Gå til innhold

Kommunal/privat barnehage... Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter i SU i barnehagen til jenta vår. Nå er jeg blitt oppfordret til å stille på et stort møte (husker ikke helt hva det heter...) hvor det skal tas opp statlig tilskudd til private barnehager i forhold til kommunale. Det jeg vet er at det blir i snitt kr. 1800 mindre pr. mnd pr barn i støtte til private barnehager. Dette er jo en vesentlig nedgang. Og barnehagene får jo ikke ta mer enn makspris for barna. Hvordan har det seg da at noen private barnehager kan gå med stort overskudd? "Vår" barnehage har dårlig råd. For å kunne gi de ansatte den lønnsforhøyelsen de har krav på, må foreldrene betale matpenger. Og vi vil jo gjerne ta vare på de ansatte! De er veldig flinke og barna er veldig glade i dem.

Noen som kan fortelle meg litt om dette emnet? Blir veldig glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt, for dette lurer jeg på selv.

Det høres jo forferdelig urettferdig ut. I vår bydel er det masse private bhg, og vi har det selv til mellombror. I hans bgh betaler vi for vask av lokalet, kr 170 ekstra per barn per mnd. I tillegg har vi med mat og frukt selv. Men jeg aner ingenting om overskudd og statsstøtten...

Skrevet

Dytter en gang til. Jeg trenger virkelig å vite dette! Vil gjøre så godt jeg kan for de som ikke får nok til å drive. Dumt å måtte legge ned barnehager når det strengt tatt ikke er nødvendig. (OL har vi råd til, men ikke skoler og barnehager.....)

Skrevet

Noen private bhg går med stort overskudd fordi de har veldig lite i lån. De siste årene har staten betalt for å bygge bhg for å få full dekning...og dette har ført at de ikke trenger å ha et stort lån å betale ned.... Dermed går det jo mange tusen i mnd på nedbetaling av lån i noen bhg...mens andre slipper dette og dermed går med overskudd!

Skrevet

Private barnehager får ca 80% i tilskudd i forhold til offentlige barnehager.

Neon private barnehager gjør det bra fordi de kan gjøre avtaler om innjøp på alt fra mat, leker, klær, osv.

I vår private barnehage har de f.eks en avtale med et bestemt bakeri i byen hvor de kjøper bakevarer. De henter de bakevarene som ikke er solgt i løpet av dagen noen kvelder i ukaa. På den måten kjøper de brød for 1-2 kr stykke.

De kan handle leker osv på f.eks ikea isteden for hos brio.

De har avtale med en fiskehandler hvor de også får varer som ikke blir solgt i løpet av dagen.

De klipper gresset og måker snø selv. Ungene er med og synes det er kjempegøy.

De har ikke flust av dyre lekeapparater, men bruker heller mye skogen og naturen som lekeplass. Mye penger spart!!

De bruker privatbiler isteden for dyre drosjer når de skal noe sted. de ansatte er innstilt på å kjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...