FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Hvorfor er dere det? (tenkte jeg skulle hjelpe en på anonymsiden. Mine proargumenter blir så kvapse siden det skinner så igjennom at jeg ikke mener det når jeg forsøker å formulere dem. )
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er ikke for privatisering av kommunale tjenester, MEN jeg er for en økning i private alternativer. Fordi jeg tror at flere da vil velge den løsningen og det vil komme andre til gode.
Januarmamma10 Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg tror at en privatisering vil kunne øke konkurransen og dermed bedre kvaliteten.
Lykke X 4 Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er både for og imot. Grunnen til at jeg er for er at det kan bidra til å gi helsearbeidere høyere lønn
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne velge selv og jeg tror ikke at det kommunale har vondt av litt konkuranse heller. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være galt å betale for tjenester så lenge man har muligheten. Det måtte en privat lege til for å finne ut at pappa hadde kreft etter over et år med svada fra fastlegen for eks. Han tok seg godt betalt, men han fant ut hva som var galt og pappa ble operert 2 dager etter. Sier ikke at det kommunale bestandig er dårlig, men det er godt å kunne ha et alternativ om man ikke er fornøyd.
Januarmamma10 Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 Stemmer foressten ikke for privatisering selv, men dette er et argument for
ani84 Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er for; fordi det kommunale ikke har vondt av litt konkurranse.De vil vel yte ekstra,og kvaliteten på arbeidet blir også deretter. Også som nevnt over at helsearbeidere kanskje kan få høyere lønn.
2 søte Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 jeg er mest for, men om jeg skal argumentere imot for det er det at alle bør ha lik rett til samme helsetjenester, uansett alder, kjønn og inntekt. vi skal kunne ha valget om vi ønsker å betale for tjenesten eller bruke kommunale og statlige tjenester, og gjøre kommunale tjenester mer utsatt for konkuranse for å heve kvalitetsnivået og heve inntekt. men kommunale tjenster bør drivest som før da, med et sidestilt tilbud. tror dette hadde iallefall vert bra for psykriatrien som hadde trengt en økning i plasser, tilyross for økningen staten har gjort de siste årene.
prekæs Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Burde vel egentlig startet en egen tråd, men hadde vært artig å sett vellykkede prosjkter av privat helsetjeneste. Har vært borti noen selv og sitter igjen med ett inntrykk av at de gjør som jeg vil fordi jeg betaler ganske så mye for hver eneste tjeneste. Og tjenesten de har gitt meg kan "gå å legge seg" i forhold til det offentlige. mener da spesielt svangerskap og graviditetsutfordringer, men også andre tjenester. Det offentlige helsesystemet er jeg såpass heldig å ha bare positivt å si om. Spesielt når jeg sammenligner. Sitter igjen med en følelse av at de som kritiserer det offentlige, ofte vil ha fram at de gladelig betaler det tredoble for å få spesialistbehandling. Men er det tre ganger så bra?.Ikke min erfaring i hvertfall.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med helsetjenester generelt. MEN når vi bodde i Oslo og måtte på legevakten dro jeg alltid på Volvat eller Røde kors klinikken. Seriøst så betaler jeg gladelig for at ungene mine skal slippe å sitte minim 3 timer på et venterom. I Moss finnes det jo ikke et alternativ dessverre.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Etter å ha hatt en pappa som var alvorlig syk i 4-5 år så kan jeg vel si uten å overdrive at vi kanskje var fornøyde 20 % av tiden, resten var bare dritt for å være ærlig. Jeg orker faktisk ikke legge ut om hvor mye dårlig behandling han fikk engang fordi det var faktisk såpass ille. Voksne sterke mannen gråt som et lite barn flere ganger pga dårlig behandling, og om du hadde satt deg en times tid på røykerommet på radiumshospitalet for eks så hadde du nok lett skiftet mening ang hvor flotte de offentlige helsetjenestene er her i Norge. Selvfølgelig er det ikke alt som er dårlig, men etter en stund så blir man fryktelig lei av å måtte kjempe seg frem for å få den behandlingen man liksom har rett på. Det er når man er svakest at man trenger hjelpen mest og da orker man ikke krangle seg til å få komme inn på sykehuset for eks.. Om det private er 3 ganger bedre vet jeg nå ikke, men man slipper lange køer, flere dager og uker med venting for å få tatt en enkel prøve osv.
2 søte Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 nå har jeg heller ikke oppsøkt private helsetjenester, så kan jo ikke sammenligne,men jeg hadde gjort det omikke jeg hadde følt jeg hadde fått nok jelp av det offentlige. men jeg er for private skoler, bare ikke slik det ofte gjørest idag--i en kristen regi-- men jeg jobber på et halvprivt sykehjem som engang var privat- og jeg har bare positivt å si derfra--tanken bak den og holdningene er kjempegode! selv om økonomi gjør det vanskelig i praksis er det nok ikke mange sykehjem som har egne leger, og ikke legevakt eller leger med flere arbeidsplasser. kunne godt likt å sett det blitt fult privat igjen for det tror jeg hadde forbedret kvaliteten.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg fikk også sjokk da mamma ble kreft-syk..... Orker egentlig ikke tenke på det engang. Jeg gikk faktisk til sak gjennom pasientforeningen og fikk medhold.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 Vi var også i kontakt med de flere ganger, men som sagt så orker man liksom ikke krangle og tulle når man er så langt nede. Pappa døde nesten på hytta fordi ingen sykehus ville ta han imot :-S Radiumen mente at det var ahus sin oppgave, ahus mente at det var sykehuset telemark (som ligger ved hytta) og de igjen mente at det var radiumen sitt ansvar. Til slutt måtte vi ringe ambulanse å grine oss til å bli hentet! Da han kom inn på sykehuset viste det seg at han var medisinforgiftet og ikke hadde overlevd et døgn til om han ikke hadde fått hjelp. I tillegg så var han så ødelagt av kreft da at han døde litt over en uke etterpå.. Hva skulle vi gjort om pappa hadde dødd på hytta da?
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #15 Skrevet 10. oktober 2008 Nå sporet jeg helt av her men,, synes det er viktig å være litt kritisk til det komunale også og ikke bare godta at sånn er det og det får være bra nok.
Gjest nanny carrie Skrevet 10. oktober 2008 #16 Skrevet 10. oktober 2008 Fordi moren min hadde ikke fått en verdig død i det offentlige helsevesenet. Det kunne kun det private gi henne. Og det er jeg takknemlig for. Sånn skulle det offentlige vært også!!
2 søte Skrevet 10. oktober 2008 #17 Skrevet 10. oktober 2008 joda når det er snakk om sykehjem vil du finne noen gode selv om det er offentlig, men husk det, det kommer veldig an på de som jobber der, itillegg til økonomiske midler.
Gjest nanny carrie Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 Når det kommer til pallativ behandling syns jeg virkelig ikke kommunale tjenester kan måle seg med private. Og moren min ville ikke dø på et sykehjem. Det skjønner jeg godt. Man blir faktisk bedre ivaretatt av private tjenester. Husker jeg ble helt satt ut da jeg så "hederseksempelet" på "Sykehuset" på tv3 - ha ha ha , sånn er IKKE ahus i virkeligheten!! ))
Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #19 Skrevet 11. oktober 2008 Hvor avsluttet din mor sitt liv? Moren min døde på Lovisenberg sykehus i Oslo. Et fantastisk sted. Alle burde få oppleve en slik verdig avslutning på livet. Da hun kom dit viste det seg at Aker sykehus ikke hadde stellet henne på flere dager.....
solei Skrevet 11. oktober 2008 #20 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg var for og jobbet i privat sektor.Var i ett knallfirma om vi hadde det ti ganger bedre enn vi hadde det i kommunen.Men så er problemet at etter noen år skal det ut på anbud igjen,og da vinner selvsagt det billigste,på bekostning av personale og brukere.Det driter staten i for de skal spare penger!!Så da gikk vi fra ett knall arbeidsmiljø og meget bra kvalitet til å ramle rett i dass.Bare ett år tok det etter at nytt firma overtok.Og hvem er taperne,jo brukerne alt ialt.Og de gode lederne forsvinner for hvem vil lede slike dårlige firma.Så idag er jeg veldig imot for det dreier seg hele tiden om å spare penger. Fortvilende for vi gjorde det så bra først og det var deilig å se resultatet.
solei Skrevet 11. oktober 2008 #21 Skrevet 11. oktober 2008 Ja,det var kjempebra lenge,men når det da skal på anbud blir det noe annet og dårligere.Vi trodde vi skulle klare å drive det bra videre,men det er umulig når ett firma tyner deg som person og bruker lite penger.Det er jo det samme med maten til eldre mange steder..fra storkjøkken til mikcromat som smaker alt annet enn mat...pengene styrer alt desverre.
solei Skrevet 11. oktober 2008 #22 Skrevet 11. oktober 2008 I det første firma var alt på stell,i det siste ble det spart inn penger på de ansatte,så vi lå hele tiden under staten og de lovet bedre lønn tusen ganger uten handling.Men tror det er å drømme å få bedre lønn enn staten for de private skal faktisk tene penger.
solei Skrevet 11. oktober 2008 #23 Skrevet 11. oktober 2008 Ja,tenker på hvor godt de hadde det hos oss før det ble nytt anbud.De pårørende roste oss opp i sky og vi storkoste oss.det var bare helt utrolig å klare å få til så god omsorg og kvalitet,men så raser alt i dass,forferdelig synd!!
solei Skrevet 11. oktober 2008 #24 Skrevet 11. oktober 2008 At de ikkje blir stelt er desverre en gjenganger på mange sykehus.vi fikk mange igjen med kjøttsår nesten hver gang.Å skifte bleie hjelper omtrent ikke om de ikke blir vasket..skammelig.Men problemet er jo at tiden ikke strekker til og med gamle eller syke mennesker så tar ting tid.
Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #25 Skrevet 11. oktober 2008 jeg er for et privat alternativ så lenge det ikke betyr at det offentlige blir dårligere enn i dag. Jeg tenker det er bra med et alternativ, at man ikke er prisgitt det offentlige. Jeg håper også privatiseringen kan gi økt lønninger innen helse, at det blir mer populært å jobbe i dette yrke og bedre kvalitet over hele fjøla. Jobber selv i det offentlige helsevesenet. Det slites med rekrutteringen og arbeidsmoralen, men det ser ikke ut til at noen skjønner at det kan skyldes lønna :/ Selv sjekker jeg nav hver dag i håp om at et bedre alternativ dukker opp..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå