Gå til innhold

strikking og bruk av akryl garn


lykkeby

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet hvorfor man "alltid" skal bruke ull eller bomull når man strikker klær til babyer?

 

Har et nydelig garn i akryl og viscose som er supermykt og som jeg har lyst til å bruke, men vil jo ikke strikke noe babyen ikke kan bruke..

 

Vet at akryl er lettere antennelig enn ull, men jeg planlegger ikke å ha babyen i nærheten av stearinlys uansett. Terminen er jo på sommeren.

 

Finnes det andre årsaker til å styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akryl puster ikke og blir mer tett. Det fører til at når babyen svetter eller blir våt, blir han/hun kald. Dette blir man ikke med ull. På nostebarn.no finner man mye nyttig informasjon om ull og hvorfor det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både akryl og viskose er materialer som ikke puster skikkelig, og som dermed ikke bør brukes. Det MÅ ikke være ull, kan godt være polyester, det er også bra. Bomull er kanskje værstingen, det puster ikke, samler fuktigheten og gjør barna kalde, men mange babyer har bomullsbodyer under uansett. Jeg vet ikke hvor mye det har å si for små babyer som ligger helt stille? De svetter vel ikke allverden? Jeg tenker at man ofte har bomulltrekk på dynen, så da er man jo uansett like langt? Jeg vet ikke, prøver uansett å ta på mini ull nå når han er mer aktiv og leker ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...