Gå til innhold

Hvor mye snakker deres gutt/jente på 14/15mnd ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min sier kun ma-ma, men vet ikke om det er bevisst. Han vokser opp med morsmål på engelsk, faren snakker slovakisk og omgivelsene rundt foregår på norsk. Han forstår det jeg sier virker det som, gir respons på det jeg spør og sier.

Er det noen som har erfaringer med dette flerspråklighet eller språk generelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en gutt på 14,5 mnd., og han sier heller ikke så mye. Mamma, pappa (eller pa-pa-pa ...), hei, mer, der (eller dæ ...) - dette er ord vi kan tolke med litt velvilje ;-).

Vet ikke så mye om flerspråklige barn, da, men jeg mener å ha hørt at de ofte kommer litt sent i gang med snakkingen, uten at det er noe problem på sikt.

Skrevet

Det varierer visst veldig hvor mye så små barn snakker - noen snakker mye tidlig, mens andre ikke sier et ord før de plutselig babler i vei i hele setninger når de er 2 - he he;o) Det er jo ikke så rart om det tar litt tid for ham å snakke, siden han har såpass mange språk å forholde seg til, men det virker jo som han skjønner hva dere sier til ham. Plutselig en dag løsner det, og da snakker han nok flere språk:o)

Milla på 14 mnd sier helt tydelig mamma, pappa, hei, hadet, natta, der og se. I tillegg babler hun i vei i ett kjør med "ord" det ikke er så lett å forstå, men det er tydelig at hun mener noe med det:o) Hun har masse lyder som ligner på ord - hun prøver tydelig å si navnet sitt, bil, pus, ball, borte og titt-tei, men det er nok ikke så lett for andre enn oss å skjønne at det er det hun prøver på, for det høres bare ut som babbel, men vi begynner å kjenne igjen babbelet hennes nå;o)

Skrevet

mads sier mamma og mamma, han uttaler de 2 på forskjellige måter ene mamma er meg og andre mamma er alt han ikke kan ordet på. også sier han pappa, hade, vovvov og brumbrum. også babler han flere sanger som er helt korekt men u/ språk!! pluss at han prater på sitt egent språk hele tilden

Skrevet

knerten sier ganske masse nå egentlig (født i juli)

eks. ma som er mat, vann, bæ mø, nei-nei-nei, jada, bebi, mamma, pappa, momo, den, bann som er ball, kommer stadig noen nye ord. Har hørt at han er veldig tidlig ute.. også var han sen til å gå da.

Skrevet

Lillebror sier ikke så masse heller. Han sier nei og ja, lager en spesiell lyd for å komme og å få, klarer ikke å stave det. Ellers så er det bare lyder og uforståelige lyder. Han er akkurat blitt 14 mnd.

Men han er litt sen. Han går ikke enda, men han står.

Skrevet

Jenta vår vokser opp i Norge, jeg er norsk men mannen min er engelsk og snakker ganske konsekvent engelsk til jenta vår (han kan en del norsk). Hun er 14.5 mnd og ikke spesielt sen med å snakke tror jeg. Hun sier alle dyrelydene, mamma, pappa, lys, mat, brød, navnene på noen kosedyr (og tv-personligheter...gulp), og en del flere som jeg ikke kommer på. Ser ut til å forstå veldig mye av det vi sier.

Blir spennende å se fremover.

Skrevet

snuppa er 13mnd 10dager og sier mamma, pappa, dee(menst hun peker), noe som ligner på bø. ellers forstår hun mye, hun rister på hode vist vi spør om noe hun ikke vil, nikker vist hun vil det.

men vil altså ikke forstå når vi sier nei:P

Skrevet

Mini er 14 mnd og sier: Nei, mamma, pappa, tante, mimi, bil, vov-vov. pus, pip-pip, hei, hade, æsj, tørst, se, lampe (ampe), øye (og peker hvor det er), bebi, se, bl.a.

Han skjønner mye av det jeg sier. og rister på hodet når han er mett :)

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med flerspråklige, men det er kanskje slik som folk over her sier :) At det tar litt lenger tid, men plutselig så løsner det...

Leah på snart 15 måneder har et stort ordforråd, og hun lærer flere og flere hver dag. Jeg blir helt overrasket jeg...

Som i kveld da vi pusset tenner: Brillene mine lå på hyllen og snuppa peker på den og sier: Biller!

(jeg har ikke lært henne det, og jeg bruker nesten aldri brillene så hun har kanskje sett de på meg to ganger...)

Da jeg leverte henne i bhg i går satt det en dukke på en kommode i gangen: Dukke sier lillemor.

Hun er veldig god på å snappe opp ord som hun blir fortalt..har hun hørt de en gang, husker hun de som oftest..

