Gå til innhold

Biting og kloring i barnehagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

da fortsetter jeg her:

Vi har en gutt på snart 18 mnd som går i barnehagen, siste uka har han blitt bitt eller kloret 3 av 5 dager. Han selv gjør ikke dette mot andre, spurte de ansatte i dag, er nå bekymret for at han enten begynner med dette han også eller at han ikke lenger har lyst til å gå i barnehagen.

Bekymrer jeg meg for mye eller bør dette taes opp med pedleder

(vet at de har hatt spes ped inne for å observere problemet, men de fikk beskjed om at det ikke var værre her enn i andre barnehager)

Skrevet

Vi har tre barn som alle har vært innom småbarnsavd i barnehagen. Alle har hatt perioder der det har vært biting/kloring. Barnehagen har da satt inn litt ekstra ressurser og gjort noen enkle tiltak (ingen har lov å ha med private leker osv den perioden) og det har alltid gått temmelig fort over. Ungene har ikke hatt noen traumer pga dette. Tror du kan ta det med ro inntil videre, iallefall. Et par uker så er det sannsynligvis over.

Skrevet

huff kjenner til den der ja. gutten min på 15 mnd ser ennå ikke ut i ansiktet etter et par episoder i barnehagen. d verste er at han har begynt med d samme her hjemme,men aldrig i barnehagen. D som jeg blir irritert over er at d er den samme ungen som gjør d om å om igjen, å ikke bare på min unge men på andre oxo. Jeg vet selv at ting sjer fort på en småbarnsavdeling, de er temmelig raske de små. (jobber selv på småbarnsavdeling). Men når d gjentar seg gang på gang kjenner jeg at jeg blir bekymret og sint rett å slett. Men håper d gir seg fort. Har tatt d opp med de ansatte å sjer d flere ganger tar jeg d opp igjen. Har nokk dårlig samvittighet for at gutta er i barnehagen.Å da syns jeg iallefall de skal føle seg trygge der.

Det er nokk en fase de minste går igjennom tror jeg. men lurt å ta de me en gang de starter med slike ting. Elste går på storbarn å der har d ikke vært biting eller kloring.

Skrevet

Jeg har ei lita som er 14 mnd. Hun har lenge drevet å bitt, kløpet og klort både meg, faren og søskenene. De andre ungene mine drev ikke med dette, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Foreløpig ser det ikke ut som om dette er et problem i barnehagen. Hun begynte der i høst. Kun en dag fikk vi beskjed om at hun hadde klort flere av barna på avdelingen, men heldigvis var det bare en dag hun hadde gjort dette. Hun har ikke bitt noen ennå. Heldigvis informerte vi personalet om at hun ved noen anledninger pleier å bite, kanskje de har tatt noen grep/forholdsregler. Fryktelig ekkelt, og jeg bekymrer meg, for det kan jo bli et problem. Håper imidlertid det roer seg.

Dersom noen har gode råd for hvordan man kan få bukt med dette, tar jeg gladelig i mot.

Hilsen fra mora til "Bitten"

Skrevet

Hei! Min minste biter og klorer og slår... Vi har nå begynt med timeout. Han er snart 20 mnd, men han skjønner godt hva timeout betyr. Det har blitt en markant bedring etter at vi startet med dette.

Han "slår fra seg" i barnehagen også, så vi passer alltid på at han har kortklipte negler. Vi har også bedt dem prøve timeout der. Vet ikke om de har begynt med det ennå.

De andre søskene var alltid de som ble klort og bitt uten å ta igjen. Husker jeg irriterte meg grønn på foreldrene som ikke klarte å klippe neglene eller oppdra barna.. He he.. og så har jeg fått en selv.. Ja, ja. Det er en vanskelig periode og jeg skjønner nå at det ikke er så enkelt å få slike til å slutte, men timeout fungerer som sagt ganske bra.

Når det gjelder de som blir bitt og klort, så sa jeg til barna mine når de ble store nok, at de kunne holde ungene fast og si at det ikke var lov når de ble "angrepet". Dette fungerte merkelig nok veldig bra. Etter en uke var det ingen flere angrep :)

Lykke til!

Skrevet

det er nok ganske normalt at alle barn har en periode hvor de klorer, biter osv.. så den delen slipper du nok ikke unna =)

men jeg skjønner det er utrolig vondt for deg å se at barnet kommer hjem med noen nye merker hele tiden..!

dette er noe du kan ta opp med ped.lederen på avd din og be de følge litt med på. når de vet at barnet er utsatt for sånt så skal de følge ekstra godt med for å prøve å stoppe det før det skjer selvom det ikke er så lett hver gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...