Gå til innhold

Dere som har/har hatt det gamle acta gracco setet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dere bruke det denne gangen også?

Mener å huske at det er så innmari bratt, slik at den lille blir sittende å dingle med hodet helt i starten. Har hørt at det har kommet en ny modell som ikke er like bratt, så lurer på å kjøpe denne... Hva skal dere gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det gamle etter nr 1 og bruker det denne gangen også. Vi kjører ikke sånn kjempemasse, så de turene vi tar går veldig fint, selv om hun skulle sovne litt (og dermed dingle med hodet).

Skrevet

Hun = han, hehe - vant med å være jentemamma :o)

Skrevet

Hehe, ikke greit å holde styringa..;)

Vi bor ett stykke utpå landet og har ca 45min å kjøre til sykehuset (og til div. andre steder). Kommer derfor til å kjøre en del rundt helt fra starten av... Hmm, litt usikker på hva vi skal gjøre!:)

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammelt setet ditt er, men Akta Graco pleier å ha sånn indikator på siden som forteller når setet er i riktig posisjon. Du kan vippe setet bakover/bygge under basen så lenge den står på grønn..(Mange biler har bakseter som heller veldig nedover)

Denne vinkelen gjelder på alle setene! Setene skal ikke helle for mye bakover for setet vil da fungere som en utskytningsrampe i en evt. kollisjon.

Skrevet

Vet en slekning av meg har en gammel akta gracco, trur den må være fire år gammel. men er ikke skikker. Og ho fortalte at ho hadde noe under baken på den lille for ho synes det var for dyp/bratt. Så kan det være et alternativ?

Skrevet

Setet ble kjøpt for 3 år siden. Det er en slik indikator på siden som forteller når setet står i riktig posisjon, men det er allikevel veldig bratt. Mener bare at jeg har sett veldig mange seter som ikke er like bratte?! Har tenkt tanken på å legge noe under den lille, evt bygge opp basen, men er usikker på hvordan dette blir mtp sikkerheten.

Skrevet

Som sagt så kan du bygge under så lenge den står på grønt. Denne vinkelen er satt fordi at barnet ikke skal bli skutt ut av setet ved en kollisjon. Det skulle ikke være noen forskjell på det fra sete til sete. Har hørt før at mange synes dette setet er bratt i ryggen, men det er vel akkurat derfor spedbarn ikke skal sitte i bilsete så lenge av gangen..

Men på de setene som det ikke er indikatorer på så vipper man de bakover i god tro om at dette går helt fint..

Til førstemann hadde vi et Britax sete uten base eller indikatorer og det kunne vi jo vippe helt til ungen nesten hadde full liggestilling. Men det stod ingenting om hvor grensen går!!

Skrevet

Er jo logisk det du sier om at det ikke skal være noen forskjell fra sete til sete. Er bare merkelig hvordan man får følelsen av at "alle" har seter hvor den lille sitter bedre. Får prøve og bygge opp basen litt og se om det hjelper (uten at lille blir skutt ut)..:)

Takk for svar hvertfall!:)

Skrevet

nei, det solgte vi etter 3 mnd.. elendige greier.Da lånte vi en maxi cosi isteden.. denne gangen vurderte vi logicon.. men ble heller maxi cosi da vi VET at vi blir fornøyd.. også får man jo isofix base også ;)

Skrevet

du kan IKKE bygge opp setet.. folk sa det til oss også.. et vennepar gjorde nemlig det.. men det sjekket vi ut.. og det skal man IKKE gjøre..

Skrevet

Jeg har det setet fra førstemann, og skal bruke det denne gangen også, selv om jeg ikke har lyst, så har vi ikke råd til nytt tror jeg. Just kjøpt vogn til 8000 tusen pluss at vi trenge masse annet også.

Jeg leide sånn et nett til vognbagen på barnas hus sist gang. for ungen satt ikke godt i det setet!

Gjest Mammamoms
Skrevet

Hm, vi har kjøpt en eldre variant av dette setet. Har prøvd å sette det i bilen en gang, og syntes at det virket veldig bratt! Man kan også sette det inn uten base, og da synes jeg det ikke var like bratt. Vi får prøve igjen, men kommer nok ikke til å kjøpe et annet sete til denne babyen.

Skrevet

Tull at man ikke kan bygge opp under basen!!!

For det første får man kjøpt utstyr i babyutstyrsbutikker for å bygge under setene så de ikke skal bli så bratte.

De nye Graco setene kan man jo til og med heise opp basen for de bilene med hellende bakseter..

Som sagt, så lenge man ikke overgår den vinkelen er det ikke noe problem. Det frarådes å gjøre det med de setene som ikke har indikatorer fordi du ikke vet hvor grensen går!!!

Dette VET jeg fordi vi sjekket også en del når vi kjøpte IZI Combi til mellomste. Det var så bratt og da ringte babyshop til HTS og fikk til svar at så lenge vi bare bygger det slik at det står flatt og ikke heller bakover, er det ingen problem!! Fullt lovlig, men frarådes når det ikke er indikatorer på setet!

Skrevet

frøken med hender og mage full; nei , det er ikke tull! Vi snakka med trygg trafikk om det. og de vet nok LITT bedre enn ansatte på babyshop.. Man skal IKKE bygge opp under bilseter.. eller baser.

Skrevet

Nei, vi har ikke behodlt det setet fra 2006 fordi det var som noe sier bratt, dessuten syns jeg det var litt for tungt og uhamselig å bære med seg og det ble det gjort mye av. Denne gangen har jeg kjøpt maxi cosi med isofixbase. Det veier mindre og har bedre plass til babyen.

Dette med at det er ok å bygge opp setet selv om det viser riktig helling på indiokatoren kan jeg garantere at ikke er trafikksikkert. Har selv sendt mail til trygg trafikk om det og fått dette til svar:

Mailen jeg sendte;

Det er stadig diskusjon om det er ok å bygge opp bakovervendte bilstoler med plankebiter, pledd o.l. for å unngå atbarnet sitter så bratt at det dingler med hodet når det sovner. Er det at hodet til abyen henger framover når det sover noe Trygg Trafikk fraråder?

Noen har opplevd å få klarsignal til å ha noe under stolen fra de som selger bilstoler så lenge den ellers er montert korrekt, mens andre har lest advarsel mot det i bruksanvisningen til bilstolen. Hva er riktig? Går det utover sikkerheten å ha noe under til å løfte den bakovervendte bilstolen litt opp framkant i biler som er bratt i setet? Hva med en slik pølse som kalles Sit rite som er beregnet for formålet? http://www.amazon.com/Sit-Rite-Infant-Seat-Positioner/dp/B00081MHIY Selges visst på barnetustyrbutikker i Sverige.

Svaret fra Tryg Trafikk

Hei,

Nei, vi fraråder sterkt alle endringer og ”lure” hjemmelagde løsninger på barnesikringsutstyr. Man endrer forutsetningen de er kollisjonstestet under, og risikerer at sikkerheten blir dårligere i en evt kollisjon, f eks vil sett kunne skli og bli kastet løs lettere. Det er umulig å forestille seg hvor sterke krefter som er i sving i f eks en kraftig frontkollisjon.

Jeg kjenner ikke til Sit Rite – og vil spørre de produsentene vi har kontakt med om dette. Vil evt anbefale deg å sjekke det produsent/importør av den barnestolen dere bruker om det er noe de anbefaler. Den bør i så fall være kollisjonstestet og godkjent brukt sammen med akkurat det setet.

Med vennlig hilsen

Kristin Øyen

Kommunikasjonssjef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...