Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg mener, det er jo mange som lukter ganske vont konstant, svette, uvasket hår osv. Hva er da så galt med en liten fis i ny og ne? Den dunsten er jo borte på noen sekunder mens de med dårlig ånde forpester non stop. Når ble fis tabu? (håper noen sosialantropologer kan svare). Er det mer enn lukten som er ufint? Er det lyden som støter folk? Og hvorfor det? Kan fisen noen gang komme på moten? Har den vært på moten? (kulturhistorikere - svar meg på dette). Jeg bare spør.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 det er ufint fordi det kommer fra rasshølet. der man bæsjer vet du. og fisen ligger å godgjør seg sammen med bæsjen inni tarmen. kanskje kommer det litt attåt når man slepper den ut. lyden er heller ikke sjarmerende. kanskje det kan bli mote om man får den til å dufte blomstereng. og avgi farge. feks rosa. det hadde vært kult. en rosa sky som dufter blomstereng.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Tenk om alle skulle gått å fisi uhemmet hele tiden da? Det hadde ikke luktet godt. Kanskje du syntes det er helt greit og få noe inn i nesen som har vært i andre sine tarmer, men det syntes ikke jeg;)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Hva med babyer og kuer etc? De kan jo ikke styre luftavgangen? Vi vrir oss jo ikke vekk i vemmelse når en baby fiser. Eller?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Enig. Babyfis er da ikke ekkelt. Selv om det kan lukte for j...
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Klarer ikke helt og sammenligne en baby med en mann på 40år jeg altså
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Er prompen til babyen "renere" da eller? Nye tarmer kontra gamle??
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 hehehe....Tror du skjønner hva jeg mener:)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Her er det sannelig noen som stiller seg de grunnleggende spørsmål i tilværelsen. Hva med rap og pilling i nesa? Er det bedre eller like ille?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 En rar verden dersom alle skulle lufte seg offentlig... men hvorfor ikke? Er mye som er rart om man starter å tenke over det.. men hvorfor det ble sånn, ja, det er vel kanskje et godt spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Hæ? Du kan ikke mene at vi skal leve i et lufthelvete heller? :-( Ille nok med all luftforurensingen fra biler...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 fis kommer ut av rompa... Der bæsjen ligger og godgjør seg.. Trenger du mer forklaring. Ingen har vel lyst på en luktprøve av bæsjen til noen. Og lukt dannes av molekyler som svever rundt, så hvis du lukter fis så puster du inn molekyler av bæsj.. Hvis ikke det er ekkelt så vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 Hallo - røyk og folk som røyker lukter 100 ganger værre enn fjert! Burde vært tabu å røyke. Heldigvis er det det snart. Heller fjert enn røyk!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 Dette var en rar tråd! Legger merke til at få om noen svarer på spørsmålene til HI. Der er jeg nok ikke noe bedre selv.
Anne-B. Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 Å bæsje er noe av det mest private man gjør, og promp er ikke langt der unna, den er en påminner, kan du si. Dette har med grenser å gjøre, kroppsåpninger er "fareområder" fordi det er en passasje mellom kroppen, det man kontrollerer, og det som er utenfor, altså det man ikke kontrollerer. I noen områder har man for eksempel laget seg regler som sier at man tørker seg med venstre hånd, spiser med høyre. Dette er ikke noe problem for oss, siden vi har et "bakterielt" syn på omverdenen, og vi vasker bort bakteriene etter å ha vært på do. Kroppslukter vitner om at kroppen er i forråtnelse (celler skiftes ut etc), og siden vi liker å være kultiverte, vil vi ikke assosiere oss med naturlige prosesser, fordi vi ikke kan kontrollere dem. Jeg foreslår at du leser "Rent og urent" av Mary Douglas. Den boka omhandler det du spør om (ikke promp, altså, men den typen problematikk).