Skrevet

Hei snuppa, er du her etter gammalt? He, he;o) Så flink Leah har blitt å snakke da! Er jo en stund siden jeg har sett henne nå, så det blir vittig å sees igjen, og se hvor "store" de små gullene våre har blitt:o)

Milla har faktisk begynt å sette sammen ord...men jeg tror neppe det er bevisst;o) Hun sier Hei pappa, hei mamma og se der og noen til som jeg ikke kommer på...men hun tror nok sikkert bare det er ett ord tror jeg;o)

Skrevet

Hei snuppa! Laget en egen tråd jeg, så slipper vi å kuppe denne, he he ;)

Jeg er her etter gammalt ja..ble litt kjedelig å sitte alene i kveld, og så skjedde det ikke noe på de andre sidene jeg var på, hehe :)

Så flink hun er da! Det gjør ikke Leah enda, det kommer bare ett og ett ord foreløpig :)

Skrevet

Tror nok neppe det er bevisst, som sagt;o) Hun har hørt at vi sier det og hermer vel bare og tror det er et ord, he he:o) Det er en herlig tid fremover - er masse å glede seg til. Plutselig ble de små mennesker, disse små snuppene våre, og er ikke babyer mer...litt vemodig, men veldig kjekt:o)

Skrevet

Min har sluttet litt å prate,men legen mente det er fordi han hører dårlig pga masse ørevoks og veske i ørene:/

Men han sier: heia,hade,mamma, dær, bapa,nei,ja,brum... d var d jeg kom på:) han er nett fylt 15 mnd.

Skrevet

Småen her i huset snakker ganske bra egentlig. Lærer seg mye nye ord hele tiden og er begynt å sette sammen ord. Henne(hvor er) tutten, henne ballen, henne mamma, henne pappa osv. Se og der foran de andre ordnene han kan også. Sier sulten og tørst og nam. Takk, hei, hadet. Sier navnet på hunden vår og tanten sin hund. Vovv, pus, beibi.

Vedder på gutten din følger med som bare det og plutselig plumper ut med nesten setninger når han først sier noe.

Min kusine sin datter var nærmere to før hun begynte å prate og da gikk det fryktelig fort både på norsk og spansk.

Skrevet

min er snart 14mnd og prater fint lite.

han kan si: pappa, mamamama, nei-nei-nei, bø, hei, deh(den/det, sier deh mens han peker på ting han vi ha) oj, tut-tut.

ellers flyr han rundt og sier tø - tø - tø hele dagen. men det er jeg ikke helt sikker på hva betyr;)

Skrevet

Marius er 14 mnd i dag, og har ikke så mange ord enda. Sier mamma, pappa, pus (til de fleste dyr vel og merke....), hei, hadet, tittit og noen dyrelyder som bæ og pippipp. Men han snakker hele dagen, bare i sitt eget språk! Prapler i vei som om han virkelig har noe viktig å fortelle, så jeg håper og tror ordene kommer snart!

Skrevet

småen på snart 14 mnd sier Se ! (favorittordet:), beibi, mamma, pappa, gakk gakk, lys, pus, vovve, bæ, pipip, tutut, babapappa (barbapappa), æsj, nam nam, aua, tator (traktor), tata (takk takk)...+ masse babbel som sikkert har mening for ham:) Det går litt i rykk og napp, sier noen ord mye noen dager, så glemmes det noen dager, før det kommer igjen... ganske flink med ord, men treg med å gå:)

Skrevet

Mini er 13 mnd.Han sier:Mamma og pappa , pus , vov vov, natta , borte , bøtte ,nei,lys ,bæsj(sier det når han bæsjer he, he),brum brum, bade,Han sier alle ordene bevisst.

Skrevet

Jenta mi er snart 15 mnd og snakker vel egentlig ikke i det hele tatt, bare masse babling. Har masse lyder, og forskjellige lyder. Hun sier forresten "Oi!" ganske mye om dagen. skikkelig søt!!

Må si jeg er litt bekymret, men hun er veldig frampå fysisk og skikkelig tøff/modig, så jeg satser påa t hun prioriterer å utvikle fysikken først og så tar hun dette med språk etterhvert.......

En stor trøst er at hun forstår utrolig masse. Vi kan spørre henne om å gjøre ting, hente ting, sparke ballen, legge på plass, kose, spise og en masse annet. JEg ser for meg at når det først løsner, så vet hun i alle fall hva en mengde ulike ting og gjøremål er.

Skrevet

Gutten min på 15 mnd har rundt 30 ord han bruker aktivt. Veldig flink :)Morsmålet er norsk, men pappan snakker albansk (hender han glemmer seg og prater norsk og da kjefter jeg litt ) og jeg prøver å prate litt albansk med ham jeg også :) Men det blir mest norsk han hører...

De 30 ordene han bruker er foreløpig alle norske, men han forstår albansk. Det spiller ingen rolle om jeg sier "Hent ballen" på norsk eller albansk. Han forstår begge deler.

Men jeg har lest at hvis barnet hører flere språk hjemme, er det vanlig at det tar litt lengre tid før de begynner å prate. Det er akkurat som om de bare absorberer og reflekterer over alle de nye ordene de lærer. Men bare vent. Plutselig så eksploderer det nok. Det sies jo at barn som vokser opp med flere språk blir mye flinkere og mer bevisst på den språklige biten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...