Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 og nå håper jeg å kunne få gjort noe med det. Er det noen som har samme problem eller som vet hvor det går an å henvende seg? Har lenge prøvd å godta dette, men hadde dere sett hvor ille det er så hadde dere skjønt problemet. Det er nesten så jeg angrer på at jeg ammet barne mine (nå skal sikkert mange piske meg for at jeg tenker sånn, men de om det). Takk for seriøse svar.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Det er vel svangerskapet som "ødelegger" brystene (eller forandrer dem, det er vel kanskje riktigere å si, for de fungerer vel fremdeles), ikke ammingen i seg selv? HVis du ønsker plastisk operasjon, kan du først henvende deg til fastlegen, og hvis du ikke får det dekket (du får kanskje det hvis det er veldig "ille"), kan en privatklinikk gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Det er nok på grunn av graviditeten og ikke ammingen så da skulle du nok ha droppet å få barn. Om du vil fikse de er det mange klinikker som gjør dette.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg håper ikke det er vanlig at folk får dekket brystoperasjon fordi brystene er forandret etter noe som er helt naturlig. Et svangerskap. Håper offentlige midler brukes mer fornuftig enn det.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 hva er det som er problemet, da? er det brystvortene som er sprukne og revne, eller fasong og størrelse som har endra seg? det første henger sammen med amming, det andre med graviditet.. jeg vurderer å fikse litt nå når tredjemann er ferdigamma, men det må jeg nok betale sjøl, ja.. har gått mye opp og ned i vekt mellom de tre svagerskapa mine, og har litt slappere bryster enn en under 30 bør ha, synes jeg .. (ok, teit med "bør", men..).. men både barna og amminga er verdt det! har allerede snakka litt med fastlegen, som har lova å hjelpe meg med å finne rette folk til å hjelpe meg.. så jeg ikke lures til dyre og unødvendige inngrep. han har også "vurdert", hva skal man kalle det... forringelsen? og kommet fram til at det bare er litt hud som skal bort, at jeg ikke trenger narkose etc.. så snakk med legen! lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 Hei! Jeg vet hvordan du føler det! Føler det samme selv.. Jeg liker ikke å vise meg foran bf uten klær og det er et kjempeproblem for meg! Det er også noen topper jeg heller ikke tørr å gå i pga dette. Er helt sikker på at jeg har rett bh størrelse også men allikevel er det ingen bh som passer som gjør det flaut og gå i div topper. Det er et kjempeproblem som ødelegger mye uansett hvordan de har blitt sånn... Jeg har tenk til å gå til fastlegen min når jeg er har kommet ned til ønsket vekt (-5kg til) Jeg har da gått ned til sammen 30 kg. Det var et vanskelig svangerskap som gjorde at jeg la på meg så mye. Måtte holde senga og spiste heller ikke mye snop el. passet faktisk på kostholdet mitt men allikevel... Har hørt om noen som hat fått slikt dekket ja så jeg håper!! Til dere andre: det er vel det samme om det er svangerskapet eller amminga som har gjort at det har blitt sånn.. problemet er der uansett! Og når det blir et så stort problem synes jeg at man kan få lov til å ønske å gjøre noe med det uten at dere skal slenge stygge kommentarer som at man ikke skulle blitt gravid osv herregud skjerp dere!!!! Ta en prat med fastlegen din hi! Ønsker deg masse lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har også gått ned 30 kg, og puppene er styggere enn noen gang etter svangerskapene. Men jeg forventer ikke at det offentlige skal betale for meg dersom jeg skulle finne på å operere puppene. Det er naturlig at kroppen endres etter svangerskap. Kan ikke forstå at det er frekt å mene dette.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg forstår deg kjempegodt! Har selv hatt et kjipt forhold til store/lange bryster i mange år, og har bestemt at jeg skal "gjøre noe med det" når jeg er ferdig med barn. (Brystopererte kan få trøbbel med amming). Hvis brystene har en viss lengde (målt fra skulderen til brystvorten), så får man faktsik dekket det av trygdekontoret. På samme måte som brystreduksjon blir dekket dersom tygnden gir fysiske problemer. De som mener dette er bortkasta bruk av skatte penger: Hvis du har store "poser" under øynene som forstyrrer synsfeltet, så blir også det dekket, overbitt over 10 mm blir dekket ved tannregulering. Det er ikke alltid bare snakk om forskjønnelse, men rett og slett å gjøre hverdagen levelig for en del mennesker. Såvidt jeg vet må man ikke betale for slankeoperansjoner selv, heller...
