SannaMor Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Oj nå ble jeg overrasket: http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article342910.ece Trodde man var litt sprekere som gravid når man var i begynnelsen av 20 årene. Nå blir sikkert noen sinna, men det er virkelig ikke meningen å väre dröy: men kan det ha noe med å gjöre at yngre kvinner har kortere utdannelse og da ofte mer fysiske jobber? Som de nevner i artikkelen: hotell/restaurantbransjen, barnehage, pleiepersonell... Skjönner jo veldig godt at slike yrker er töffere for en gravid, og det virker som om disse arbeidsgiverene heller vil du skal sykemelde deg enn å legge tilrette for at du kan jobbe som gravid. Selv sitter jeg med rumpa godt plantet i en kontorstol og da er det liksom ikke noen kunst å väre yrkesaktiv gravid....
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er vel langt fra de yngste gravide (i en alder av nå 30), men var sykemeldt helt eller delvis hele svangerskapet forrige gang, og vært helt sykemeldt til nå i dette svangerskapet. Min årsak har vært hyperemesis, etterfulgt av bekkensmerter og kynnere, noe som har vært lite kompatibelt med min jobb i butikk (hardt gulv, gåing og ståing hele dagen, mye "løping" osv). Arbeidsplassen har vært hel grei mtp aktiv sykemelding (når de altså ikke betaler for meg - jeg får da 100% sykepenger), men med en gang man går over på gradert er det tydeligvis vanskelig for arbeidsplass å gi bare oppgaver som passer meg. Noe jeg skjønner veldig godt - man fratar jo andre da de oppgavene (feks kontorarbeid) og med arbeidstid mello 08 og 20.30 er det ikke like lett å få en arbeidsplan til å gå opp (altså få vikar til resterende timer om man ikke kan gå fullt). I tillegg (nå som jeg går aktivt) føler jeg ikke jeg er 100% "på" når jeg er på jobb heller når jeg ikke kan ta tyngre løft pga smerter, og dermed ikke kan være alene i butikken feks. Om det er sammenheng med alder ifht yrkesvalg så vet jeg ikke helt. 23-24åringer er jo ofte ferdig utdannet innen andre typer felt også, jeg vet ikke om det er større overvekt av denne aldersgruppen i de nevnte arbeidsfeltene. Men det er jo klart - det blir vel stadig færre hjemmeværende mødre, og da vil jo sykefraværet i arbeidslivet økes også, uten at det dermed er sagt at man er mer "sjukelig" nå enn for 6-8 år siden. Folk klager jo også på at det er lettere å bli sykemeldt selv om man ikke trenger det (jeg kjenner ikke noen som utnytter det, men et sted må vel uttalelsen komme fra) og mitt generelle inntrykk (drar ikke alle over en kam altså, så ikke skyt meg for min uttalelse) er vel at jo yngre man er jo lavere arbeidsmoral har man. Det er i alle fall min erfaring så langt. Og da kanskje lettere å utnytte?
3 nydelige jenter <3 Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Det overrasker meg overhodet ikke!!! Mange av de som får barn "sent" har jo oftere høyere utdannelser og er ihvertfall godt etablert i arbeidslivet. Mange har kanskje vært i arbeidslivet såpass lenge at de har stillinger med mye mer ansvar. Det forventes mer av de og terskelen for å sykemelde seg blir høyere. Når man har tatt en utdannelse er det jo gjerne for at man trives med yrket sitt og da er jo ikke målet i seg selv å bli sykemeldt.. Blir man gravid tidlig så er man kanskje ikke ferdig med utdannelsen, og andre har kanskje allerede valgt bort utdannelse for å stifte familie. Når man ikke er utdannet og har tatt den jobben "man kunne få der og da" så er det kanskje ikke drømmejobben. Man har heller ikke rukket å bli så godt etablert i arbeidslivet om man kun har jobbet i et par år. Ikke har man en stilling med lederansvar eller annet ansvar. Man jobber kun på "gulvet". Så vil jo tro at da stritter man kanskje ikke i mot om legen foreslår en sykemelding.... Dette gjelder jo ikke alle. Det finnes jo unntak både i den ene og den andre enden, men slike undersøkelser beregner jo gjennomsnittet eller flertallet....
