Gå til innhold

April: Yaddaline


ApriIbaby

Anbefalte innlegg

Hvordan går det på jobben? Tøft å begynne på'n igjen? Ellert godt å gjøre noe fornuftig?

Fortsatt aktiv sykemeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp - aktiv sykemeldt ut uka nå, tenkte meg en tur i kveld for å se hvordan kveldsformen er. Men for å være helt ærlig så føler jeg meg som en dott på jobb. Har jo vært borte i 4mnd inkl ferien, de har fått 2 nyansatte mens jeg var borte, og vikaren min begynner å komme greit inni ting. Så der går jeg da, uten noen faste oppgaver å gjøre, samtidig som bekkenet krangler og kynnerne kommer og går hele dagen og vet ikke helt hva jeg kan ta meg til. Styrer unna de tyngste jobbene (feks tepper og småmøbler), men samtidig er det jo begrenset hvor mange duker man kan brette om igjen på en halv dag. Så jeg føler meg egentlig bare unyttig. Og ingen har så langt vært intr i å snakke om hvordan man kan fikse en gradert sykemelding heller, de håper vel jeg går aktiv sykemeldt så lenge som mulig for da er jeg jo bare bonusarbeidskraft. Noe jeg veldig godt skjønner, for jeg kan jo uansett ikke yte 100% når jeg er på jobb, og med en stram bemanningsplan fra før trenger man virkelig at folk som er der fungerer. Mens legen på den andre siden er for å gradere selv om det bare er en liten prosentdel. Uæsj!! Sendt mail til sjef i dag for å høre når han er på jobb neste gang (typisk at han har ferie og møter denne uka, seff uten å gi beskjed til meg) - må jo ringe legen på mandag og skulle liksom da bare gi beskjed pr tlf om hvor stor friskmeldingsgrad jeg ville ha...

 

JOda, men kvalmen har jaffal gitt seg. Hadde en elg-brøle-runde i går kveld og bomma på doen og alt (så Ø fikk en skikkelig koselig vaskejobb rett før leggetid), men før det hadde jeg ikke spydd på ganske lenge. Utenom morgenbrekninger når M har bæsjet i potta da, men det er jo helt levelig, haha. Som sagt så krangler bekkenet mer, enten jeg holder meg i ro eller ikke (verste er faktisk å først bevege seg endel og SÅ sette seg - da er det jo klin umulig å komme seg opp igjen etterpå). Og så har jeg så vondt i "overmagen" - dvs rett under ribbeina nå som magen begynner å bli stor. Ikke når jeg sitter eller står rolig, men hver gang jeg setter en fot i bakken når jeg går så river det over der. Skikkelig ubehagelig og ikke akkurat aktivitetsmotiverende. Og så føler jeg meg som en sytepave hele tida. HELE tida!! Er det ikke det ene så er det det andre liksom. Er på en måte glad at jeg har litt mer overskudd og orker å gjøre mer med M om dagene, men når jeg har vært på jobb (om så bare 3 timer) så er jeg jo sånn sliten-pottesur og null-orkende resten av dagen. Og det er litt leit - vil jo ikke at det skal gå ut over de stakkarne som deler hus med meg heller - hvem skal man tenke først på liksom?

 

Så samvittighetsmessig er jeg i en bølgedal for tiden. Vil ikke ha sykemelding ejg ikke trenger, men tør ikke helt uttale meg om hva jeg trenger heller...

 

Du da? Still going strong på doløping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Detter hørtes ikke veldig bra ut! Synes dte høres ut som om du trenger fortsatt full sykemelding. Jeg kjenner godt igjen det du skriver om at det går så utover de en deler hus med når man bruker de krefetne man har på jobb. Og hva er viktigst? Svaret gir seg selv. Jeg så det ikke så godt da jeg var sliten, men jeg ser det nå: LIlle trasset og trasset og var sint, sutrete og "slitsom" og jeg var lei alt "tullet hans" og hadde kortere lunte en noensinne. Nå som jeg har vært hjemme en stund ser jeg godt hvem som har blomstret mest under det! Jeg har fått en ny gutt som er rolig og fornøyd og som selvsagt trasser ennå, men nå orker jeg det på en måte som tilfredsstiller oss begge. Og da er det ikke så vanskilig å vite hva som er viktigst.

En gradert sykemelding kan være tøft nok det i peridoen frem mot jul...Jobber du i en IA bedrift? I såfall skal vel egentlig sjefen din innkalle legen din og deg på møte og der kan jo han forklare at det ikke nytter å jobbe noe annat enn 100% de timene de er på jobb...og at den aktive sykemeldingen har vist at det ikke går. Uff, stakkars deg. Synes du skal prøve å få full sykemedlig videre, jeg. Klag til legen din! Siden du føler deg så unyttig på jobb, og vikaren din er kommet så godt inn i det, er jo "krisen" over for arbeidsplassen din også. De får jo refundert sykepengene dine så du utgjør jo ingen belastning for dem ved å være fortsatt sykemeldt! Og skatt har vel både du og Øyvind betalt? På tide å nye litt godt av det du selv har "satt inn i staten", Yaddaline! Nå er jeg helt sikker; Du blr sykemeldes fullt videre. Du har det jo ikke bra når du er i arbeid som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tusen takk for oppmuntring :o)

Nei, jeg føler meg litt famlende for tiden. Føler liksom ikke jeg har noen god nok unnskyldning for fortsatt å være sykemeldt heller (ja jeg har et kranglete bekken, men jeg klarer meg jo litt, og er det navs ansvar at jeg ikke har overskudd til å takle 3åringens trass etterpå?), men som jeg sa til legen forrige gang - ja jeg er i bedre form, men formen er ganske uforutsigbar. Og da er det ikke så lett å gå på et fast vaktskjema - er liksom noe annet om man hadde hatt muligheten for å kommet og gått mer som man ville, flexitid på en måte.

 

Akkurat nå er det stille før stormen på jobb - julestresset har ikke begynt enda, men det kommer snart. Og varetelling (åh, gud, det orker jeg ikke tenke på engang, selv om det er vikaren som har ansvaret. Dukker jeg opp på den så slipper jeg ikke ut om ikke jeg spyr på skoene til noen, hehe) i slutten av november. Er ikke sikker på om vi er IA bedrift, men sjef har i alle fall fått skjema fra nav til å fylle ut ang tilrettelegging. Æsj som jeg hater det ordet når det gjelder meg selv - man føler seg ikke akkurat mindre hjelpetrengende, hehe.

 

Men det er jo typisk meg - jeg tror alltid at det jeg selv opplever som "verst" er det eneste riktige, og i dette tilfellet er det jo å jobbe feks 30-40% (se - det er jo ikke mye engang!!). Henger like mye sammen egen manglende evne til å si at nok er nok når man først er på jobb. Da er det lettere å være borte hele dagen om du skjønner. Er jeg der skal jeg liksom klare "alt" - noe jeg ikek gjør, i allef all ikke uten å gå på en stor eller liten smell. Får bare sortere hodet litt, og snakke litt mer med gubben før helgen (før han skal jobbe hele fre, lør, søn pga vareteling på egen jobb - dvs jeg har matilde alene hele helgen - blir nesten litt matt av å tenke på det), så blir vi vel enige om noe til slutt. Og jeg krisemaksimerer alltid litt ekstra i hodet på forhånd :oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. HVordan gikk "gressenkehelgen"? Har du fått snakket mer med gubben i helgen? Du har rett i at 30-40% ikke er mye. MEN hvis du er friskmeldt i 30-40% av stillingen din så forventes det vel at du kan yte 100% i denne brøken av stillingen? Slik jeg ser det er det der problemet ligger. Sammen med at du, som du selv skriver, ikke kan styre NÅR du skal jobbe selv. Nå har selvsagt ikke jeg full innsikt i situasjonen din, men for meg høres det ut som om aktiv sykemelding er det rette for deg.

Alternativt kan sjefen din søke om tilretteleggingsmidler fra NAV for deg ( vet det høres og føles grusomt) Da kan han få lønnsmidler til å lønne en ekstra person (tror det er ca 600-700kr dagen - holder jo til 30-40 % stilling og mere til) slik at han kan ha noen til å jobbe for deg (på samme måte som nå når du er sykemeldt). På denne måten kan du være friskmeldt i 30-40% og komme og gå når du vil i fleksibel tid (som da blir tiletteleggingen) Du vil da gå på "toppen" og være gratis for din arbeidsgiver samtidig som du ikke er sykemeldt. Kansje dette kan være noe å foreslå for sjefen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisannsveisann!

Var innom der i dag for å lage meg en timeliste (skulle gjøre det i helgen, men fikk ikke svar på om jeg bare skulle gå "oppå" de som allerede jobber (altså dyrere for bedriften) eller om jeg skulle overta noens timer) og det gikk riktig så bra. Skal nå få lov å være 1 av 3 på jobb og ikke 1 av 2 (som hadde innebært feks å være alene i pauseavløsning og litt ellers), i tillegg til at jeg slipper å jobbe lørdager - HURRA! De ville jo seff heller ha en på lørdag som kunne gå full dag og ikke bare meg som kunne gå 4t. Med den ordningen kan jeg yte nesten 100% men det er ikke krise om det bare er 80 liksom. Som sjef sa så er det jo bare for 3mnd likevel - om jeg ikke blir 100% skm igjen senere. De har ansatt ei uten faste timer (forklart med at så lenge ting er som de er med meg så er det usikkert hvor mange timer hun kan få, men etter perm starter er hun garantert 50% stilling), som mine timer skulle trekkes fra (o'dårlige samvittighet for min del), men så tenkte de som så at de IKKE ville miste henne, så de fjernet bare noen få timer annenhver uke (som jeg da går) i denn eperioden og så får hun dem jo tilbake om jeg blir skm mer eller går ut i perm. Så da tror jeg det skal gå bra selv om jeg føler meg som en svekling som bare skal jobbe 27% stilling foreløpig. Men - drit i det, da er jeg i alle fall litt på jobb om ikke annet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...