Gå til innhold

Dette med transport - igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler dette er et tema som går igjen gang på gang, men prøver meg likevel ;-)

Når stesønnen min skal til mora si tar han som regel bussen. Om han drar rett etter skolen har han gratis buss til oss, men ikke videre til mora (2 mil ekstra). Han pleier likevel ikke betale, bare sitter på til han kommer til mora (dette har IKKE vi lært ham, men lar ham gjøre det til vi har fått avklart med busselskapet om han får skoleskyss til/fra mora eller ikke). Hjem igjen betaler han selvsagt for bussen, med busskortet som vi betaler, eller så henter vi ham. Vi kjører ham også dersom han har mye som skal være med. Dersom mora hans har vært på jobb og blir hentet av samboeren, henter de også gutten hos oss når han skal dit. Dette varierer litt, men jeg tror hun nå jobber fredag kveld når han skal dit, så vi kan satse på at han blir henta framover.

Om gutten skal til kamerater, bestemor, aktiviteter osv når han er hos mora bruker han busskortet sitt igjen. Og det er egentlig dette jeg nå lurer litt på. Som sagt betaler vi busskortet, det er et slikt type kort hvor han betaler for hver tur, ikke et fast månedsbeløp, men han slipper å ha med seg kontanter. Altså betaler vi for all transport gutten har, også når han er hos mora. Er dette egentlig vanlig - og riktig? Mora betaler ikke bidrag, så hun kunne vel kanskje ha betalt bussbilletten hans en gang i blant?!

Det går også an å kjøpe månedskort på bussen her, da kjører han så mye han vil i hele fylket for en fast sum, men han kjører ikke nok buss til at det lønner seg når han er hos oss. Er det urimelig å be mora hans være med og betale for et slikt kort? Hun har jo ingen andre utgifter til gutten, bortsett fra mat når han er hos henne. Da gutten bodde hos mora si sto vi for all transporten om han skulle noe sted mens han var hos oss, burde ikke det gjelde andre veien også nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det burde det selvfølgelig. Men nå er det nå engang sånn at noen er skrudd sånn sammen at de karrer til seg der de kommer unna med det. Eller, som i ditt tilfelle, bare holder fint stilt og priser seg lykkelige over å kunne spare noen hundrelapper. Smålig? Jepp, så det holder.

Men, du er heldig som har et stebarn som gidder å ta bussen du. Her i huset har vi ei samværsprinsesse som skal kjøres fra dør til dør, og som får medhold fra foreldrene i at hverdagen til hele familien skal skreddersys rundt hennes tenåringsverden. Fikk nettopp beskjed om at våre planer om å dra på besøk i helga må utgå, fordi tenåringen skal på fest på fredag, må hentes av far midt på natta (han må kjøre 10 mil - 5 fram og 5 tilbake), for deretter å kjøres på aktiviteter om morgenen igjen på lørdag (nok en 5+5 mils tur). Lurer på hvor lenge jeg gidder dette...

Skrevet

Vi har den beste da: når far skal ha samvær kan ikke barnet ta buss. Men når det skal hjem igjen (altså når mor skal besørge transport), da kan det ta buss. Og far bukker og nikker...

Skrevet

send han til mora uten busskortet, enten la han sitte på bussen helt frem uten å betale, sørg for han har en 20 peng i lomma om buss-sjåføren er vanskelig. blir han hentet så la han reise uten buss kort.

tar han kun buss når han skal til mora, så betal heller biletten, for dere sparer tross alt ingenting på å ha dette busskortet, det er jo heller en økt utgift, og da lønner det seg heller å kjøpe tur hver gang.

så neste gang kortet er tømt gi han buss penger en vei, så får mor ta seg av resten. ikke ta dette opp, bare gi han buss penger, ikke kort, så får hun heller komme til dere å spørre om hva som skjer, da kan dere heller svare og ta opp ting der og da.

hva synest mannen din, muligens er han for dette ekstra bidraget til ekskone? da hadde jeg flydd i flint.

Skrevet

Er det sånn at dere har den daglige omsorgen? Da ville jeg heller søkt om bidrag fra mor. Det er veldig kjipt for gutten hvis han føler at han er en utgift for dere (selv om jeg skjønner at det er fryktelig irriterende), så jeg tror jeg hadde driti i at hun sniker seg unna bussutgifter. MEN jeg hadde ikke akseptert at hun ikke betaler bidrag dersom hun er bidragspliktig. Dersom hun ikke er bidragspliktig betaler staten forskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...