Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Natt til mandag 06. okt, 2 dager før mens termin kjente jeg at denne gangen måtte det være igang. (Hadde da vært inne to andre netter de siste 14 dagene med "rier" som stoppet opp.) Kl. var 03 og jeg hadde nettop vært på do. Takene i korsryggen som jeg hadde hatt de siste to ukene var blitt anerledes, de var mer dypere og enda vondere. Ringte inn på føden og sa vi kom til å ta oss en tur innover for denne gangen følte jeg at nå var det alvor. Ringte etter barnevakt og så vekket jeg mannen min, som tok seg en rask dusj! Riene var intense og jeg måtte puste meg gjennom de. Turen til sykehuset var pyton. Riene vekket gamle minner om at NÅ var det alvor, ingen vei tilbake. Kl var vell rundt 0430 da vi kom på Storken. Jeg ble undersøkt og hadde 4 cm åpning og var i fødsel! (to dager før hadde jeg 3 cm åpning) Kom meg fort på bena og stilte meg opp med en prekestol. Der hang jeg og pustet meg gjennom riene. En helt vill opplvelse å være vitne til kroppens arbeid med å åpne opp og dytte bebisen nedover i fødekanalen. Fikk en koselig jordmor som hadde tatt i mot oss to kvelder tidligere, hun hadde sett at vi var kommet inn igjen denne natten og banket på døren vår og spurt jordmoren vi alt hadde om å få bytte med henne. Veldig koselig:) Hun hadde med seg en behagelig student! Tiden gikk veldig fort og jordmor/student gikk til og fra, målte hjertelyden. Mens jeg hang og puste. Studenten hadde lest fødebrevet mitt og lurte på om jeg kunne tenke meg å føde i vann. De kunne gjerne fylle opp karret og så kunne jeg betemme meg etterhvert. Jeg takket ja men lurte samtidig på hvorfort det ville ta å fylle opp for nå kjente jeg at det begynte å nærme seg for hodet borret seg lengre ned og riene endret seg. 10-15 min mente hun og jeg hørte de tappe i vann ute på badet i gangen. Jordmor ville sjekke åpning før jeg gikk i karret og der vær det nå blitt 7 cm og kl var ca 06 Vi tuslett inn til fødekarret.... så koselig å stemingsfult rom. I hjørnet sto et rundt kvitt plast karr, det var tent t-lys rundt omkring i rommet og på gulvet ved karret lå det lommelykter som lyste opp vannet så jordmor skulle kunne følge med på fødselen. Jeg sank ned i det deilige vannet, riene var vonde fortsatt men lindringen av vannet var vidunderlig. Godt var det og å bevege seg. Satt på knærne med overkroppen lent mot kanten og pustet/messet meg gjennom riene. Nå var de helt intense, overgangen fra rier til pressriene var begynt og på det punktet mistet jeg nesten kontrollen jeg hadde hatt frem til da.Knepp sa det da vannet plutselig gikk. På impuls måtte jeg bare snu meg og opplevde en befrielse med å sitte/ligge i vannet. Pressriene ble mer og mer intense og jeg kjente hodet jobbe seg ut, trekte seg tilbake to ganger og så på den tredje riene ble det stående i åpningen. Helt absurd å bevist vite at neste ri så var bebisen ute. Så når neste ri kom presset jeg bare på,tenkte her må bebisen ut. Hørte jordmor si, -der var begge skuldrene ute, kom igjen litt til. Og så plupp skle hun ut. -Du må løfte henne opp sa de til meg, og jeg tok tak rundt den lille kroppen og løftet henne opp av vannet og intil meg.Definetivt det sterkeste øyeblikket i mitt liv. Kan tro vi var spent, ventet i 9 mnd og nå skulle vi få vite om det var en gutt eller jente. En velskapt herlig jente, en god blanding av storesøster og storebror. Gikk opp av vannet og ble lagt på båre med babyen intilmeg. Inne på fødestuen fikk jeg legge meg i sengen , ble tørket, morkaken kom ut, navlestrengen ble klippet av den stolte faren og ble pyntet på med 3 beskjedne sting. Så lå jeg å koste med snuppa i 2 timer før hun ble veiet og målt. 3890 g og 52 cm. Født kl 0629 3,1/2 time etter første ri.Hun tok puppen med det samme og har LIKE sterkt suge behov som storesøsteren hadde. Nå koser vi oss med lille Sofie som hun heter. Melke spreng, bleieskift, og usammenhengende lite søvn, tenk att man kunne glemme slikt... har faktisk begynt å fortreng litt av smertene fra fødselen også. Lykke til alle dere som venter.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Åh, for en vidunderlig fødsel...Som min ønskefødsel det jo:) Fikk helt tårer i øynene av å lese. Kos dere masse, gleder meg så til det er min tur snart:)
november barnet Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 gratulera så masse me jentå. gleder meg t d e min tur
Sunnybeach4gull :) Skrevet 10. oktober 2008 #4 Skrevet 10. oktober 2008 ÅÅh, guu d hørtes ut som en fantastisk fødsel!! ;-) Veldi godt skrevet ;-) Kos dæ masse me lillepia di ;-)
M79+♂08♥+♂12♥ Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Gratulerer så mye med lille jenta di:-)
Tuttelure Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 det hørtes ut som en fiiin opplevelse:)! gratulerer:)!
Chidera *tobarnsmor* Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Gratulerer så masse med Sofie og en fin fødsel:-)
Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 GRATULERER - kos dere masse i fremtiden c",)
Millima Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Gratulerer så mye med lille Sofie! Håper jeg får føde på storken jeg og, helt herlig! Kos dere i tiden femover=D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå