Polina-pia Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg ble alene i februar, er enslig forsørger...får sansynligvis samboer før nyttår...er jeg ennå i skatteklasse 2, da? eller blir det 1 pga jeg ikke bor alene...?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Det er status ved nyttår som teller for hele året, så selv om du har vært alene hele dette året, for så å få samboer i romjulen, så blir det skatteklasse 1. Selv om du resten av året har hatt skatteklasse 2. Var eg deg, ville jeg ventet til rett over nyttår med å formalisere samboerskapet.
wamaitha Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Sant som det blir sagt over at det er status ved nyttår som gjelder for hele året.., men så lenge det ikke er barnets/barnas far du flytter sammen med har du fremdeles skatteklasse 2, og det vil du fortsette med så lenge du ikke flytter sammen med far og eller får felles barn, eller gifter dere.
Polina-pia Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2008 Det er ikke barnets far jeg flytter sammen med. Kjekt at det er sånn, da, for vi kommer jo ikke til å ha felles økonomi, akkurat...
trillemamma Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Dette har jeg vært igjennom selv. Du er jo i skatteklasse 2 når du er alene. Du regnes som alene i 12 måneder etter at dere flyttet sammen. Ta mitt eksempel. I juni hadde jeg hatt samboer i 12 måneder, dermed måtte jeg over i skatteklasse 1, men det gjaldt for hele året, så jeg skiftet til skatteklasse 1 i januar, for å slippe restskatt. Dere bør vente til over nyttår med å flytte sammen, da får du et år til med skatteklasse 2.
wamaitha Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 dette stemmer ikke puzzycat, da har de ikke sagt det som er rett til deg..., stemmer det med 12 mnd ang overgansstønad og alle andre stønader som enslig forsørger, men ikke skatteklassen.. så lenge du forsørger barn, og samboeren din ikke er barnets far, har du krav på skatteklasse 2.. (dette gjelder til dere evt får felles barn, eller gifter dere)
trillemamma Skrevet 12. oktober 2008 #7 Skrevet 12. oktober 2008 Jasså? Finnes det noe info om det på nett? Da kan jeg gå på ligningskontoret å kreve min rett. :-) Er faktisk ikke første gang de gjør feil med skattekortet mitt.
wamaitha Skrevet 12. oktober 2008 #8 Skrevet 12. oktober 2008 vet ikke om det står noe på nett, men har snakket med fler jeg kjenner som er etablert i nye forhold..., de har skattet i klasse 2 i mange år.. ville tatt en tlf jeg ja, for samboeren din har ingen forsørgerplikt ovenfor ditt barn, så lenge dere bare er samboere... får du ett annet svar, så praktiseres det ulikt i dette landet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå