Gå til innhold

Når det gjelder inntak av koffein...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på nett at man ikke bør drikke mer enn 3-4 kopper te per dag. Regner med at dette gjelder svart te, men spørsmålet mitt er om dette også gjelder grønn te? Hmm, nå følte jeg meg ganske dum her jeg sitter, for svaret virker jo innlysende, men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil egentlig ikke tro det er noen begrensning på varme drikker som ikke inneholder koffein... Med mindre man drikker noen spesielle urter som ikke er bra for gravide vil jeg tro det bare er å drikke det du har lyst på. På generelt grunnlag kan jeg også legge til at alt man spiser og drikker skal skje "med måte", men man klarer jo uansett ikke å drikke litervis med grønn te pr dag =) Om du kjøper teen din på helsekost kan du jo alltids spørre om de har en god grønn te de anbefaler til gravide også, så er du sikker!

Skrevet

Nå er det et par år siden jeg var gravid sist, men da var grønn te en av de tinga du ikke skulle drikke pga. et stoff i teen. Limer inn en artikkel for deg under om tema. I USA har de komt med strengere anbefalinger enn de norsk koffein anbefalingene pga. faren for abort, men gudene vet hva som er riktig. Drikker 2 kopper daglig med sort te eller kaffi. Urtete kan en jo drikke mye av:)

DinSide.no Tidligere studier har vist at folk som drikker grønn te har mindre risiko for enkelte kreftformer. Denne studien viser en forklaring for drikkens antikrefteffekt. Effekten ble sett selv ved lav konsentrasjon tilsvarende to eller tre kopper med grønn te hver dag.

Som kreftmedisin

Forskerne fant ut at polyphenolet EGCG bindes til enzymet dihydrofolate reductase (DHFR), som allerede er et etablert mål for kjemoterapimedisin. DHFR er også forbundet med fødsesfeil, melder Daily Mail.

Sammensetningen i grønn te stopper DHFR fra å hjelpe DNA-syntese i svulstcellene. Det ser ut til å jobbe på samme måte som kreftmedisinen methotrexate, men trolig uten like mange bivirkninger. Oppdagelsen kan føre til utvikling av ny antikreftmedisin basert på strukturen fra EGCG-molekylene.

Fosterskader

- Dette er veldig spennende oppdagelser. For første gang har vi en klar forskningsforklaring på hvorfor EGCG hindrer veksten av kreftceller i konsentrasjoner som er funnet i blodet til folk som trikker to eller tre kopper med grønn te om dagen, sier Roger Thorneley, professor ved John Innes Centre, til Daily Mail.

Studier har også forbundet høyt nivå av sammensetningen i grønn te ved unnfangelse og under svangerskapet med økt feil i graviditeten. Dette gjelder spesielt i mangler på hjernen og hodeskallen til barnet. Begge manglene regnes som nerverørslidelser, forbundet med folsyremangel. Forskerne sier EGCG i grønn te kan forventes å føre til fall i folsyrenivået.

Skrevet

Huff da, det hørtes ikke bra ut og jeg som har drukket to kopper i dag...! Nei, får visst bare venne meg til å drikke rent vann det neste halvåret...:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...