Gå til innhold

Månedslønn til en 14-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 14-åring, og han får 500 kr cash hver mnd (250 kr hver 14.dag). I tillegg betaler vi telefonabbonement på 200 kr pr mnd. Dette blir til sammen 700 i månedslønn. Jeg synes dette er kjempemye til noen som ikke har noen "faste" utgifter. han fikk 250 på onsdag, og i dag ringte han og lurte på om han kunne få noen kroner, for han hadde bare 22 kr igjen av lønna!! Er virkelig 500 kr i rene penger lite pr mnd til en 14-åring? Et råttent forbruk har han som klarer å bruke 220 kr på 2 dager, men gir vi han lite? Lurer på om vi må begynne å fordele lønna slik at han får 1 gang i uka, fordi han ikke klarer å fordele pengene nå. Vet jo at han trenger penger til ungdomsklubben ol i neste uke, men det virker ikke som om han tenker så langt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvorfor får han lønn? For husarbeid? Syns det var mye,jeg.. Når jeg var 14 fikk jeg 50 kr uka....

Men klart, dere må jo sette det opp mot hva dere syns han fortjener.Sikkert ikke en enkel sak :o)

Skrevet

Han få abslutt ikke lite.....gutten har mere lommepenger enn meg jo.

Jeg hadde ikke gitt han mere penger nå, da lærer han seg ikke verdien av pengene.

Ev. kan du la han låne av neste utbetaling.

Skrevet

Jeg fikk 300 kr i mnd som 14 åring, og det er da 15 år siden. Synes ikke 500 kr er så ille jeg. Men det hjelper jo ikke å pøse på med penger, da lærer dere han bare at det ikke er noen vits å tenke fremover og forsøke og fordele pengene. Tror jeg hadde spurt hva pengene var gått til før jeg eventuelt hadde gitt han mere.

Skrevet

Han henter 2 barn i barnehagen hver ukedag, og passer dem til vi kommer fra jobb. Det kan være fra 1/2 time til 3 kvarter hver dag. I tillegg ser han etter søskenene hvis vi har behov for barnepass, f eks foreldremøter og andre møter. I tillegg andre småting når det er behov.

Skrevet

Om det er mye eller lite kommer egentlig helt an på hva han må gjøre for å få de pengene. Får han de uansett, eller har han arbeidsoppgaver han må gjøre? Personlig så synes jeg 500 kr til en 14 åring var vel mye.

Trenger han mer penger enn det, så synes jeg du kan si at "du skal få 100,- hvis du bretter sammen klesvasken, og 100,- hvis du henger opp ny klesvask. Synes ikke han bør få mer penger helt ut av det blå, bare fordi han har svidd av halve månedslønnen på 2 dager.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Okey. Da gjør han jo faktisk mer enn hva "alle andre" gjør hjemme :) Men alikevel syns jeg ikke det er for lite. Jeg henta også broren min i bhg, og passet han langt mer enn 1/2-1 time hver dag, men jeg ser tidene forandrer seg :o) På dette med betaling, og så mye, mye annet :)

Skrevet

Har skrevet litt lenger oppe hva han har av plikter. jeg er veldig konsekvent på å ikke gi han ekstra penger. Han fikk ikke mer penger hos meg i dag, jeg mener også at han må lære seg å fordele det han har, slik at han ikke blir fri med en gang. Det er fint å se at andre også synes det er nok penger. Har et inntrykk av at noen gir barna sine mye i tide og utide. Men tross alt synes jeg han fortjener de pengene han får. Hente barna i barnehagen og passe dem til vi kommer hjem hjelper oss så veldig mye. Barna får kortere barnehagedager, og vi slipper å stresse i barnehagen. Vi kjører direkte hjem og begynner på middagen. Dette gjør at våre ettermiddager sammen blir mye lengre, og det er gull verd!!

Skrevet

Syns dette høres ut som en helt grei sum jeg.Jeg fikk 100kr uka,da tok jeg helgevasken og litt innimellom.Men dette er 15 år siden da...

Skrevet

Er jo kjempebra at han passer små søskena sine, er jammen ikke alle 14 åringer som gidder det i dag.

Kan dere ikke forsøke dere på timebetaling - slik at han motiveres til å utføre arbeidsoppgaver. Dersom han passer søskena sine 30-45 min hver dag er det ca 15 i uken og med 50 kr i timen f.eks så er det 750 kr. Men jeg personlig ville hatt lønning hver uke.

Husk på at plutselig finner han på at han heller vil gå med avsier/reklame f.eks og da har dere ingen til å passe søskene og han får bedre betalt der.

Dersom han da gjør ekstra ting - vasker bad osv så får han ekstra betaling.

Skrevet

Jeg syns det høres veldig greit ut! Da jeg var på den alderen hadde jeg ingen oppgaver i hjemmet og fikk penger når jeg spurte. Det er jeg ikke fornøyd med i dag! Man lærer ikke å verdien av pengene og hvordan man skal fordele dem. Strever enda med det.....

Skrevet

Synes ikke 500 i mnd er lite, men høres ut som han bør lære å fordele pengene bedre;) Fra jeg var 13 år fikk jeg 970kr i mnd(altså barnetrygden), men da betalte jeg klær, sko, kinobillett osv selv:)

Skrevet

Synes dette høres ut som en grei sum, kanskje litt mye egentlig. Men nå henter han jo tross alt søsken og passer dem.

Jeg har en på 13 år. Han får 100 kr. uka.(det samme hos faren) Da skal han støvsuge hele kåken (den er ikke stor asså) to ganger i uka + at han skal gjøre småting som å ta ut av oppvaskmaskinen, sette på vaskemaskinen (om jeg har gjort den klar og sier i fra) etc.

Dersom han passer broren sin, henter i bhg. feks., så får han 30 kr. timen. Han mente riktig nok han måtte få tillegg om det kom en bæsjebleie, men den hørte med i prisen mente vi. I tillegg deler faren hans og jeg på mobilregningen som er på 200 kr. mnd..

Skrevet

Da jeg var 14 så fikk jeg 200 kr hver fredag, men disse måtte jeg også dekke kontantkort med da. Syns det holdt greit jeg da. Ville jo ha mer, men nå er jo dette mange år siden da så da var 200 kr verdt litt mer enn idag.

Skrevet

Men hvordan lære han å fordele pengene? Vi gir han stort sett ingenting utenom hvis han har brukt opp alt...

Skrevet

Jeg fikk 200 kroner hver fredag fra jeg var 14-15, husker ikke helt. Jeg var alltid tom når helga kom, og da var det så godt med en ny 200-lapp!

Ville gitt han penger hver fredag jeg, i stedet for hver 14.dag. Og snakket litt om det med å beregne pengene bedre - eller å finne seg i at han er tom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...