Førstegangsmamma!! :) Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Lurte på om noen av dere vet hva som skjer dersom far tar noe av sin fedrekvote i mors permisjon, og mor går hjemme(ikke i jobb)?? Vet at mors foreldrepenger stoppes så lenge far tar sin fedrekvote...men når får mor disse pengene som blir stoppet utbetalt?? Får jeg de etter permisjonsperioden på 48 uker(80%), at de blir forskjøvet liksom?? Har jo rett på de pengene.... Lurer også på om min permisjon blir "stoppet" selv om jeg går hjemme sammen med far som tar fedrekvoten? Eller går dagene mine av permisjonen siden jeg ikke går i jobb den perioden? Håper på noen svar iallefall:)
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Fra Nav sine sider: "Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %. Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden." Du kan altså få 50% permisjon og må jobbe 50%. Du kan være hjemme 100% men får bare 50 utbetaling. Et annet alternativ er at du tar ut ferie nå han har permisjon og slik forskyver din permisjon tilsvarende. Eller du kan få 50% utbetalt for permisjon og bruke feriedager 50 % av tiden..
Førstegangsmamma!! :) Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2008 Ok. Da blir det til at jeg setter meg opp med ferie de 3 ukene far tar fedrekvoten!! Vil jo ikke miste de dagene og pengene liksom!!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 Hei igjen. Vi ordner det med at far har 3 uker permisjon, jeg jobber. Så får far og barn bli kjent uten at jeg blander meg for mye :-) Litt senere har far 3 uker permisjon og 3 uker ferie. Da tar jeg 3 uker ferie og 3 uker permisjon så vi vi alle 6 uker sammen :-) Da blir det en ferietur på 6 uker. (Ellers kan det hende vi hadde snudd på rekkefølgen over..) Enig i at man ikke vil miste dager/penger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå