Gå til innhold

Andragsfrihet på huslån og trang økonomi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha lest i lånepapirene våre at vi kan ha to avdragsfrie måneder på huslånet i året, men har ikke benyttet oss av det. Vi betaler kun renter nå (har noen avdragsfrie år mens jeg går ferdig utdanningen min). Så "luksusfellen" i går, og de søkte banken om betalingsfritak et par mnd, men de betalte også kun renter på huslånet.

Det er vel ikke vanlig å få det? Altså et par mnd uten verken avdrag eller renter på huslånet?

Hadde vært utrolig godt å få et par mnd uten huslån før jul, er gaaaanske trangt for tiden!

(herlighet så rotete dette ble, håper dere skjønner)

Kan noen legge dette ut på skravlesiden for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk om å gjøre lånet deres om til Fleksi/Ramme lån, da kan du gjøre dette uten problem.

Feks hvis dere nå har boliglån på 1.5mill, kan du søke flexilån på feks 1.7mill. Bu disponerer da fritt opp til 1.7mill og trenger heller ikke betale rentene (men de legges jo til lånet ditt). Det legges kun renter til den delen av lånet du bruker.

Dette egner seg best for de med kontroll på økonomien.

Les her:

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=516818

Skrevet

Men vi har jo veldig gode betingelser i og med at vi har førstehjemslån, billigere rente og vi har 100% finansiering! Tviler på at vi får flexilån---

Skrevet

Med 100 % finansiering får du nok ikke flexilån ville jeg tro. Siden du i dag ikke betaler avdrag men kun rente så betaler du jo ikke ned på selve lånet.

Hvis dere har det veldig trangt økonomisk ville jeg nok kontaktet banken for å høre hva dere kan få til, men slik jeg så saken på tv i går så fikk de utsettelse på å betale lån i 3 måneder bare slik at de ikke skulle miste barnehageplass og strøm.

Skrevet

Snakk med banken og forklar situasjonen, mulig de kan gjøre det og legge rentekostnaden til det resterende. Men det er viktig at dere tar kontakt med de før dere begynner å slite virkelig.

Skrevet

Rentefritak får dere ikke, men dere får kansje forskjøvet det, men da forskyves også nedbetalingstida. Er dere flinke og betaler punktlig ellers så er de fleste banker villige til å inngå slike avtaler når knipa der der. Men det er ikke noe man bør gjøre årlig, det vil øke rentekostnadene i det lange løp, så sånn sett tjener banken på dette, så lenge det blir betalt vel og merke.

Skrevet

Tror det er få banker som gir betalingsutsettelse. Så sant du ikke er på tv.

Men vi fikk 6 mnd avdragsfrihet for en stund siden, ikke at det utgjør så mye, men 4000,- ekstra pr. mnd i 6 mnd hjalp oss over kneika.

Skrevet

Vi betalte renter altså.

Anonym 13:09

Skrevet

"Mener å ha lest i lånepapirene våre at vi kan ha to avdragsfrie måneder på huslånet i året, men har ikke benyttet oss av det. Vi betaler kun renter nå (har noen avdragsfrie år mens jeg går ferdig utdanningen min)."

Dere har jo allerede avdragsfrihet... Avdragsfrihet betyr at dere kun betaler renter og ikke avdrag på lånet. renteutsettelse er ikke like enkelt å få, bortsett fra hos lånekassen, der kan du få både avdragsfrihet og renteutsettelse basert på inntekt.

Men, noen banker går sikkert med på renteutsettelse hvis dere overhodet ikke klarer å betale. Men, dette vil jo da øke nedbetalingstid og beløpet en del. Rentene vil fortsette å løpe, og beløpet vil jo bli lagt til lånet så lenge dere ikke betaler renter.

Kanskje enklere å kunne på andre ting? Sett opp et skikkelig budsjett og se hva pengene går til hver mnd. En enkel ting er f.esk å prøve å handle mat en gang pr uke i stedenfor hver dag. Utrolig hvor mye du kan spare på det. Er du innom butikken hver dag, finner du alltid noe å shoppe som du egentlig ikke hadde tenkt til..

Skrevet

Tusen takk for svar, damer! :) Kjempe fint å kunne lufte tankene for dere og få litt tilbakemeldinger på det!

Vi skal selge huset, men venter på en del som må gå i boks først. Har kjøpere, så det er greit, men vi må jo også ha en plass å bo!

Vi har allerede budsjett og er flinke, men nå nærmer jo jula seg og da er det mye ekstra som skal til, og da hadde det jo vært fint å slippe unna huslånet mens vi venter på at hussalget skal gå i orden!

Skal snakke med banken, håper de går med på det!

HI

Skrevet

Da skal dere jo snart innfri lånet alikevel :-)

Da er det sikkert ikke noe problem for banken. Beløpet dere må betale for å betale ut lånet når salget er i boks blir jo noe høyere, men...

Ikke sikkert det betyr noe for dere, kommer jo an på hvor stort lån dere har, hva dere får for huset og om dere skal kjøpe noe nytt :-)

Er jo bare å spørre banken samtidig hvilken betydning det vil få for beløpet ved innfrielse av lånet ved salg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...