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 For en søkt sammenligning. Dersom man har poser under øynene som forstyrrer synsfeltet, er det et handicap, man kan ikke se skikkelig. Dersom man har stort overbitt, er det vanskeligere å bite av/ tygg: handicap. Er du så overvektig at du får dekket slankeoperasjon, har du også et handicap. På hvilken måte mener du at slappe pupper gjør deg handicappet? Forøvrig betviler jeg at det er lengden fra skulder til brystvorte som avgjør om du får dekket en eventuell operasjon. Dersom det skulle vært en regel som holdt for alle, måtte det vært målt fra skulderen og ned til nederste del av puppen. Ikke alle har brystvorten nederst, med eller uten hengepupper.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 Store pupper er et handicap! De gjør det vanskeligere å bevege seg, smertefullt å trene (sportsbh'er finnes ikke større enn DD i Norge, ikke gode ihvertfall), vanskelig å finne klær (selvom det gjelder for lange bein også). Har du svært lange pupper kan du ofte få svetteutslett under puppene f.eks. (Har ikke sååå lange selv, så jeg kan ikke komme med konkrete eksempler). Det er godt mulig at det måles fra skulderen til brystets nederste punkt, men jeg vet at det er et bestemt antall cm, for ei jeg kjenner manglet nemlig en cm, og måtte dermed dekke operasjonen selv.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Lange pupper kan også være et handicap. Den psykiske belastningen med å ha ekstremt lange og triste pupper med påfølgende dårlig selvbilde kan være en grunn til å få dekt operasjon. Gå til legen og prat med h*n om dette. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Nå var vel ikke spørsmålet store pupper, men hengepupper. At du har store pupper er ikke det samme. Har du store pupper, får du dekket operasjon dersom det gir deg fysiske plager. At det er vanskelig å bevege seg pga store pupper er tull. Har selv store pupper, har alltid hatt det, eneste forskjellen er at de nå henger mer. (Mye mer). Har da ikke vansker med å bevege meg av den grunn. At det er vanskelig å finne gode sports-bher er jeg enig i, men det er fullt mulig hvis du er villig til å lete og betale. Det er også mulig å bruke flere vanlige bher utenpå hverandre. Gode kjerring-bher gir noen ganger bedre støtte enn sports-bher. At det er vanskelig å finne klær er også sprøyt: det vanskelige er å finne klær som ikke ser ut som telt fordi du må opp i størrelse for å få plass til puppene. Men igjen: spørsmålet var ikke store, men hengende pupper. Eller er det du som er hi, og har ombestemt deg? Dersom det er et bestemt antall cm: regner de da ut fra høyden på personen?, rygglengde?, eller gjelder samme antall cm om du er 180 eller 145?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 Du lang-puppen. Kan du ikke bruke bukseseler som oss andre og slutte å syte og klage?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg pleier å rulle mine inn og legge de inn i Bhen. Hehe.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #15 Skrevet 10. oktober 2008 Alle sine kropper er forskjellige!!! Selvfølgelig er det naturlig at kroppen endres også! Det som jeg synes er frekt er å si at man skulle ikke ha fått barn! Hva med å sammenligne det med stor utstående ører ol da det blir jo dekket pga det psykiske!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #16 Skrevet 10. oktober 2008 Nei, det er ikke jeg som er HI, men jeg har selv svært store pupper (75 g før sv.skap), og det er et hinder for bevegelse (kommer borti ting når man bøyer seg over bord f.eks)., . Det er umulig å finne sportsbh'er, jeg har ingen problemer med å betale det det koster, men hva hjelper det når det ikke er noe å finne?! Akkurat hvordan de regner lengde i forhold til høyde, vet jeg ikke, har som sagt ikke prøvd selv.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #17 Skrevet 10. oktober 2008 Er vel svangerskapet og ammingen som har ødelagt mine....hvis noen påstår at amming ikke påvirker og at det er svangerskapet alene så tar de nok endel feil. Jo lengre huden blir tøyd og strekt, jo vanskeligere er det å få den til å gå tilbake til normalen. Men synes det var verdt det. Det som plager meg aller mest er den ødelagte brystvorten, den relateres direkte til amming, brystbetennelse og sår brystvorte....rett og slett grodd inn etter ammeslutt. Beste rådet er vel å snakke med en plastisk kirurg hvis det plager deg veldig og vurder alternativa....det kommer jeg trolig til å gjøre etterhvert når jeg får økonomi til det. Inten ønske som svære silikonpupper, men hadde vært greit med noen som var nogenlunde faste....brystløft holder for de fleste som har c-cup i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 Det med å ikke få barn la jeg ikke merke til at noen sa. Har ikke ment det jeg. Utstående ører synes litt bedre enn pupper da, ørene kan ikke skjules med en god bh.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #19 Skrevet 10. oktober 2008 Da er det vel tingene på bordet som er i veien, og ikke puppene. Finnes sports-bher i 75e, f og g. 75 h har jeg ikke sett, men finnes sikkert det og. Men igjen: Har du et fysisk problem pga store pupper, får du dekket operasjon. Er de slappe puppene jeg ikke forstår hvorfor skal dekkes av det offentlige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå