Gå til innhold

Flere som ikke skal bruke smokk til babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg brukte ikke smokk til gutten min som nå er 22 mnd. Har egentlig ikke lyst til og bruke smokk til snuppa heller når hun kommer, men er litt usikker. Syns "alle" bruker smokk og sier de ikke hadde klart seg uten.

Grunnen til at jeg er skeptisk er at den må dyttes inn i munnen hele tiden. Jeg passet gutten til søsteren min en natt, han hadde smokk og han våknet hver gang smokken falt ut. Det var en slitsom natt, da han mistet smokken ganske ofte. Jeg tenker også litt på dette med skjevt bitt/tenner og avvenning.

Hvorfor velger dere å ikke bruke smokk? Håper å få høre mange grunner:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel velger man å bruke smokk fordi noen nyfødte har et ganske ekstremt sugebehov. Min brukte MEG som smokk, og det var vondt og veldig slitsomt ;) Han hadde stort sugebehov fra første stund, så vi måtte bruke smokk. Tror ingen foreldre gir babyen smokk for moroskyld :)

Skrevet

I min familie har ikke babyene vært særlig glade i smokker..Hverken søsken eller tantebarn.. Så jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å være noen ivrig "smokke-bruker". Har et par smokker i hus da, men å ta med smokk til sykehuset er uaktuellt for da vil jeg heller etablere ammingen. Og det sies jo at man ikke bør bruke smokk før den er skikkelig etablert..

Skrevet

forrige gang hadde jeg som mål å prøve å ikke bruke den smokken, men hadde kjøpt inn ei pakke som lå i kjøkkenskapet i tilfelle... og det var jeg glad for... etter noen dager hjemme kom det ei skikkelig fæl natt, men da jeg ordna en smokk så roa det seg.

dette med at de våkner om den detter ut og slik, tror jeg har litt med hva man gjør det til selv... var ikke så ofte det skjedde her hvertfall, men jeg vet om mange tilfeller som du nevner. men noen av dem vet jeg er av typen som kaster seg i været og kjapper seg å stappe den inn om de ser den er på vei ut, selv om babyen sover og ikke kommer med et aldri så lite ynk engang....

så er det dette med når de skal ha smokk... ungen min fikk den når den sov, og i begynnelsen da også i bil når den sov. etterhvert gikk vi over til at smokken kun var å få i senga på natta, og det gikk helt fint. så vi sluttet med den da ungen vår var ca ett år. da gikk det fint uten...

det desidert kvalmeste jeg ser er unger som får smokk hele tiden, også i våken tilstand, og når ungene er såpass store at de klarer å gå selv, og har den smokken i munnen. unger opp til fire år til og med, det er motbydelig!

Skrevet

Jeg velger å bruke smokk pga den reduserer faren for krybbdød betraktelig. Noen forskere mener at den reduserer faren for krybbedød med hele 90 %, mens andre er nede i 40 %..

Skrevet

Min første brukte smokk. Han hadde stort sutte behov og ville ha puppen hele tiden..Startet med den tidlig, og han brukte den til han va rett over året.

Nr to villle ikke ha smokk. virka som tunga kom i veien og hun brakk seg og gulpet.. Så det nyttet ikke uansett. Hun hadde heller ikke det behovet som eldste..

Nå skal jeg ha nr tre. Håper hun vil ha smokk. Syntes det er herlig å kunne putte den i munnen på de så de ikke skriker og skal ha pupp hele tiden..

Syntes også det med krybbedød er ett godt argument som ble brukt her..

Skrevet

Anonym 11.54:

Har du link til sider som kan bekrefte det?

Ingen i min familie har vært noe særlig for å bruke smokken, så tror ikke det kommer til å skje med babyen vår heller.

Men har kjøpt ett par smukker i tillfelle.

Har jo hørt om dette med at babyer bruker mamma som smokk, å det bil jeg jo helst ikke da...

Tar det som det kommer, er ikke helt bestemt på å bruke smokk.

Men kan det unngårs gjør jeg helst det :)

Skrevet

Jeg vet ikke ennå, må jo se an ungen.;) Mine to første har ikke brukt smokk, testet det vel ut en periode på hver av dem rett etter fødsel,m en ingen av dem trengte det så da gadd ikke jeg gå gjennom bryet med å dytte inn den sutten hele tiden. De har begge vært veldig rolige, spist mat normalt og ikke vært spesielt skrikete.

Nå mener jeg nå at om en baby skriker så er det en grunn til det og om babyen vil ha pupp så er det fordi h*n trenger mat og nærhet. Men det er klart at alle barn er forskjellige så om jeg ser behov for sutt til sistemann så skal han få det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...