Maja :o) Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Lillegullet på snart 3 år har falt i barnehagen i dag og slått ut den ene fortanna. Den ramla ut i en stor bit - hele tanna med rota. Tror han må ha bøyd tanna rett ut, for tannkjøttet er også sprukket. Alle sier at det er bra at tanna var hel og at det ikke er noe som sitter igjen, og at det var bra at det ble "hull" på tannkjøttet slik at han ikke ble så hoven. Og det er virkelig ikke et eneste annet merke på han! Utrolig nok. Han synes ikke selv at det gjør så mye. Og mamma må jo bare si at han er en tøffing. Likevel, jeg er så fortvilet. Tanna kan ikke settes inn igjen, og gutten skal gå tannløs i 3-4 år. Jeg vil bare gråte. Mulig at det er høygravid-hormonene som også spiller inn her... Måtte bare lufte litt fortvilelse.
erteposen + 4 Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Om det er noen trøst så har flere 5 åringer i bhg. mistet fortennene, og noen enda før. Tenk på at det ligger en under. Verre om det er senere i livet, og om det hjelper så tenk på alt det som virkelig kan skade et barn:) Sånn tenker jeg holder en av gutta mine på vei til legevakta - de har i alle fall armer.
baby_april:) Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Uffff,Bra det kommer en ny tann opp igjen og at det ikke er for alltid men Jeg hadde blitt fortvilet jeg og..Sender deg en stor Klem!!
oro1 Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 pass på å få det sjekket hos tannlegen, Samme (nesten) skjedde med min sønn og han måtte trekke en tann og de tok ekstra røntgen for å være sikker på at alt var ok med de tennene som lå bak. Det går nok bra!
Maja :o) Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2008 Har vært hos tannlegen, og skal tilbake neste uke og om en måned - så det undersøkes ordentlig. Var jo egentlig bra at det gikk så bra. Hadde vært værre om tanna ble slått oppover eller om han hadde skadet seg mer - tross alt. Er merkelig å se gutten uten fortann, men det venner vi oss til - det må vi jo...
To gutter og en jente Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 Forstår at det er litt fortvilende med en gang, men er ingen fare å mangle en tann som 3 åring. Gutten min ødela tannen sin og måtte trekke den da han var 3år. (Den ene fremtannen). Syntes det var litt fælt med en gang, men hverken vi eller han tenker over det lenger. En sjelden gang kommenterer folk det og da sier han bare at han slo den og derfor måtte trekke. Men det er ikke ofte folk legger merke til det egentlig.Ingen stor sak for han og da er det ikke vits i å gjøre noe nummer av det. Ikke noe å gjøre med alikevel. Og trøsten er at han faktisk får en ny tann om noen år. Mye bedre å gå tannløs et par år enn å ødelegge de nye tennen. For de skal vi ha resten av livet. Det tar noen dager, men så kommer du ikke til å tenke på det lenger!!
Jente2011 Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 det samme skjedde med søstera mi når hun var 2 år! hele tanna datt ut! nå er hun fem, å vet du hva? ingen legger merke til det lenger for du blir vant med at han ikke har noen tann.. det er ingenting å bekymre seg for:) tanna kommer når han blir større:)
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Slapp helt av. jeg mistet begge mine fortenner da jeg var 1 og 2 år. Var aldri snakk om det og jeg tenkte aldri over det. Etter hvert begynnner de andre også å miste fortenne sine, så han er ikke alene. Å tro meg, det er berre litt søtt når de mangler litt tenner. Forstår at det er ett sjokk for deg, men ikek fortvil. Snart ler du nok over hvor fortvilet du var
Maja :o) Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. oktober 2008 Tusen takk for oppmuntrende ord! Går nok bedre om et par dager - er faktisk litt bedre i dag enn i går. Tror heller ikke vi legger merke til det etter hvert. Lillegutt synes i alle fall ikke å bry seg om det og ikke har han noe særlig vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå