Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Dette skal du fortelle dem: Alle ungdommer havner før eller senere i en bil hvor sjåføren er idiot. Da skal du fortelle ditt barn at det må si følgende. - Jeg må tisse eller - Jeg må spy Ingen sjåfør vil ha noen av delene i bilen, og din unge vil da få muligheten til å stå av. For som vi alle vet, det har ikke noen effekt å be denne sjåføren slakke av, da vil han bare bli enda mer idiot. Manen fra Vegvesenet som fortalte dette til meg og mine elever fortalte at han årlig blir oppringt av to eller tre som takker han fordi de ikke har vært med i en stor kollisjon fordi de brukte dette knepet for å komme seg ut av bilen.
danieI Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 er ikke ansvarlig for prevensjon du heller ser jeg ;-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2008 livredning ~redning (etter eng. life saving) 1 det å redde liv, særlig fra drukning 2 kunnskaper om hvordan en redder liv kurs i l- http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=livredning&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Noe annet? men lov meg at du husker dette til lillebråk blir stor.
danieI Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 jeg tenkte mest på denne manen fra Vegvesnet jeg da og ja, jeg lover....idioter skal man være forsiktig med
Gjest Siklerotte Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Hmm... Ja, det er veldig sant det der. Skulle ønske jeg hadde vært like flink før - og blir mye flinkere. Men på samme tid, når man sier man må spy eller noe, skal de bare dra fra deg midt uti ingenmannsland da? Hvordan få de til å forlate deg der egentlig?
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg våkna som 15 åring opp i en bil med en full sjåfør, og politibil bak og kan fortelle at "stop jeg vil ut" ihvertfall funka dårlig.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Fortalte han også hvordan du skal få bilen til å kjøre videre uten deg?
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Jupp, funker som f. Har brukt unnskyldninga selv da jeg ung og dum.
prekæs Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Personlig synes jeg det er viktig at barna får prøve og feile. Og i tillegg ha frihet under ansvar;)
KaMa Skrevet 11. oktober 2008 #10 Skrevet 11. oktober 2008 Syns du egentlig den kommentaren passet så inderlig godt inn her..? Å ikke bestemme over ungen din i alt fra A til Å er ikke ensbetydende med at ungen ikke skal a noen grenser og regler å forholde seg til. Merkelig det der, hvordan en diskusjon har en tendens til å ende opp med polarisering. Og dette innlegget hadde vel strengt tatt ikke noe med å sette grenser eller ikke å gjøre. Det handlet vel om hvordan komme seg ut av en situasjon. Og sånn i samme slengen, jeg fikk aldri lov til å sitte på med uansvarlige sjåfører, fulle sjåfører, haike, osv. Kan ikke si at hverken det at jeg ikke fikk lov, eller at jeg endte opp med ørten timer husarrest for regelbrudd gjorde så mye fra eller til ang haiking og sitte på med kompiser som kanskje ikke burde hatt lappen i det ele tatt.
prekæs Skrevet 11. oktober 2008 #11 Skrevet 11. oktober 2008 Neida. det var en ubetenksom og dum kommentar. Likevel. Mener vel at i noen tilfeller hadde grensesetting hjemmefra kunnet forhindre at akkurat det skjedde med tenåringsbarn. Hva har en 14 åring ute i bil med venner midt på natta å gjøre? Det Doppler nevnte blir tatt opp med tenåringen her i huset snarest. Det er mye man skal tenke på som tenåringsforeldre og akkurat dette rådet har jeg ikke kommet på.
Gjest Siklerotte Skrevet 11. oktober 2008 #12 Skrevet 11. oktober 2008 Men, det er jo veldig lett å bare si at man skal spy - men ingen klarer å svare på spørsmålet mitt - hva skal man gjøre for å få bilen til å kjøre videre uten deg med? De aller fleste ville da ikke bare forlatt deg der, og hva skal unnskyldningen være da?
prekæs Skrevet 11. oktober 2008 #13 Skrevet 11. oktober 2008 Tro det eller ei. Jeg har vært der. Langt uti en skau i stedet for å komme hjem. Da fantes ikke mobil. I dag er løsningen grei. Fulladet mobil og telefon hjem. Og taxi:)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 12. oktober 2008 Nekt å bli med inn igjen. Alle unger har mobil. Og alle foreldre kjører gladelig 100 mil for å hente ungen sin som har tatt til vett og står alene i ei grøft. Eller man kan ringe bestefar, tante, taxi.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter #15 Skrevet 12. oktober 2008 *fnis* Vegvesenet altså. Jojo. men om du skal rette alle skrivefeila mine får du en stor jobb.
Tokatter_USA Skrevet 13. oktober 2008 #16 Skrevet 13. oktober 2008 Takk for tipset. Det er stor sannsynlighet for at Snups før eller siden kommer til å befinne seg i en bil hvor sjåføren har drukket. Det er sånn drikkekultur her, og ingen offentlig transport, ikke engang taxi etter kl. 20, siden drosjesjåførene ikke har lyst til å kjøre fulle folk. Det er en av grunnene til at vi bor i byen, sånn at hun (og vi voksne også) kan gå til og fra de fleste steder når hun blir noen år eldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå