Gå til innhold

Kan jeg male? Har så lyst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Vi skal pauue opp hjemme og jeg har kjempe lyst til å male litt jeg også!! Har jo hørt at dette er fy fy, og ikke bra for barnet.

Men hvis jeg maler utendørs og evt kjøper sånn munnbinn??

Tror dere jeg kunne male feks barnesengen da, selv om det er oljebasert maling?

Takk for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg går fint. Vet ikke om munnbind i papir egentlig gjør så stor forskjell. Da må du i så fall kjøpe ansiktsmaske med filter. Jeg skal male inne, og da skal jeg bruke vannbasert "gravidevennlig" maling. Husker ikke hva serien heter, men den er fra Jotun og skal være mindre farlig for oss (og allergikere) da den har færre avgasser. Skal kalle inn troppene på det andre rommet. Der er det noen sponplater som skal opp som jeg ikke klarer å baksere alene, så da blir det jo litt annerledes. Da skal de få hjelpe meg med amlingen også.

Skrevet

Hei!

Min jordmor var ganske klar når jeg stilte henne dette spørsmålet, om jeg absolutt måtte male (hun mener vi ikke skal male i det hele tatt) fikk jeg ordre om at dersom jeg måtte male skulle det foregå ute. Når det gjelder oljemaling på barnemøbler, spør i butikken hvor lenge de avgir avgasser. Det går ann å kjøpe en maske som gjør at vi kan male, koster 400-700 kr på Maxbo, men avgassene etter at vi er ferdige å male bør vi kanskje tenke på også. Ikke lett dette her! Lykke til!

Skrevet

Dagens maling er ikke sånn som for 20 år siden..

Finnes jo fortsatt maling som inneholder disse ekle stoffene, men er bare å spørre på butikken der du kjøper malingen.. si du vil ha maling uten disse giftstoffene..

Skrevet

Ja, det finnes malinger nå som avgir mindre gass. Men oljemaling og grunning som man for eksempel bruker for å male møbler til barnesenger osv avgir gasser som kan være farlig for barnet. Jeg er enig i uttlelsen til jordmioren her i ett av de tidligere innleggene. Om du likevel vil male og kjøper maske må du passe på at det er en slik skikkelig maske som yrkesmalerne bruker. En jeg kjenner er fagutdannet maler og jeg har blitt sterkt frarådet å male eller oppholde meg i nymalte rom. Har derfor tilbrakt noen dager borte mens mannen min har prøvd å bli ferdig med siste rest av oppussing.

Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!
Skrevet

Hei jenter!

Av erfaring ville jeg frarådet dere i å male. Jeg malte i helga, veldig grei maling...vannbasert og greier som ikke er så ille. Vinduet sto på vidt gap og jeg pakket meg godt inn med tøy. Alikevel ble jeg litt svimmel og datt ned trappa hjemme. Kynnerene mine ble også forværret så fort jeg nærmet meg det rommet de nest dagene. Havnet på sykehuset på onsdag fordi legen trodde veene var i gang alt...

Kroppen sier i fra gitt!

Så tenk dere om...måååå dere male selv??

Vi skal pusse opp stue, gang og barnerom i samma slengen... JEG skal ikke male mer!

Skrevet

Malte pikerommet til storesøster i helga. Brukte den nye "gravid og allergivennlige" serien SENS fra Jotun. Luftet godt, og merket faktisk lite til lukt og ubehageligheter.

Når det gjelder oljebasert-maling ville jeg holdt meg langt unna!!

Ikke bare pga avgassing som plager mor under og etter maleprosessen, men pga "emisjon", altså at den går gjennom huden også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...