Gå til innhold

Dere som studerer når dere er sykmeldte:

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke argumenter brukte dere overfor NAV? Vanligvis får man hverken studere eller ta eksamen mens man er sykmeldt. Da kan man miste retten til sykepenger. Skulle gjerne visst hva som er gyldige argumenter for å få lov til å studere liekvel. Kan jo hende at topplokket fungerer selv om man er sykemldt i svangerskapet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerer og er sykemeldt fra jobben, men har ikke hørt noe fra NAV om at de ikke godtar det... Har tenkt til å ta eksamen også, jeg, men da er jeg ute i permisjon, så da er jeg jo ikke sykemeldt lenger!

Skrevet

Ok. Men det står jo på sykemeldingsskjemaet at man skal melde fra om man studerer. Hva sa de da du gjorde det? Jeg tok kontakt på forhånd og spurte om jeg kunne studere og det var blankt nei fra dem. Da kunne jeg risikere å miste støtten. Jeg synes det er ganske dumt at man ikke skal kunne bruke hodet selv om man er sykmeldt. vet om flere som ikke sa noe til NAV og tok sjansen på at det går bra. Men er ikke sikker på om jeg vil ta den sjansen...

Skrevet

hmm... har ikke tenkt på det i det hele tat jeg. Men jeg kommer ikke til å vøre sykemeldt når jeg skal ha eksamen heller. Og hva man driver med hjemme på sofaen når man er sykemeldt vet jo ikke NAV. De vet heller ikke om du er på skolen, så da kan du jo eventuelt frikmelde deg akkurat når du har eksamen, da, eller finne på en annen lur løsning...?

Skrevet

Forresen: Jeg er jo sykemeldt fra en deltidsjobb, ikek en heltidsjobb. Kan være derfor du får nei fra NAV? For det er jo vanskelig å jobbe 100% og være fulltidstudent i tillegg... Og de godtar nok ikke at man sykemelder seg fra jobben og krver å få full lønn samtidig som man "utnytter" tiden til å studere. Det er jo ltt juks i grunn.... :)

Skrevet

Ja, det kan være juks. Men man må huske på at det er mange studier man kan klare selv om ens fysiske tilstand gjør at man blir sykmeldt. Men NAV opplyste meg om at det ikke er lov med studier under sykmelding - deltid eller heltid. Tro meg, jeg har sjekket. Håper det går greit for deg likevel! :)

Skrevet

Hender de gjør unntak, men det er sjelden (sånn uten videre).

Jeg fikk beskjed om at det ikke er lov å ta eksamen, men ingen har noe med hva du leser...

Skrevet

Et alternativ som man kanskje kan sjekke ut når det i alle fall gjelder sykmelding under graviditet, er de nye reglene om svangerskapspenger. Min jordmor nevnte noe om at det er lettere å få svangerskapspenger nå grunnet en ny ordning hvor man ikke ønsker at gravide skal sykmelde seg under svangerskapet. Vet ikke hvordan nav stiller seg til eksamen mens man går på svangerskapspenger.

Skrevet

Regelen om kutt av stønad dersom studier i sykemeldingsperioden er jo generell og finnes for at man ikke skal jukse som noen nevnte.

Det finnes dessverre ingen unntaksregler som er gitt for diverse tilfeller -slik som feks en graviditet hvor du pga bekken ikke kan jobbe, men du kan sitte og ligge og lese.

Vanskelig og kjipt, men regler er jo regler, og i et tungrodd system er det vanskelig å få til unntakstilstander...

Dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...