Jolina<3 Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Oi... jeg kunn ikke tenkt meg å sykemelde meg så tidlig.. eller så lenge. Selv om jeg har en ganske tung jobb mye løfting, men vil heller at de skal legge tilrette for meg i stede. For min del synes jeg det er ille flaut å sykemelde meg, for når man er ung skal man jo ha mye energi.... og hater tanken på at noen skal tro jeg har "svak". Tror jeg har litt sånn komplekster eller tvangstanker eller hva man skal kalle det:S hehe.. Jeg ville jo på jobb da jeg hadde lungebetennelse. Men tror faktisk yngre rett og slett er litt late. Tar jeg ikke alle over en kam altså, men jeg ser så mange i min generasjon som skulker unna så for de får sjansen:S
AO3 Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Tror det ligger mye i det du sier, HI. Pluss at arbeidsplassene du nevnte kanskje er mindre interessert i å tilrettelegge jobben for en yngre person som kanskje ikke er fast ansatt. Mulig de også er mindre i stand til å tilrettelegge jobben hvis kvinnen har lavere kompetanse/utdanning, da kan det i noen tilfeller være færre arbeidsoppgaver som er aktuelle. Selv er jeg høyt utdannet, har for det meste kontorjobb - fikk tilrettelagt jobben mye til å unngå ikke-kontordelen av jobben (der var det endel arbeidsoppgaver som var for fysisk tunge og/eller farlige), og fungerte fint i jobb hele veien. Men klart, jeg hadde ikke kunnet jobbe som servitør fram til uke 37!
gullfisken83 Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg har slitt med tilrettelegging på min arbeidsplass. Er liksom ingen forståelse i det hele. I begynnelsen av svangerskapet var jeg så dårlig at jeg måtte ha 100% sykmelding. I denne perioden var jeg resepsjonssjef(kom rett inn som nyutdannet i "rottereir" ).Jeg taklet rett og slett ikke alt ansvar og full jobb i resepsjonen og dårlig( arbeidende resepsjonssjef). Dette endte i at jeg "måtte" (hadde lyst og ble forespeilet) å si fra meg stillingen. Nå er jeg bare resepsjonist med gradert sykemelding. Vet jeg taper penger og tittelen min. Men det viktigste for meg var at barnet skulle ha det bra og at jeg ikke skulle slite meg helt ut. På min arbeidsplass er det faktisk sånn at ingen andre tenker på deg, så da må du nesten gjøre det selv. Jeg hadde veeeldig høy arbeidsmoral før jeg ble gravid, men jeg ble rett og slett slått i bakken av graviditetennå er det heldigvis bare 45 dager igjen til termin. Håper på å bli meg selv igjen snart...
erteposen + 4 Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Det overrasker meg ikke. Den erfaringen har jeg også fra ulike jobber, også de som ikke er fysiske. Vanskelig å si noe om dette uten å fornærme noen. Statistikken viser jo at unge arbeidstakere har en lav terskel for å vere syk også, så det kan jo være en kombinasjon mellom modenhet/ansvarsfølelse og en del andre kjennetegn som er karakteristisk for gruppen unge foreldre.
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 hei:) jeg er 21 år og gravid. Jeg ble sykmeldt 100%, pga for mye tungt arbeid på arbeidsplassen og manglende tilrettelegging. jeg vil ikke si at jeg er lat eller redd for å bruke kroppen, snarere tvert imot. Jeg jobber på en bedrift, kun mulighet til 2 pauser om dagen. Der jeg jobber må man stå hele dagen, fra 8 til 4 hver dag. Veldig tunge løft også, kasser på 20-30 kg dag ut og dag inn. Mye støy og kjemikalier. også veldi lite muligheter til å ta pauser innimellom siden man har sine plasser man MÅ stå på. så jeg vil si at det var ganske tøft å jobbe på denne plassen i forhold til en som kansje har en kontorjobb eller lignende. men, vi er alle ulike:)
erteposen + 4 Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Manglende tilrettelegging er et alvorlig problem med den typen arbeidsplasser du beskriver. Tror mange føler seg nesten presset ut i sykmelding fordi en ikke har ordninger for de som er gravide. Et lokalt meieri satt igang et forsøk med automatisk tilrettelegging, og da stod de fleste helt ut. En skal jo ikke stikke under en stol at det er tungt å arbeide som gravdid, spesielt på slutten, og det gjelder selvsagt alle aldre.
malleleo<3 Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 jeg er 20 og 24 uker på vei og 100% sykmeldt! jeg må bruke krykker for å komme meg rundt, så ekstrajobben i restaurantbransjen var uaktuell! jeg er ikke lat, jeg går jo full høyskoleutdanning i tillegg.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Ikke for å være gledesdreper, men er NAV klar over at du tar utdanning mens du er sykmeldt?...
siddismamma Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er 25 og har ikke vært sykemeldt en eneste dag. Men jeg har brukt et par egenmeldingsdager i forbindelse med at jeg var kvalm og kastet opp fram til uke 20. Har lyst til å gjøre et godt inntrykk på arbeidsgiver, i tillegg så vet jeg at det blir veldig travelt for mine kollegaer når jeg er borte. Skal jobbe fullt (45t per uke) fram til uke 37 (er i uke 33 nå). Kunne sikkert fått en sykemelding nå på slutten om jeg hadde spurt om det, pga at jeg er så veldig svimmel og har lett for å besvime. Har heller avtalt med arbeidsgiver at jeg kan komme inn litt senere dersom jeg er veldig svimmel om morgenen. Har i tillegg spart opp litt ferie, og tar en feriedag innimellom nå de siste ukene. Tror personlig at jeg har igjen for det karrieremessig senere.
Jente2011 Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 jeg er 34+5 å jobber fullt er foresten 20 år...
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 jeg er 22. jobber som postbud. og har fått bekkenløsning tidlig i begge svangerskap. den jobben og bekkenløsning funker bare ikke sammen. så jeg var sykemeldt 2/3 av forrige svangerskap, og er sykemeldt nå også. jeg har ikke utdannelse. men har da en del ansvar på jobben. jeg vet at det blir problemer om jeg ikke kommer på jobb. jeg er ikke den som gir meg. og har i alle jobbene mine gitt 200% kommet på jobb uansett hvor syk jeg er. men akkurat bekkenet har jeg respekt for. forrige gang visste jeg ikke i begynnelsen at det var bekkenet og presset meg selv mye. helt til jeg våknet en dag og nesten ikke klarte å gå. jeg ble aldri bra i bekkenet etter fødselen. og ble verre igjen nå når jeg ble gravid. så det har ingenting med latskap eller ansvarsfølelse å gjøre. men når bekkenet svikter totalt er det ikke mye jeg kan gjøre med det.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 Hei Skjønner godt at bekkenløsn og jobb som postbud fungerer dårlig sammen. God bedring forresten. Kan jeg få lov til å spørre hva som er vanlig å tjene som postbud? Har en krevende og bra betalt jobb i en helt annen bransje, men lurer litt på om jeg kunne tenke meg å være postbud for en periode.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Men det er jo ikke lov å studere når man er sykmeldt iflg NAV! Da mister man støtten eller må tilbakebetale støtten når det blir oppdaget... Så det der skjønte jeg ikke helt hvordan henger sammen. Men er jo fint om du har fått innvilget unntak av NAV da! Hvilke argumenter brukte du?
bobobaby+Lucas og Nathalie Skrevet 10. oktober 2008 #18 Skrevet 10. oktober 2008 jeg vet ikke hva en som er fast annsatt får i timen. men jeg som ringevikar får 110 kr timen i ukene. og 130 kr timen på lørdager. kjempekjekk jobb. jeg trives utrolig godt. kunne aldri tenkt meg noen annen jobb.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 10. oktober 2008 #19 Skrevet 10. oktober 2008 Så bra at du trives. Hva synes du er best og verst med jobben?
Gjest Sauen er på tjukka igjen=) Skrevet 10. oktober 2008 #20 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg er helt enig i at det kan ha sammenheng med mer fysisk tunge yrker - for disse er det jo gjerne vanligere å ha når man er yngre. I forrige svangerskap jobbet jeg på et lager, noe som ikke gikk greit å kombinere med bekkenløsning. (Betonggolv, mye løping og høyt tempo, og hele jobben besto i å flytte kasser på 20-30 kg fra et sted til et annet). Jobben var ikke villig til å tilrettelegge hvis jeg ikke kom over i aktiv sykemelding, og det ville ikke legen. Ble derfor sykemeldt, og var sykemeldt halve svangerskapet. Denne gangen studerer jeg og jobber deltid, og håper på å kunne få være i jobb så lenge som mulig. For det første fordi jeg trives utrolig godt (i forrige jobb slet jeg litt med kommunikasjonsproblemer med arbeidsledere og mobbing på arbeidsplassen), og for det andre fordi svangerskapet blir utrooolig langt når man skal gå hjemme hele tiden. Det er helt sikkert noen som er "late" og "snylter" til seg en sykemelding, men det tror jeg veldig ofte handler om mistrivsel på jobben og at man ikke er i den rette jobben - noe som jo også er vanligere når man er ung enn når man er eldre=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå