Gå til innhold

Soving ute vs inne i barnehage og bruken av seler i vogn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg råd. Er det jeg som overreagerer eller.....?

 

Min datter på 11 mnd. startet barnehage nå på mandag. Så lang har alt gått veldig fint, om man ser bort fra min følelse omkring dette med sovingen i barnehagen.

 

Da vi var på omvisning der i mai fikk vi beskjed om at alle barna sov inne. Vi ble vist sengene og rommet som ble brukt til soving på den gruppen hun skulle tilhøre. På bakgrunn av bl.a. dette begynnte vi å venne henne til å sove inne i sengen sin på dagtid, og ikke i vognen ute slik hun har gjort siden hun var rundt 3 mnd. En annen grunn til at vi også begynnte med å sove inne på dagtid var dette at hun begynnte å reise seg opp i vognen når hun våknet, og holdt ved flere annledninger på å falle ut. Hun er en veldig fysisk aktiv jente, og liker å bevege seg (ålte seg da hun var 5 mnd., krabbet da hun var 6,5 mnd. og gikk da hun var 10 mnd.) Vi prøvde med sele i vognen, noe som resulterte i vill gråt hver gang, da hun ikke greide å snu seg slik hun vil, samt at hun ikke greide å sove på magen, noe hun har gjort siden hun var nyfødt (jada, vet om anbefalingene).

 

Så skjedde da følgende: barnehagen har innført nye regler. Dvs. at de minste barna skal sove ute i medbrakt vogn (som forøvrig ikke får settes igjen der, men som må bringes frem og tilbake hver dag). Jeg spurte om hvorfor og forklarte hvordan ting var. Fikk til svar at de hadde godt av frisk luft, og at det ikke var plass for alle å sove inne. HÆ?

 

Jeg trodde at min datter ville ha problemer med å gå over til å sove i vognen igjen, men de 3 dagene hun har sovet der, så har hun sovet rundt 1,5 t hver gang. Men i dag skjedde det at hun våknet opp uten at noen av de ansatte var der, og da de kom ut så var hun på vei til å falle ut fra vognen. De ba meg derfor ta med seler. Jeg forklarte nok en gang, uten at jeg følte at jeg ble hørt.

 

Overreagerer jeg når jeg nekter å legge min datter i seler når hun skal sove? Er det ikke barnehagens oppgave å passe på dem når de sover når de krever at de skal sove ute? Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For sikkerheten sin skyld ville jeg lagt henne i seler, det er fort gjort at hun våkner i akkurat det øyeblikket de ikke kikker i hennes retning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sikkerhets skyld hadde jeg krevet at hun skal sove inne, selv om hun er en av de minste. Ikke aksepter eventuelle argumenter om at det ikke ville være plass inne dersom ALLE de minste....

 

Det vil ikke skje at ALLE de minstes foreldre vil kreve inne-soving bare fordi du oppnår det. Mange vil være nøytrale, eller rett og slett foretrekke vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la henne sove i vogn uten seler dersom hun har en tendens til å forsøke å klatre ut, vil antagelig resultere i at hun går på trynet. Uavhengig av om du forventer at barnehageansatte skal sitte og våke over henne konstant mens hun sover, for det kan jeg aldri tenke meg vil skje i noen barnehage.

 

Kan du ikke bare la dem prøve med seler, og så ta problemet om det eventuelt oppstår? Temmelig mange unger aksepterer ting i barnehagen som de ikke ville akseptert fra foreldrene. Om hun så reagerer med å hyle og nekte å sove, er sannsynligheten langt større for at du og barnehagen vil kunne ha en dugende kommunikasjon om mulige løsninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for konstruktive tilbakemeldinger.

 

Til deg "assistent" :jobber du i barnehage? Har du erfaring med at små barn sover inne? Jeg mener -pleier det å fungere bra? Tenker på om de vekker de andre barna eller lignende.

 

Tulla vår sovner veldig lett hjemme. Koser litt, gir henne bamsen, legger henne i sengen og forlater rommet. Hun finner søvnen selv og sover 1-1,5 t.

 

Til deg "-<<-" Joda, det er absolutt en mulighet det også. Skal sove på det. Det strider bare så veldig imot hva jeg ønsker for min datter, etter å ha sett hvordan hun reagerer på sele alle de rundene vi har vært igjennom tidligere. Hun er en meget bestemt frøken. Også mener jeg at de får sette inn bemanning deretter når de krever at de små skal sove ute, sittende fast i sele. Kan tenke meg selv hvordan det er å sove uten å kunne skifte stilling. Mulig hun sovner, men trolig blir det en kort dupp, da hun stort sett ønsker å snu seg til siden eller magen underveis.

 

Men blir nok en mer konstruktiv smatale når ting er prøvd ut.

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jobber i barnehage. Som assistent.

 

Og jeg har erfaring med både inne- og utesoving. Det går bra at de minste sover sammen med de litt større. Men jeg er osgå enig med -<<- i at barn godtar mye fra bhg som de aldri ville godtatt hjemme.

 

Det er f.eks. stadig foreldre som forteller at deres barn må få sitte i vogn til det tilslutt faller i søvn. De vil ikke tro på at det er mulig for barnet å akseptere at i bhg ligger man i vogna. Men gang etter gang viser det seg at også dette barnet uten protest blir liggende uten å prøve å sette seg opp, når det er lagt i vogn av en voksen i bhg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bhg til mini sover de inne, alle 9 ungene på madrasser på gulvet på et ganske lite soverom. Det går bra, har såklart vært problemer under tilvenning med at noen vekket hverandre med gråt, men det er jo ikke noe varig problem.. Min sønn var vant til å sove i vogn på dagtid, fant sjelden søvnen selv og var rett og slett vanskelig hjemme ang søvn - men sovner helt alene uten problemer i bhg og sover i 2 timer. Så de kan få til mye rart i bhg ser jeg.. Men hvis du vil at barnet ditt skal sove inne og de faktisk har et soverom så syns jeg du burde bli hørt.. De hadde ingen plass til vogner og utesoving i min bhg så hadde ikkeno valg, men det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt de prøve med sele. Er enig i det flere sier, at barn ofte finner seg i andre ting i b.hagen enn hjemme. Skulle ikke dette fungere, ville jeg gitt beskjed om at hun får sove inne. Du betaler tross alt for plassen hennes, og det er barnehagens ansvar å tilrettelegge for ditt barn, ikke motsatt.

Kan også legge til at jeg ikke fikk sønnen min til å sovne i vogna hjemme rett før han nærmet seg 2 år, men i barnehagen derimot har de ALDRI hatt dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de kan kreve at du ahr seler i vogna!!!

 

Du kan nok ikke forvente at de skal ha en ansatt til å våke over jenta de for å passe på at hun ikke klatrer ut av vogna. Seler er der pga sikkerheten - for at ungene ikke skal klatre ut eller at de skal falle ut mens de sover.

 

Jeg har faktisk ikke høst om noen som synes seler i vogna er problematisk. Det må da være fint at ungen din ikke faller ut og skader seg?? Her er det i tillegg helt vanlig at ungene også bruker selene i vogna når de er på trilleur. De små er jo utrolig lynraske dersom de bestemmer seg for å klatre ut av vogna:)

 

Du kan jo kjøpe løse vognseler. de kana jo justeres slik at hun kan bevege seg noe, men de vil fortsatt hindre at hun faller ut av vogna.

 

Dersom barnet ditt ikke klarer å sove i vogna, bør hu kunne sove inne. Men hvis hun er så mobil som du sier, så er det vel ikke så greit å få henne til å sove på madrass heller? HUn vil jo da kanskje begynne å vandre når hun våkner, og du kan ikke forvente at noen skal sitte å passe på henne hele tiden. Du kan jo evt tilby deg å ta med reiseseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo du kan faktisk forvente at de ansatte skal stå å passe på hele tiden når ungene sover. der jeg jobber har vi alltid en sovevakt. og de vet jeg om mange andre barnehager som har oxo. trodde det var helt normalt jeg. hos oss sover alle barna ute i vogn, og alle har seler på. det er så fort gjort at de kan dette ut. og det selv om det er en voksen der til å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sovevakt faktisk....hvilken kommune jobber du i???? jeg jobber i Bergen kommune..og her har vi IKKE mulighet til å stå og passe på barna hvert minutt de sover ute... Selvsagt sover de med sele..det er da uansvarlig å la de sove uten...har du latt henne sove uten hjemme?? hva om du går på do og ikke glor på henne i akkurat det sekundet hun reiser seg?? I min barnehage har vi vogner på rekke og rad og alle med seler på...SELVSAGT...har aldri møtt noen som synes det er et problem...

 

Hos oss er det forskjellig hvem som sover inne og ute..men pga veldig begrenset plass inne ønsker vi flest mulig ute...sånn er det bare...synes du skal stole på at barnehagen har en tanke bak dette..og se hvordan det går...seler er ikke dyrt men en god forsikring om at barnet ditt ikke skader seg....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

I vår barnehage har vi vognvakt hele utetiden.Hver avdeling har sine vakter hver dag.

På denne måten vet vi alltid når hvert barn sovner, når det våkner og det er alltid noen der og ser til barna.

 

Likevel det er mange vogner i vår barnehage og derfor er det umulig å se alle barna hele tiden.

Alle foreldre må ha seler i vogna og det synes jeg ikke er for mye forlang heller.

Vi har ikke soveplass inne, så der får ikke noen sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dere har det.

Det er bare å bestemme seg for å ha vognvakter det. Fordel vaktene på alle avdelingene og på faste vakter.

Ikke noe problem det og foreldre setter stor pris på denne ordningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt utenom tema, men barnet mitt skal snart begynne i barnehage og h*n sover uten seler.

Grunnen til dette er at h*n har veldig lett for å kaste opp hvis h*n hoster eller gråter (har vært undersøkt for reflux). Vi opplevde et par veldig skremmende episoder hvor h*n gråt og kastet opp når h*n lå i seler og satte oppkastet i halsen og fikk ikke puste etc. Og det bare etter få øyeblikks gråting.

Det har aldri vært noe problem at h*n klatrer ut, h*n bare setter seg opp og roper på oss når h*n våkner. Vogna er dessuten en sånn lav simo trille, så det er ikke langt ned til bakken.

Hvordan kommer det til å gå hvis jeg kommer og sier at vi bruker ikke sele pga overnevnte? Vil de godta det eller kreve at vi tar med sele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dere som foreldre, og dersom dere ikke vil at barnet deres skal sove med seler, så kan ikke personalet annet enn godta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er bare å kjøpe løse seler. De kan man regulere slik at barnet kan røre seg og sette seg opp, men selene henger fortsatt fast i vogna slik at barnet ikke kan falle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, man kan kanskje det. Men det har alltid fungert uten sele, så da ser jeg ikke behovet for å begynne med seler på en 2 åring liksom. Bhg har ikke sagt noe om det heller heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...