Gå til innhold

WISC-III

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 11 år har nettopp tatt denne testen, pga rektor og lærer ville at han skulle hoppe over 6 klassetrinn. Dette er en evnetesting test og resultatet kom ikke i form av hvor høy IQ hans var.(noe jeg hadde håpet på)

Resultatet på evnetesten er vesentlig over middels og evneprofilen er upåfallande, han arbeidet konsentrert, raskt og viste god uthald. Psykologen tilrår at han skal hoppe over et klassetrinn.

Men testen sier ingen ting om IQ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er du egentlig bekymret for?

Skulle ønske det var jeg som fikk hoppe over klasser i sin tid. Holdt på å kjede vettet av meg fordi jeg kunne det jeg liksom skulle lære....Ødela noe av gleden ved å gå på skole og førte til at jeg etterhvert fikk litt dårlige arb.vaner i og med at jeg aldri trengte å anstrenge meg for å få til noe... Vær glad om barnet ditt får slippe det.

Skrevet

Sett fra det sosiale perspektivet så vil jeg IKKE anbefale å hoppe over et klassetrinn. Hva er egentlig argumentasjonen? I dag ska jo alle elever ha tilrettelagt opplæring, dvs opplæring innafor klasserammene, tilpasset evnenivå, så jeg kan ikke skjønne hvorfor i all verden han skal hoppe over et trinn! Wisc testene er ikke helt optimale........

Skrevet

Litt bekymret blir man jo, pga han blir yngst og at han får et større press på seg for å prestere. Selvfølgelig er jeg glad for at de har fanget han opp og gitt han muligheten til å utfolde seg.

Men siden vi ikke har vert gjennom slike tester før, så ønsket vi å vite IQ når han først skulle ta en slik test.

Skrevet

Testen sier noe om IQ, men det er likevel ikke så vanlig å si noe om akkurat hvilke tall resultatene viser. Dette fordi det lett kan oppstå misforståelser og en velger heller å gi en mer helhetlig tilbakemelding på resultatene som sier noe om barnets svake/sterke sider. Dersom du er veldig nysgjerrig på tallene tror jeg bare du kan ta kontakt med dem som har utført testen. Normalområdet defineres ofte som +/- 2 standardavvik over/under gjennomsnittet for barnets aldersgruppe, dette tilsvarer mellom 70 og 130 i IQ. Vet ikke om dette gjorde deg noe klokere.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig for dere å vite iq?? Det er da ikke det som er avgjørende....

Skrevet

Joda, du har et viktig poeng med tilrettelagt undervisning. Men den sørgelige sannhet er at det ikke alltid er mulig å få det til. Jeg som skrev over at jeg gjerne skulle ha hoppet over klassetrinn er i dag lærer selv (riktignok ikke i grunnskolen). Jeg gjør alltid mitt ytterste for å tilrettelegge. Men som mange kollegaer ser jeg at det av flere grunner ikke alltid er til det beste å beholde en elev på et klassetrinn bare fordi de jevnaldrene er der. Men man må bedømme hver situasjon individuelt. For noen barn er det ikke bra å hoppe over trinn pga det sosiale. Jeg vantrivdes sånn som barn at det bare ville vært bra for meg å hoppe over trinn fordi lærelysten og læreevnen var viktigere for meg enn det sosiale den klassen hadde å tilby meg.

Skrevet

Vi har gått gjennom alt av det negative og det positive som kommer ut av at han skal hoppe over et klassetrinn, alt er gjennomtenkt av gutten, meg, rektor, lærar og ppt og psykolog. Han er ferdig med pensum fra 7, 8 og har begynt på det 9 klassetrinn av pensum. Argumentet for å hoppe over var at skolen ikke kunne garantere at det som er tilrettelagt opplæring skulle gå i praksis.

Skrevet

lurte på det samme med vår sønn, men tok hensyn til det sosiale (dette gjaldt tidlig star i 1. klasse) med det resultatet at han kjedet vettet av seg, mistet all interesse for læring og null individuell opplæring på han. Så vi byttet skole på han rett og slett til en annen skole hvor de har et bedre tilpasset læringsopplegg. Heldigvis i nabolaget den skolen også. Hør med gutten selv. hva vil han da?

Skrevet

Gutten skiftet klasse før testen var gjennomført, fordi han selv ville og rektor mente at testen ville gå greit.Han har også alle sine venner i den nye klassen, så på det sosiale fungerer det bedre nå.

Skrevet

Min mann hoppet selv over et klassetrinn (ble oppfordret av lærere) da han gikk på barneskolen. Han er i dag selv lærer og fraråder dette sterkt. Ungen blir dratt ut av alt som er kjent og det blir ofte forventet mye av ungen.

Hi virker som du har høye forventninger. Slapp av og vær glad for at gutten din greier seg så fint. Men ikke begynn så tidlig å lur på iq etc. Barnet ditt skjønner mye mer enn du tror. Kanskje han allerede har skjønt at dere forventer en hel del av ham.

La ham få være seg sjøl.

Skrevet

Hei HI, Jeg hoppet selv over 2 klasser dvs 3 og 4 klasse på barneskolen. Det fungerte helt flott sosialt. Etter et år på vg tok jeg privatisteksamen og var derfor ferdig på skolen 4 år før mine jevnaldrende. Har altid hatt mange venner og flere hobbyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...