Gå til innhold

Om data og selvstendighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammelt var barnet ditt da h*n fikk bruke datamaskinen alene? Om barnet ditt ikke gjør det enda: Hvor stor synes du h*n må være?

Min gutt er 6år og skriver litt av og til mens jeg ordner ting i nærheten av han slik at jeg kan hjelpe når han ikke får til ting. Jeg er ikke noe datageni, men kan heldigvis mer enn 6-åringen min. Enn så lenge.

Videoannonse
Annonse
Gjest nickedokka
Skrevet

Jentungen på 4,5 får lov til å spille litt på barnesidene til sol, liker best å style havfruer og sånt=) Og så liker hun å se filmsnutter på youtube, kaptein sabeltann og disney. Men da henger mamman titt og ofte over skulderen for å sjekke at hun ikke klikker seg bort - der er det mye skummelt og rart.

Gjest nickedokka
Skrevet

Svarte vel ikke på spørsmålet - hun må jo kunne å lese for å kunne holde på sånn noenlunde selvstendig, og på nett er det ikke aktuelt å drive med søk eller noe uten at vi passer på på lenge enda.

Jeg var et ganske sart sinn (er det vel enda), tenker med gru på alt de kan dumpe over ved et feilklikk...

Skrevet

2,5 år gamle begynte de to eldste å vise sin interresse for pcen. Kjøpte da sånne Josefine spill til de, som er utrolig lærerike og barnevennlige. (De spillene blir jo anbefalt at barn får prøve seg på).

Mine to eldste er nå snart 6 år og 4,5 år, og de er kjempeflinke på pcen. De får selvfølgelig ikke sitte ved pcen uten tilsyn av oss. Og de får ikke surfe på nettet.

Jeg tror det er en fordel at de får prøve seg tidlig. Spesielt viktig nå i denne dataverdenen vi lever i:)

Skrevet

datteren min på 7 år har akkurat begynt å fatte interresse for pc`en, og hun får lov til å sitte der... går og sjekker inni mellom, og hun sitter også å klær på forskjelige dukker som regel...

Skrevet

Eldste på 8 år får sitte alene innimellom. Han spiller på 123spill.no og andre spill sider. Pleier ikke følge med når han sitter der, men han skravler som en foss om hva han gjør i spillene, må mange ganger hysje på han for at vi skal få hvile ørene litt mens han er opptatt.

Han har fått lov å spille alene siden han var ca 6,5 år, fikk dataen først da.

Lillemor på snart 3 år viser ingen interesse enda, og velger å ikke introdusere henne for dataen før hun blir litt eldre, og viser mer interesse for den. Hun kan komme når jeg skriver med noen på msn og si hun må få skrive bokstaven sin, da får hun det.

Skrevet

Min er også seks år, og har jo begynt med data på skolen, så han får bruke den litt og bli kjent.. Men kun med oss i nærheten. Får sitte og spille alene når vi har hjulpet han inn på sider. Sier som deg kan HEldigvis mer enn han enn så lenge, men det varer vel ikke lenge før de knuser oss og lurer oss trill rundt. Men mannen min er flink i data, så det får bli han sin oppgave og følgemed. Jeg mener foreldre bør følge med på hva barna ser på der inne til de er gansge gamle. Mye mobbing og slik også som skjer via msn og slike chatte sider.. så kanskje kunne vært unngått om foreldre førte logg slik at de kunne lese hva som ble sagt. Og disse web kamerane er jo skremmende.. Men er vel kanskje fordi jeg ikke kan så masse om det at jeg ikke liker det..

Skrevet

Vi har forøvrig ikke web kamera, og eldstemann får ikke msn eller egen e post adresse før han blir eldre.

Skrevet

Da hun var nesten 3 begynte vi å vise henne barnesidene til nrk. Nå er hun 4, og hun klikker seg inn på det meste selv og ordner opp:)

Vi er alltid i nærheten da, så hun ikke kommer inn på sider hun ikke skal inn på. Regner med at hun kommer til å kunne mer data enn meg etter hvert ja:)

I bhg har barna tilgang på datamaskiner, digitale kamera, scanner, skrivere, kopimaskiner, filmkamera etc en dag i uka. Jenta mi er med på gruppe med 4 andre jenter på 4 år, og de har IKT hver tirsdag i bhg. Tror de holder på et par timer hver gang. Da får de bruke utstyret som de vil og prøve seg fram med diverse knapper innstillinger osv. De lærer utrolig fort:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...