Gå til innhold

Hvordan lage en god saftig, indrefilee ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt inn et stykke kjøtt og skal lage deilig middag i morgen tenkte jeg, men hvordan blir den best mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brun det først og så inn i ovnen. Bruk gjerne steketermometer.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått inn på matprat.no og søkt på biff, da får du mange tips.

Skrevet

Biff? Du skjærer stykker på 200 g. Ta vert stykke og vreng/riv litt på det med hendene og så "pakk det sammen" til biffstykket det var.

Brun det på sterk varme ca 1 minutt på hver side, la den så hvile, 3-4 minutt. Og hiv den på plata igjen. Litt svakere varme. (hvis full varme er 10, så ca 7 nå). Så er det opp til deg hvor lite du liker den stekt. etter dette burde den være ca "rå"

Hvis du holder pekefinger og tommel sammen (ikke presse) og så kjenner du på "kjøttet" i håndflaten din rett under tommelen, så er det ganske mykt. Slik skal ca en rå biff kjennes ut.

Hvis du klemmer sammen langefing og tommel og kjenner på samme sted kjennes den litt hardere ut, ikke sant? Slik er en medium biff.

Og tar du sammen ringfing og tommel så har du "godt stekt"

Skjønte du kokke-triksene mine?

Skrevet

Ha oppi en skvett rødvin før du setter det i ovnen.

ÅÅ nå fikk jeg lyst på indrefilet.Sambo bruker å lage det, og så tar han sjarlottløk,paprika,sopp og squash og steker det i en panne med mye smør og salt og pepper.

Og så har vi gratinerte poteter til.

Nydelig.

Skrevet

Denne fremgansgsmåten for helstekt indrefilet er den som går igjen i alle kokebøker og nettsteder jeg har sett gjennom årene... :

"Skjær bort den langsgående hinnen og annet synlig fett. Gni kjøttet med pepper og brun alle sidene på kjøttet i varm panne med nøttebrunt smør. Stikk inn steketermometer og legg fileten i en ildfast form og stek videre i stekeovn ved 125 grader til steketermometeret viser ønsket temperatur. Når termometeret viser 55 grader er kjernen rød, ved 65 grader rosa og 70 grader gjennomstekt og grå."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...