Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Hvordan er reglene med bilsete og sikkerhet til den nyfødte? på vei hjem fra sykehuset trenger man jo et bilsete, men finnes det for nyfødt, de skal jo ikke sitte, men bare ligge!!??? og over lengre turer, kan de vel ikke sitte i et bilsete??? jeg lurer på om det er "lov" å ha babyen i bagen til vognen og spenne denne fast i bilen, altså bruke bagen som bilsete/bilbag. den er jo ikke laget for dette, men er det godkkjent? er helt blank på dette med bil og sikkerhet og baby. trenger hjelp!!!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Det lurer jeg også på! For vi har ikke bil, så har ikke tenkt kjøpe bilsete, men blir jo hentet hjem fra sykehuset fordet... Leste et sted at man i starten kunne bruke bag festet med nett (???) i bil, men vet ikke helt hva de mente.. (Og forresten, de bilsetene for 0-9 måneder kan vel brukes helt fra nyfødt? Der ligger de, men de må ikke være der over lengre tid bare har jeg hørt)
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Bilsete er det eneste som er forsvarlig i mine øyne. Du har lov til å kjøpe bagnett slik at du kan bruke baggen i bilen men det er ulovlig i mange andre land så jeg skjønner ikke helt hvorfor det fortsatt er lov her i Norge. Så lenge man ikke kjører mange timer i strekk uten stopp er det helt trygt for de små å sitte i bilsete
Itsrejk Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Helt enig. Det eneste som er forsvarlig er bilsete. Hvis man ikke ønsker å kjøpe et sete (kan jo være at dere sitter på i en bil innimellom selv om dere ikke har bil selv?) så går det an å leie sete i en del barnebutikker - både på korttids- og langtidsbasis.
tøttomedguttimagen*PÅ OVERTID* Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Min søster skal åpne babybutikk og eg var faktisk på møte med ene bilstol levrandøren idag, og han sa at det eneste forsvarlige og ha barnet ditt i, i en bil, er en bilstol. Satt med ryggen mot kjøreretning, i baksetet, aldri i forsetet hvis man har airbag i bilen. Men hvis man har mulighet og koble den ut eller om man ikkje har, så er det mulig å sette barnet i forsetet, selvfølgelig mot ryggen mot kjøre retning, men det forsvalige er å ha h*n i baksetet. En baby, kan sitte i en bilstol inntil 2 timer om gangen, men så trenger det en pause på rundt 15 til 20 min for hver andre time. (En venninne av meg har også snakket med en fysioterapaut og hun sa at så lenge barnet sov kunne det sitte uforstyrret i bilstolen lenger. men greit med en regel der men løfter barnet ut etter 2 timer.) Det anbefales også at barnet sitter med ryggen mot kjøre retning fram til h*n er 2 1/2 til 3 år. For at et barn skal være forsvarlig sikret i en bil så skal h*n sitte i bilstol fram til h*n er 135 - 140 cm lang (før gikk det på år -10 år - nå går det på cm på ungen siden høyden varier på barn) . Ellers er det bot på 750 kr per barn tro det eller ei. Et bilsete (bare bunnen) regnes også som forsvarlig sikring i en bil, men dette er ikkje med å beskytter ved en eventuell sidekollisjon... Hvis man har airbag i bilen så bør barn under 140cm ikkje sitte framme i passasjer setet. Og nei, bare bag`en til vogna er ikkje et forsvarlig valg og ta lenger, selv om det finnes i butikkene, men nå tildags dato selges det minimalt med disse, og det er heller ikke alle butikker som fører dem lenger! Hvis det var noe mer, så bare spør:)
tøttomedguttimagen*PÅ OVERTID* Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Glemte å si at hvis du har et barn på si 10 kg og du kolliderer i 50 km i timen, så må du gange barnets vekt med 100. det er så mye barnet vil veie når g kreftene slår inn 1 TONN.... Det er noe å tenke på... Og hvis man sammenligner skadestatestikken i Norge mot Tyskland, der det er vanlig og snu barnet så h*n sitter med kjøre retning etter 6 mnd når h*n er vokst ut av bilsetet 0-13 kg (for det blir for kort ganske kjapt) så er det 5 ganger høyere dødlighet enn i Norge.. Bare ved å snu setet. Så absolutt ha setet så barnet sitter med ryggen mot kjøreretning så lenge så mulig.. NB. Det er også mulig å få kjøpt speil som man kan festet foran ungen så du slipper å snu deg for å se til barnet, man kan bare kikke i speilet.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Takk for flott informasjon Vi får nok vurdere bilsete alikevel da, jo hender nok vi er i bil en og annen gang selv om vi ikke har selv..
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 En fin link er www.sikringavbarnibil.blogspot.com På venstresiden der kan man se snutter av litt forskjellig, blandt annet hva som skjer med en liten baby som ligger i vognbag ved en krasj. Bilsete behøver ikke være så dyrt heller, nett til bag mener jeg å huske koster rundt 600 kr!? og maxi cosi for eks kan man ofte få på tilbud til 999 rundt omkring
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Akta Graco, Logico S, 0-13 kilo er gjerne billigere enn de andre. I siste test kom det på 2. plass. MEN; Scoret høyere enn vinneren på sikkerhet de fleste punkt av betydning.. Eneste sted det scoret lavere var på sjansen for feilmontering. Og det skjønner jeg ikke helt... kunne ikke vært enklere å montere..
Maya_1 Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 Selv om det kan se litt brutalt ut, så var det ganske nyttig å se disse videoene. Fin fremstilling av forskjellen mellom forover- og bakovervendt montering ihvertfall! Jeg kommer aldri til å montere bilstolen forover etter dette..hehe.
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 10. oktober 2008 #11 Skrevet 10. oktober 2008 Hører ikke hjemme her, men tillater meg å svare likevel: Vi syntes også at bilstol ble litt for tøft for minsten i starten (vi kjørte mye og langt). Vi hadde bilstol til han, men vi leide i tillegg en boxette slik at han kunne ligge og hvile ryggen innimellom. Tror vi betalte 70,- kr i mnd for å leie den på en barneutstyrsbutikk og han kunne bruke den frem han var nesten 3 mnd. I boxetten lå han fastspent i sele og så rullet vi sammen et helseteppe og la rundt hodet hans. Alternativt kan man ta puten fra bilstolen (vi hadde maxicosi) og legge under hodet, for den er veldig tynn, men med god pølse til polstring rundt hodet.
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #12 Skrevet 10. oktober 2008 Hehe ja man får seg en liten overaskelse av å se hvor stor forskjellen er Frøkna her er 2,5 år og 96 cm lang og hun sitter kjempe fint bakovervendt fortsatt regner med at hun skal sitte den veien i hvertfall et år til. Jeg er litt hønemor når det kommer til bilsikring og mange i familien flirer litt av meg og mener at jeg er så hysterisk, men jeg har begynt å sende linken til denne siden på mail til de som er værst og da har pipen fått en annen lyd ja. Gjør liksom ikke så mye at det tar 5 min ekstra å feste setet når det er såpass mye sikrere for barnet.
cecan24 Skrevet 10. oktober 2008 #13 Skrevet 10. oktober 2008 hos mekonomen( iallefall her jeg bor) leier de ut seter til 70kr mnd. Dette vare et BeSafe izi sleep. Det er jo ikke så veldig mye penger. ha en god helg.
WPW Skrevet 10. oktober 2008 #14 Skrevet 10. oktober 2008 Se denne artikkelen fra klikk.no http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article249059.ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå