spicy mat.

 

Jah, det ble min skryteliste, hehe. Vil gjerne se mange flere!

 

En god helg til dere alle fra Baby s'il vous plaît

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iselin kan

-vinke

-reise seg opp midt på gulvet, står stødig uten støtte

-Krabber

-går langs alt, stoler,bord osv

-går når hun holder oss i hendene

-Spise selv (frukt-, grønnsaks- og brødbiter)

-Leker forskjellige leker som å kose med alle bamsene, kjøre bilene fram og tilbake og røre med skje/sleiv i bolle

-sier ikke så mange ord, men viser at hun forstår ting som "hvor er mamma/pappa", "melk", "æsj", "aua",

-leker borte/tittei leken ved å gjemme seg under en klut eller lignende

-Danser til musikk

 

-Dette ble min liste, litt inspirert av din men de utvikler seg vel ganske likt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan

- vinke

- gå 25 skritt.

- leke bø tittitt ved en vegg eller gardiner

- strekke hendene høyt når jeg sier såå stor

- krabbe

- sette seg opp

- riste på hodet når vi sier nei nei nei

- danse når jeg sier danse danse danse

- leker for seg selv

- spiser det meste.

- legger seg fint hver kveld

 

Flinke gutten :D

 

*stolt mamma*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eir er no 11 mnd og 9 dagar gamal og her er det ho kan (som eg kjem på nett no i alle fall):

 

* kravle på magen (ser ut som ho driv med sånn militær hinderløype, eventuelt ser ho ut som ein krokodille på land), får temmelig bra fart når ho er på veg mot kattematen

* kjem seg opp på knær og albuar, men sklir veldig fort ut i spagaten igjen

* vinkar når eg spør om ho kan vinke (utan at eg vinkar først)

* leikar bø-tittitt med hendene eller kva som helst ho kan halde opp framfor seg

* av og til strekker ho hendene i været når eg spør kor stor ho er

* byggar saman "mega blocks" (store klossar) og har nokre gongar klart å bygge saman duploklossar (og tar dei frå kvarandre igjen)

* er veldig opptatt av å putte ting oppi andre ting og riste på det, for deretter å ta det ut igjen og undersøke kva det var som skjedde

* har endeleg begynt å ete skikkeleg, plukkar op små og store bitar av kva som helst og stappar det i munnen (men spyttar ut att om ho ikkje er fornøgd med smaken)

* "dansar" når ho høyrer musikk eller ein rytme

* seier "pssssss" og leiter etter katten (eller kattematen) ca 2 gongar i minuttet når ho er våken og heime (men hunden til broren min og kua i boka var og "psss", så eg trur nok det er ein generell betegnelse på alle dyr)

* natt til i går sette ho ny soverekord; 10t utan pupp (men det ser ikkje nødvendigvis ut til at det er ein vane enno...)

* og sist men ikkje minst så sjarmerar ho ALLE med sitt vanvittig blide vesen. Ho er ei rein solstråle frå ho opnar augene om morgonen og like til ho legg seg (og er dermed storebroren si rake motsetning). Eg har heilt seriøst aldri møtt ein blidare unge, og kvar dag med ho er ei glede frå ende til annan!

 

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gøy å følge med på utviklingene her inne, det er ganske likt, bortsett fra at sara er lite interessert i å gå! hun går langs ting, og bruker spisestolene som rullator, men når jeg tar henne i hendene for å gå med henne, skjønner hun ikke helt hva som skjer! ;)

men det er jo ikke så farlig!

 

det er moro å se at lekene hennes utvikler seg, hun har gått fra å slå lekene i gulv/på andre barn etc til å legge alle klosser i en box, eller legge baby-duploen sin i vaskemaskinen når jeg tar ut av den og døra er åpen og lign! dessuten leker hun veldig bra med en gutt på samme alder som jeg passer en del, og de gir hverandre leker, krabber etterhverandre og sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini her ville ikke gå etter fingrene før han hadde skjønt hvordan han kunne gjøre det selv. Nå er plutselig fingrene også kjempe morsomme når han er lei av å balansere ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske likt med utviklingen til Brage og... =) blir 11 mnd om 3 dager.

Bortsett fra de me å reise seg opp, han har en millitær-kravling som han for øyeblikket er veldig fornøyd med.

Han er beg å gå når vi holder han i hendene,men er veldig ustø.

Han elsker biler, når vi nevner ordet bil lager han brummelyd med en gang, og han har sine favorittbiler og et thommas-tog, han kjører med dem på gulvet frem og tilbake,og brummer i vei =) hehe,skikkelig skjønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...