Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har nå bestilt meg time hos legen for førstegangs konsultasjonen. Men hva skjer da egentlig?? Hva gjør man og legen? Ser det er mange her som skriver at de har tatt UL og sånn.. Er det standar prosedyre?? Får man høre hjertelyden og sånn? Elelr er det bare samtale og papir utfylling? Jeg skal til legen når jeg er 9+1.
Malene & 2 1/2 små Skrevet 11. oktober 2008 #2 Skrevet 11. oktober 2008 Hei! Vanlig førstetime hos legen, da får du nok ikke UL. Dette får du kun om du har ekstra bestilt det - om du f.eks har mista i forrige svangerskap..(slik som meg) Ellers skal du ha med deg urinprøve ( små glass får du kjøpt på apoteket). Du blir veid, og tatt blodprøver av. Legen skal begynne utfylling av ditt personlige helekort, som du skal ha med deg gjennom hele graviditeten. Du skal vel og ha en gynekologisk undersøkelse, hvor legen ser om alt er ok, og kjenner størrelse på livmor. Det skal gå ganske kjapt.. Håper du har en grei lege! Det har jeg.. og da er det jo ikke noe stress. Litt tidlig for å høre hjertelyden, men noen leger prøver jo. Men ikke bli nervøs om han ikke finner den.. Det får du ved neste time.. Og vanlig UL er i uke 17. Lykke til!!
En liten familie på tre:-) Skrevet 11. oktober 2008 #3 Skrevet 11. oktober 2008 Hei! er på bsøk fra 2 trimester...;-) Ja jeg lurte veldig på dette jeg også! Hva skal skje på legesjekken. De skal ta masse blodprøver av deg. Her skal de sjekke alt fra HIV (hvis du vil) til toxoplasmose. Når du får svarene på blodprøvene må du ikke blir redd hvis det står "positiv" på noen av de (noen av de skal du teste positivt på) Dette vet legen. Så skal du ta med morgen urin, de skal veie deg og måle blodtrykk. Og så skal du svare på en hel haug med spørsmål:-) Du får da tilsendt et helsekort. Legen skal også bestille fødeplass. Da får du automatisk brev fra fødestedet om ordinær ultralyd i ca uke 18 (17-19). Hjertelyd tror jeg også er litt tidlig for deg. Det kan du høre i uke 12-13 tror jeg. Legen min sjekket ikke dette.... Ellers er det mange som ønsker å gå til jormor i tillegg til legen. Da kontakter du bare helsestasjonen selv og bestiller time. Ellers betaler man ikke for legebesøk når man er gravid. Det visste ikke jeg:-) Glederlig overaskelse!! Så¨nå er tidlen for å ta opp andre problemer også;-)) Lykke til!!!
Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2008 Tusen takk for god info!! Har ingen andre å spørre vettu. Har heller ikke fortalt det til noen enda, da jeg er så redd for å miste. Da blir det lissom så mye værre om man må fortelle det også til alle. Blodtrykk ja.. det kan jo bli spennende... Har kjent øyt blodtrykk og har tidligere gått på medisiner for det. Men man kan ikke ta de og være gravid. Er det ogå standar å ta gyn undersøkelse? Så det er gratis? Så kjekt. Det viste ikke jeg heller Alt fra den første konsultasjonen til fødsel?? Gjelder det kun fastlegen eller jordmor også? Er det ikke noe med tannlege og graviditet? betaler kun halv pris eller noe? Hva kan man gjøre hos en jordmor da? Hva gjør hun? Beklager at jeg spør og graver så veldig, men er så glad at en endelig kan gi meg noen svar. Tusen tusen takk!!!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #5 Skrevet 12. oktober 2008 halv pris hos tannlege..? det har eg aldri hørt. noen som vet? er jordmor gratis?
trine->mai07 og juni09 Skrevet 12. oktober 2008 #6 Skrevet 12. oktober 2008 Hos jordmor 1. time går dere egentlig bare igjennom helsekortet. Kommer litt an på hvor langt du er på vei. Da jeg var gravid med nr1, var jeg der i uke 13. Hun målte Symfyse-fundus målet, vekt, blodtrykk osv. Så fant hun hjertelyden og fikk høre den. Snakket en del om alkohol, røyk og kosthold. Lykke til
Yarn Skrevet 12. oktober 2008 #7 Skrevet 12. oktober 2008 Det er ikke standard å ta gyn undersøkelse. Har inntrykk av at det varierer fra lege til lege, men i utgangspunktet skal dette være unødvendig hvis du "nettopp" har tatt celleprøve. Jeg ser du kaller deg Tutta87 og antar 87 er fødselsåret ditt? Da har du kanskje ikke begynt å ta faste celleprøver? Mulig du slipper unna da, siden du er så ung:) Kan jo være greit å være forberedt, men skjønner ikke hvorfor du skulle ta. Men så har jeg heller ingen helsefaglig bakrunn:) Jeg ble ikke veid, men spurt om vekten. Synes selv det var grei å veie meg hjemme. Da får jeg veid meg til samme tid og med samme vekt. Blodprøver taes, men toxoplasmosetest er ikke standard over hele landet iallefall. Tror det er standard i Oslo, men ikke her i Stavanger. Mulig du kan spørre om det, hvis det er noe du eventuelt ønsker. Ellers er det jo frivillig å svare på alle disse spørsmålene på helsekortet. Jordmor gjør omtrent det samme som legen, men hun har gjerne mer tid og snakker med deg om annet enn det rent tekniske (Blodtrykk og urinprøver. + +. ) Håper også du har en grei lege, og ike overkjøres av en travel lege uten omtanke! Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå