☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Det er en gutt på ca 2 år på avdelingen til jenta mi som også er 2 år. Han har nettopp begynt nå i høst og har ikke gått der så lenge, jenta mi har gått der i litt over 1 år nå. Det som er saken er at denne gutten er veldig slem, jeg har aldri sett maken til oppførsel. For ett par dager siden når jeg hentet jentungen min så jeg at denne gutten i løpet av bare korte 10 minutter slo, sparket og dyttet til 4 forskjellige barn, 3 av dem har akkurat fylt 1 år og den siste var ei liten jente som er halvannet år. I dag var det en stor begivenhet i barnehagen og alle foreldrene var invitert til kaffe og kaker kl halv fire. Når barna skulle opptre, altså synge for oss foreldrene kom denne gutten, som jeg kaller X, og dyttet først til en liten gutt på akkurat året slik at han falt på magen (denne gutten sa ingenting) deretter dyttet han hardt til min lille jentunge ned fra en liten trapp slik at hun falt rett på haka si og begynte å hylgrine mens de andre sang - stakkars liten det så virkelig vondt ut. Har så lyst til å ta det opp med de ansatte, men syntes det passet dårlig i dag siden det var en så "glad" begivenhet. Jeg ser jo det at de voksne irettesetter ham veldig mye og griper inn når de ser at han slår eller dytter så de er jo klar over situasjonen, men er det greit som forelder å komme med en bekymringsmelding over det man ser? Det er ikke bare smådytting eller klyping eller lignende, det er ganske hardt, brått og brutalt! I tillegg er dette en veldig stor gutt fysisk også, han er på høyde med fireåringene i barnehagen og ganske stor og kompakt, kanskje derfor det ser så brutalt ut også når han driver sånn med bl.a ettåringene. Er redd for at noen en dag skal få skadet seg ordentlig pga denne gutten... Hadde dere tatt det opp med barnehagen?? De ansatte? Lurer liksom litt på hvordan jeg skal gå frem. Noen som har noe råd eller har vært utsatt for noe lignende?? Håper på svar... ellers ønsker jeg dere en riktig, god helg!!! Klem fra
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har en datter som selv har begynt med dette. Hun gikk fra å være yngst i forrige barnehage til å være størst på avd i ny barnehage, og forstår ikke helt at ikke de små ikke kan flytte seg fort når hun vil forbi, eller at det kan være farlig å slå og dytte. Både jeg og barnehagen reagerer og viser hva hun får lov til å gjøre med de små (klappe, stryke, vente på tur osv), men det går sakte men sikkert fremover... Hun var ikke slik før, men har en større venn som pleide dytte henne i blant. Tror kanskje hun fikk det derfra. Vurderte selv en kort stund å bytte til større avd, men det ser ut til å bedre seg nå, og jeg vil helst unngå enda mer nytt i livet hennes nå. Synes godt du kan høre med barnehagen hva de tenker, men det er ikke sikkert de kan gjøre så mye mer enn de allerede gjør...
☆Meg og lille snuppis+knerten☆ Skrevet 11. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2008 Tusen takk for svar - skal høre med de i barnehagen hva de tenker jeg, så tar man det bare ut ifra det... =)
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #4 Skrevet 11. oktober 2008 Jeg har også en gutt som kan være slik, men han er ikke såååå ille da. Men gangske så aktiv og tar stor plass. Han er også eldst og er kommet lengst motorisk, så det er de små det går utover. Men med dem som er på den store avdelingen leker han kjempefint med. Det virker som han er litt irritert på de små at de ikke klarer å leke. Men han er blitt veldig flink etter 2 mnd i barnehagen. De ansatte har snakket til han hver gang, tatt han bort fra situasjonen og sagt at nå er det andre barnet lei seg. Da går han bort, stryker på kinnet og sier unnskyld. Så med litt jobbing tror jeg det er mulig å forbedre situasjonen. Han får også være ute med de store, og av og til komme inn på de store sin avdeling. Samtidig er han liten enda, så det er godt for han å være inne med de små, de får litt mere hjelp og oppmerksomhet. Der er de flere voksne pr. barn. Så jeg ville også hørt med dem i barnehagen, særlig hvis det går utover ditt barn. De er nok veldig klar over problemet. Syntes litt synd på de foreldrene, for det er tøft å se at ens lille søte barn er så brutal med andre små.....
mai mammaen til to Skrevet 11. oktober 2008 #5 Skrevet 11. oktober 2008 det første jeg lurer på er hva vil du oppnå med å snakke med barnehagen? for jeg vil tro at de som jobber i barnehagen er obs på dette barnet. og at de har en dialog med foreldrene om hvordan de skal håndtere denne situasjonen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå