Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er et menneske som nesten aldri er hos legen fordi jeg er redd for å være til brydderi, så jeg renner ikke ned dørene der...

Men da jeg ringte og sa at jeg endelig hadde testet positivt, etter å ha prøvd å 3 år, sa damen i telefonen at hun anbefalte meg å ta en UL hos Volvat for å finne ut hvor langt jeg var på vei, og så satte hun meg opp på time hos legen i det vi regnet ut var uke 12. Er det ikke vanlig å dra til legen før dette??? Følte liksom at det var sånn: "Du er gravid, greit. Kom tilbake om to måneder, men til da må du klare deg selv"

Er dette normalt??? Kunne gjerne tenkt meg å snakke med lege eller hvem som helst om alt som kan skje, siden dette er vårt første barn. Og man kan jo ikke bare ringe til legen for å spørre om ting heller. Er jo fortsatt damen i skranken som tar telefonen og leker leg-doktor.... Er det virkelig sånn det skal være??? Eller er det helt normalt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt å ikke komme til første kontroll før i uke 10-12.. Om du ønsker tidlig ultralyd må du sannsynligvis betale for det selv, men om det er veldig usikkerhet om hvor langt du er på vei kan legen sende henvisning.. Men om dere har prøvd i 3 år har du vel full kontroll på syklusen din og vet dermed hvor langt du er på vei? Du regner fra første dag av siste menstruasjon...

Skrevet

Det var jo litt av behandling, må jeg si! Selvfølgelig må du få snakke med legen din før uke 12!! Dro til legen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, jeg - i uke 4! Legen finner jo ut hvor langt du er på vei ca, ved å ta utgangspunkt i siste mens. Dessuten er det jo viktig å få sendt avgårde søknad om fødeplass så tidlig så mulig også (særlig i Oslo), og det ville legen min gjerne gjøre så fort som mulig. Ring på nytt og krev å få en time snarest, sier nå jeg. Er gravid med nr to jeg nå, og har aldri hørt at man må på privatklinikk for å få tatt UL først.

Og du - Gratulerer så mye med graviditeten :-D

Skrevet

Ærlig talt! Springe til legen i uke 4? Trenger du virkelig en lege til å regne ut hvor langt du er på vei? Hørt om en kalender? Du ser hvilken dag du hadde første dag av siste mens og så regner du ukene fram til der du er.. Det er overhodet IKKE nødvendig å gå til legen før i uke 10-12 som Pearl skriver over her, de fleste leger tar ikke inn gravide før da heller.. Man trenger heller ikke gå til legen for å bekrefte graviditeten, de testene man tar hjemme er akkurat like sikker som de de har på legekontoret!!! Legene har mye å gjøre og om man ikke har problemer av noe slag (blødninger osv) så kan man fint vente til uke 10 -12, vil man snakke med noen eller få informasjon om graviditeten så får man finne noen andre evt bruke forum slik som bim.. Legene er ikke en "snakke tjeneste" og med tanke på hvor mange som må vente lenge på legetime for myyyye mer alvorlige ting burde dere holde dere til anbefalingene!!!!!!!! (såfremst dere ikke har problemer med kvalme, blødninger osv..) Det er faktisk en grunn til at retningslinjene sier at man ikke skal ha første kontroll før i uke 10-12.. Ingen grunn til å bli "hysterisk" bare fordi man er blitt gravid..

Skrevet

Det er ikke hysterisk å fly til legen tidlig, dersom man sliter med både kvalme og migrene, som jeg gjør. Synes heller ikke det er hysterisk å sikre seg fødeplass på det sykehuset man selv ønsker. Hadde jeg ventet med å søke om plass til uke 10-12, måtte jeg sannsynligvis reist ut av Oslo.

Skrevet

les hva jeg skriver da!!! Jeg skrev jo at har man problemer skal man selvsagt til legen!! Men er det bare for å snakke og bekrefte graviditeten kan man vente til første kontroll i uke 10-12.. Når det gjelder å søke fødeplass er jo dette noe som kun er aktuelt i Oslo og bor HI i Oslo burde det jo gå an å bare ringe til legen og si at hun vil at han skal søke fødeplass på det sykehuset hun ønsker??? Trenger ikke legetime for det... Synes bare det virker som om folk flyr til legen aaaalt for tidlig og så blir de sur fordi de får ikke vite så mye av legen likevel - og grunnen til dette er selvsagt at legen venter med helsekort og sånn til man kommer til første reelle svangerskapskontroll i uke 10-12!!! (jeg er samme anonyme som ovenfor)

Skrevet

Hei.

Tror den praksisen er forskjellig fra sted til sted. Ringte selv legen i dag for time. Er ikke mer en i den 5 uka, men ringte tidlig for å få en time som passet med arb.tidene våre. Fikk tilbud om time i neste uke. Noe som overrasket meg. For jeg trodde jeg måtte vente enda lenger.

Men er du bekymret så ta en tlf til den Jordmora du ønsker deg. De er veldig dyktige med oss gravide og kan veldig mye om alt gravide opplever og føler. Så kan hun råde deg til forskjellige ting. Den jordmora jeg hadde første del av det forrig svangerskapet var enorm sånn sett. Hun jobbet med både den gravide "kroppen" og psyken. Hun var også veldig fokusert på hvordan en hadde det med "seg selv" og samboeren. Dette for å forberede oss på alle omveltningene som skulle komme og forberede far på at mor blir litt "smågal" ;)

Men han ville ikke være far og det var mye viktigere å feste og drikke med kompisene, så det måtte gå som det gikk. Utro var han også.. Men nok om det..

Ring en jordmor du! Og samtidig så kan du bestille time hos henne. Men den pleier man først å få i uke 12. :-) Hvis hun ikke vil prate med deg ang din situasjon før det da.

Lykke til og GRATULERER!!!!

Skrevet

Må flire her, du er jo tydeligvis ikke så "anonym" allikevel - litt spesielt å legge inn et anonymt innlegg over for å bekrefte sin egen uttalelse rett ovenfor, Pearl33.

Nå er det tydeligvis forskjellig praksis hos ulike legekontor, og det var faktisk legen min som anbefalte at jeg fikk en time så fort jeg fant ut at jeg var gravid. Og jo, han tok fram helsekortet, fylte ut dette, og det er jo dette som danner grunnlaget for søknaden om fødeplass. Man kan ikke bare ringe inn og be de sende inn en søknad. Det er ikke slik det fungerer.

Jeg mener HI må få en time dersom hun føler behovet for det, og ønsket bare å støtte henne i det. Spesielt med tanke på at hun har prøvd så lenge å bli gravid, er hun sikkert full av masse spørsmål og tanker. Det er ikke å misbruke legens tid å få en konsultasjonstime, hvis man føler behovet for det. Legene er ikke der bare for å drive akutt medisin.

Skrevet

Hei

Tror praksisen er litt forskjellig fra hvor man bor. Jeg er gravid for første gang og har fått time til første kontroll mellom uke 7 og 8. Å bekjed om bare å komme innom og jeg lurer på noe, for man skal ikke gå å være bekymret!! Vet at når man venter nr.2 får man ofte ikke time før rundt uke 12. Synes man har rett til å gå til lege om man kjenner behov for det. Synes også det er litt frekt å skrive at det er andre som trenger det mye mer enn en gravid med bekymringer, det tror jeg at må bli opp til hver enkelt å vurdere!! Så dersom du vil ha en legetime tidligere ring og bestill, og kontordamen har ikke noe med hvorfor du vil ha time tidligere. Kommentaren om å dra på volvat er vel også litt drøy i mine ører...

Skrevet

Det hører også litt med til historien at den ene eggstokken min er full av cyster, og ikke fungerer helt som den skal. Så derfor har jeg ingen fast periode å regne ut i fra. Det kan gå alt mellom 1 til 2,5 måneder mellom hver mens, så jeg hadde ikke sjans til å regne det ut selv. Dro jo til Volvat, og betalte gladelig de 1200 kr det kostet å få konstantere at den lille ligger på rett plass, og finne ut at jeg var i 5. uke :) men jeg synes likevel det er litt rart at hun i skranken virket så motvillig til å sette meg opp før.. Hun vet sikkert ikke noe om min medisinske historikk eller noe, men jeg har ikke akkurat lyst til å buse ut med det til alle og en hver. Kommer garantert til å ta en UL til på Volvat ca i uke 8 for å sjekke at alt fortsatt er bra. Er litt smånervøs, men det kommer sikkert med at det er første gang, og vi har ønsket oss dette så lenge nå. Noen som vet om noen bra jordmødre eller helsestasjon eller noe i nærheten av Lillestrøm?

Skrevet

Nå ser jeg saken fra andre siden, og det er jo ikke noe de kan gjøre før uke 12. Det som kan skje finnes jo det tusen bøker/nett om, og trenger du noen som kan støtte deg gjennom det fordi det er nytt for deg så bør du ta kontakt med en jordmor.

En lege skal jo behandle deg om det er noe i veien, og en vanlig graviditet er jo ikke en farlig medisinsk tilstand. Får en blødninger bør en ringe sykehuset direkte, heller ikke da fastlenge. Den som vet mest om hvor langt du er på vei er jo deg, og en privat ul om du ønsker det vil jo klargjøre det helt. Beklager om dettte ikke er svaret du ønsker deg, men når en har jordmødre så er det vel ikke noen grunn til at legen skal se deg før?

Skrevet

De nasjonale retningslinjene som er utarbeidet ved gjennomgang av alle tilgjengelige studier og dokumentasjon, sier at den første kontrollen skal være mellom uke 8 og 12. De fleste legekontorer setter opp timen når det nærmer seg uke 12 for å unngå å begynne med kontroller av en graviditet som ender i spontanabort. Det er ingen medisinsk grunn til å gå før hvis man ikke har blødninger, mistanke om at noe er galt, eller veldig usikker på hvor langt man er på vei.

Synes mange i dagens samfunn mener mann har "krav" på alt og at det man bare skal kreve å få gjort ditt og datt selv om man blir anbefalt noe annet av helsepersonell. Da kan man jo egentlig bare avskaffe hele det offentlige helsevesenet og la pasienter få bestille seg undersøkelser selv. Hvis syke pasienter skal får komme til og hvis ikke hele statsbudsjettet skal gå til å gjøre unødvendige konsultasjoner, må det gjøres en prioritering og retningslinjer må følges.

Så hør på rådene du får, og hvis det er spesielle ting du er bekymret for, så fortell det, og så får helsepersonellet gjøre vurderingen. Og har du ikke tillitt til den det gjelder, be om en second opinion et annet sted. Hvis det kun gjelder egen bekymring uten symptomer på at noe er galt, får man heller betale for en privat undersøkelse selv. Det har jeg gjort.

Skrevet

Hei

Jeg må si meg veldig uenig med Anonym. Jeg synes at man må få velge selv om man selv føler behov for legetime tidligere enn det som du nevner ovenfor. Jeg har en lege som tar inn til 1 kontroll i uke 7 og neste i uke 12, så retningslinjene er som ordet sier, retningslinjer, det blir opp til en enkelte lege og vudere hvor ofte de vil ha gravid inn.

Jeg har ikke meldt noen bekymringer eller noe til min lege, så dette er praksisen de har på legekontoret jeg går til. Jeg jobber selv i helsevesenet og har mange jeg kan spørre om råd, men synes det er bra at mitt legekontor har denne praksisen.

Jeg har jobbet i mange år og betaler skatt, og mener at dersom jeg er bekymret og redd for noe, har jeg KRAV på å få legehjelp, så får lege min og ikke "kontordamen" vurdere om jeg skal få komme og evt. følges tetter opp!!!!!!!!!!! Det er heller ikke alle som har råd til å gå til private legetimer og betale i dyre dommer. Tror ikke alle har behov for mange ekstra timer hos legen, men synes at dere som har behov for det har krav på det og bør få det, tror nok ikke det velter statsbudsjettet, er mange andre problemer i helsevesenet som er atskillig dyrere!!

Skrevet

Jeg fikk time dagen etter jeg fant ut at jeg er gravid, min første graviditet. Hadde ingen problemer før det, men fikk senere, har hatt to tidligere UL sjekker pga sterke blødninger, og vi fant ut av hva det var.

Jeg følte at det hjalp veldig å gå en tur til legen og snakke litt om hva som skjer fremover, og sånt, hun forklarte meg om jordmortimer og alt sånt. (Når man har unngått å høre om graviditet i årevis, så kan man naturlig nok ikke så mye)

Jeg synes det er latterlig at folk hisser seg opp fordi man vil til legen og få prata om ting. Vi har like stor rett og er like viktige som alle andre,og det har INGEN rett til å si at man ikke er.

Skrevet

Jeg er enig ,wowo, i at det ikke er en uvitende "kontordame" som skal gjøre medisinske vurderinger, og at man bør få snakke med fastlegen sin hvis man er bekymret.

Poenget mitt er f.eks. alle som bekymrer seg for normale svangerskapssymptomer (til og med når de ikke har symptomer på at noe er galt) og "krever" å få ultralyd etc selv om det ikke finnes indikasjon (nå snakker jeg selvfølgelig ikke om de som har hatt blødninger etc hvor det er indikasjon for ultralyd).

Hvis alle som vil skulle få komme til i det offentlige helsevesenet med alle sine krav og ønsker ville kapasiteten bli sprengt, de som virkelig trenger det ville ikke fått den oppfølgingen de trenger. Og du måtte nok ha betalt mye mer i skatt enn du allerede gjør...

Skrevet

Gratulere med etterlengtet gravididtet!

Da jeg gikk med min første visste jeg ikke hva som var vanlig praksis og ringte og bestilte i time i uke 5-6, ble satt opp med en gang. Det som var greit som førstegangs var at de tok diverse prøver på om jeg manglet jern, b 12 etc, slik at jeg kom i gang med å ta tilskudd av det tidlig. Jeg hadde tilfeldigvis fått med meg dette med folat fra en annen kilde, men tror legen min syns det er greit å få folk inn tidlig for å opplyse om nettopp det for eksempel. Han sa 50% visste om det når de kom til han. Dersom de kommer i uke 12 er jo de viktigste ukene for å ta det over.

Denne gang valgte jeg selv å vente lengst mulig med å få legetime da jeg ikke følte behov for time så tidlig. Kjenn på det der helt selv, men som andre sier over, jordmor er også en god samtaleperson. Forklar situasjonen når du ringer for å bestille jordmor, si at dere har prøvd lenge og at det hadde vært godt å snakke med noen om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...