Gå til innhold

Hvor har hverdagshøfligheten tatt veien?????

Anbefalte innlegg

Gjest irismor
Skrevet

Har det blitt utrangert å:

*si takk

*takke for maten

*reise seg for eldre, handikappede og gravide på bussen

*hjelpe til med å få barnevogner ut og inn av bussen

*holde opp døren for noen

osv......

Kunne vel ramset opp i en evighet. Men lurer fælt på hvor den vanlige høfligheten har tatt veien.

En annen teori kan være at jeg begynner nok å bli gammel ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OG en så enkel ting som å si "hei" til den som står i kassa på butikken..grrrrrr.. jobber i butikk, og det er mange som ikke sier hei tilbake, sinnsykt irriterende! vanlig folkeskikk..

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Ja, det er en skremmende utvikling. Jeg tror at folk rett og slett er for opptatt av seg selv og sine egne behov i dette samfunnet jeg.

Skrevet

Ja, det kan du si... Tror det generelt har blitt veldig mye mindre vanlig å ta hensyn til andre. Virker som folk bare tenker på seg og sitt. Reaksjonen vi fikk fra naboen da vi klagde på høy musikk og festing kl 04 på natta var "Ja, men vi må jo få lov til å feire 30-årsdagen til samboeren?" Helt uten evne til å tenke at en slik fest kanskje burde avsluttes en gang. Og da vi spurte noen andre naboer om å ta litt hensyn til at vi bodde rett under, fikk vi til svar at "Vi kan da ikke gå rundt å ta hensyn til at det bor noen under her hele tiden".

Jeg tror det bunner i tankeløshet og manglende evne til å sette seg i andres sted. Synd at elementær folkeskikk forsvinner.

Skrevet

Da er nok eg også gammal;) Eg seier altid takk og holder gjerne døra, reiser meg på bussen gjør eg ikkje da for når eg først tar buss så er det for fleire timar hehe, kollektivtransport nei det har vi ikke sett!!

Eg lærer mine barn at dei skal sei Kan eg få..... Takk og værsågod osv.

MEN om dei brukar det når dei blir eldre er ikkje lett å sei gitt. Men vaner pleier jo å bli da........ Eg spør folk stadig vekk om eg skal hjelpe dei eg. Snudde til og med bilen og kjørte tilbake for å spøre ei jente om eg skulle kjøre ho heim, ho gjekk på krykker langs vegen!! Ho går på skulen min så eg hadde sett ho tidligare på dagen, men der ho gjekk er det eit stykke til første huset også på krykker!! Men det kom nokon for å hente ho. Kjørte ei anna jente heim fordi ho gjekk langs vegen ein sein høstkveld uten refleks og ingen hadde sjans til å sjå ho. Ho takka ja og eg kjørte litt lengere enn det eg skulle slik at ho kom seg trygt heim. Det viser seg nå at det er dattera til bed.øk foreleseren min hehe.

Skrevet

men det samme gjelder enkelte kassadamer og.. :o) enkelte er så sure at det er helt utrolig at de får sitte der.... :o) nesten så en føler en er til bry når en skal betale... he he

høfligheten blir det mindre ig mindre av gitt.... her i huset lærer jeg opp både guttungen og sambo... han er rett og slett ikke vant med det hjemmefra........

Skrevet

ja jeg vet, men jeg er ikke en av dem :) så når jeg sier Hei og smiler til kunden, forventer jeg i det minste et Hei tilbake! mange hyggelige kunder og da selvfølgelig:)

Skrevet

Jeg takker bestandig for maten. Selv når jeg laget og betalt den. Utøver normal folkekikk og lar de eldre få setet mitt på bussen.. Holder opp døren- og drar frem stolen til min elskede.. Det kan ikke bety annet enn at jeg får gaver til jul i år også ;-) !

Skrevet

Nei si det....er vel for mye "fri-oppdragelse" ute å går tror jeg. Prøver å langt jeg kan å lære mine normal folkeskikk som jeg kaller det.

Skrevet

Da er jeg i så fall eldgammel ;o)

Her skal det sies takk når noen sier "værsågod", om det så er for å gi videre en leke eller noe sånt, eller om det er for å takke for en stor fin gave.

Snuppa har vært veldig flink til dette, men vi har bakt det inn naturlig i dagligtalen, og jeg syns det er fint (rett og slett høflig) å takke for ting, takke for maten osv. og det er vår jobb å lære de små dette. Samtidig er jeg også helt enig i at mange voksne ikke virker særlig høflige overfor andre voksne, SKJERPINGS!!

Skrevet

Ja du det har jeg lurt litt på også!

Har blitt veldig klar over mangelen på høflighet etter at jeg fikk barn.

Jeg er veldig opptatt av å lære tuppa å takke for ting, vente på tur, hilse pent osv,, men det er pokker ikke lett når det er SÅ mange voksne mennesker som driter tynt i sånt!

Litt morsomt kan det være til tider også da, for frøkna har begynt å irettesette de som "glemmer" seg hehehe ;) "duuuu, hva sier vi når vi går fra bordet" osv.

Å være gravid i Norge er heller ikke spesielt enkelt! Når vi var i Spania i sommer så var folk så hjelpsomme at jeg nesten ble flau, mens her hjemme later folk bare som om de ikke ser deg.

Var hos frisøren for litt siden og det var en liten benk på venterommet der hvor man sikkert fint kunne fått plass til 3 stk. Der satt det to mannfolk i 40-årene og tror du de tilbød seg å flytte seg litt sånn at jeg også kunne fått plass? eller spurte om jeg ville sitte isteden? NEIDA, ble stående der å svimle i 25 minutter!

Og jeg er i 9 mnd så det er rimelig tydelig at jeg er gravid.

Samme greia på bussen her for litt siden. Det kom på en eldre dame, skikkelig skrøpelig og liten. Tror dere noen flyttet seg slik at hun fikk sitte? nope, endte med at høygravide meg måtte gi henne setet mitt...

Og de som er værst til å se en annen vei er damer fra 40 og oppover og sånne "viktigper" menn i dress i samme alder.

Skulle tro at voksne mennesker hadde litt folkeskikk.

Skrevet

Eg syns eigentleg at folk gjer dette, eg. Sjølvsagt ikkje alle, men eg syns dei fleste eg treffer er kvardagshøflige.

Skrevet

Faktisk så er endel eldre bra uhøflige selv. Har spurt flere ganger om et menneske vil sitte, men opplever ofte ett av to; "jasså ser jeg så gammal og skrøpelig ut at jeg trenger å sitte" eller hvis man da ikke reiser seg "ja denne ungdommen nå til dags altså".

Kan lissom ikke vinne der nei. Opplevde også når jeg var vel 8 mnd på vei at noen eldre damer mente jeg ikke skulle sitte på setet merket "gravide, eldre, handicappede og de med småbarn" - det var deres sete og når det var masse andre ledig, så kunne jeg sitte der. Det skal sies at når jeg kom på, så var bussen full og en mann reiste seg for meg...

Lillegutt her skal få dette inn med grøten altså :)

Skrevet

Hva slags mennesker omgås du da? Alt dette du ramser opp er ting både jeg og de fleste jeg kjenner både gjør og sier. Det er også vanlige ting og fraser jeg opplever da jeg er ute på shopping e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...