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Takk for et interessant svar og tips til lektyre, Anne-B Det er for øvrig rart det der at noe av det såkallte naturlige vil vi så gjerne ha noe med å gjøre mens andre helt naturlige ting skal være så gale. Var det ikke Oscar Wilde som sa at eller annet om at alt det naturlige er avskyelig? HI
Anne-B. Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Noen ting er mer naturlige enn andre. Tenk for eksempel på amming i offentlighet; å amme er jo noe alle pattedyr gjør, hvor mange tusen år har ikke denne geniale oppfinnelsen vært i bruk? Likevel er det noen som får helt noian av å se litt pupp. For det kultiverte mennesket er det naturlige avskyelig fordi det minner oss om at vi ikke er de høyerestående vesnene vi vil tro at vi er, vi er en del av dyreriket, vi og. Da kan man stille seg seg spørsmål, som for eksempel: kan dyr tenke? Det er ikke lenge siden man funderte og forsket på om dyr kan føle smerte, og denne tilnærmingen sier litt om hvordan vi stiller oss selv i forhold til dyrene. Mennesker er rare, men interessante dyr!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Kloke ord. A propos dyr og smerte: jeg synes det er så provoserende med sportsfiskere som bare slenger fisken uti etter å ha fått den på kroken. Artig å pine fisken liksom. For ikke mange år siden var det fiskeprogr på tv med Bård Tufte hvor de nettopp gjorde det i hvert program. Etisk forkastelig av Nrk å gå god for den type dyreplageri. Men dette ble litt utenfor tema. Men likevel en liten kommentar til noe som mange oppfatter som "naturlig" i dag.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Hvis du har tenkt å lære ungen(e) din(e) at det er greit å fise offentlig så lykke på reisa og stakkars unger....
Anne-B. Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg, for min del, lærer mine barn at det er sunt å prompe, men om man er sammen med andre, så skal man gå på do å gjøre det, fordi mange syns det er ekkelt, og det skal man ta hensyn til.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #21 Skrevet 9. oktober 2008 Derfor liker jeg det dyreprogrammet til Hummelvold. Det er med på å vise at dyrelivet er mer nyansert enn å bare spise, overleve og reprodusere seg selv. Sportsfiske har jeg ikke så mye til overs for, jeg heller. Det er greit å snakke om hva som er naturlig i forhold til hvordan ting rent praktisk fungerer. Det som er skummelt, er når man drar inn begreper som vanlig og normalt. Derfor er begrepsdefinisjon viktig. For å diskutere sammen, må man være enig om definisjonene, eller ha en forståelse av hva den andre parten legger i det. Forståelsen som ligger i ordet naturlig, er som regel en kombinasjon av det autentiske og opprinnelige, og dette er i hvert fall vanskelig å definere, fordi tidene, og da sammen med folk, forandrer og tilpasser seg. Hva er autentisk norsk, for eksempel? Bunad, svarer mange, noe som ikke stemmer, fordi de er påvirket av den tiden drakten er skapt i forhold til motene nede på kontinentet etc. Hvorfor drar vi alltid fram de "gode, gamle" vikingene når vi skal presentere Norge? De var staute og stolte (Kong Sverre som talte paven midt imot), men at de plyndret og voldtok tas ikke med i samme beretning. Vi er alle sønner og døtre av horklarler og voldsmenn, om vi først skal gå 1000 år tilbake.
Anne-B. Skrevet 9. oktober 2008 #22 Skrevet 9. oktober 2008 Nå ble innlegget postet som anonymt, men det var ikke meningen.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #23 Skrevet 9. oktober 2008 Det er jo både autentisk, naturlig og opprinnelig å fise: babyer gjør det jo uten å ha lært det! La oss ta en fis i kor, alle sammen - koooom igjennnn!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #24 Skrevet 9. oktober 2008 Folk som ikke kan slippe seg utenfor hjemmets fire vegger er skikkelig handicappa, stakkars folk!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #25 Skrevet 9. oktober 2008 Enig! Ser for meg at de holder seg så de blåses opp til ballonger og svever over byen!!!! hi-hi, skikkelige uværsskyer!!!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå