Gå til innhold

Hva gjør man videre nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har akkurat testet pos på test. Tok en på mandag og en ny på onsdag for å være sikker :P

Men hva skal man gjøre videre nå?

Jeg tenkte å bestille time hos legen, men er det noe mer?

Er det noe jeg skal og ikke skal gjøre?

Skal og ikke skal spise osv.

Jeg tar Folat, omega-3 og vitaminer hver dag.

Jeg jobber i hjemme spl og merker jeg er mer bevist på å ikke løfte og anstrenge meg for man skal ike løfte tungt mener jeg.

Beklager så mange spm men det er første gang jeg er gravid og er veldig engstelig for å abortere..... Håper noen kan hjelpe meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan godt bestille legetime. enkelte steder er det ventetide, så det gjør ikke noe å være ute i god tid.

Flott at du tar Omega-3 og folta.

Av mat skal man holde seg unna:

- gravet, røket mat. Spekemat.

- myke oster som brie og camamber, muggoster...

- Spis helst saltvannsfisk

- Vær nøye med håndhygiene i fht mat. Salataer og frukt bør vaskes godt. Tokosplasmose og listeria er det vi er bekymret for. Vi tåler mer enn poden i magen. Tokosplasmose smitte trenger ikke gi utslag på en voksen, men kan føre til øye og hjerneskade på den lille. Dette tar de blodprøve på ved første legebesøk, og skulle du være smittet. Kan det behandles - med gode resultater. Listeria er ikke så vanlig i Norge. Har du klappet en katt eller jobbet med jord, er det spes. viktig å vaske hendene.

- Spis kun gjennomstekt kjøtt.

Det er stort sett det.

Lytt til kroppen - hvil når du føler behov og har anledning.

Drikk rikelig med vann og fiberrik kost.

Beveg deg når det passer seg. I hjemme sykepl. er jo det ivaretatt, antar jeg.

Håper det var til hjelp. Du får masse informasjon og brosjyrer hos legen. Glemmer han/hun å gi det til deg, så spør om det.

Skrevet

Gratulerer med graviditeten :-)

Det viktigste er jo å ta folat, og det gjør du jo. Multivitamin anbefales også, samt omega-3. Når det gjelder løfting osv, heter det seg at det ikke er farlig å fortsette å gjøre slik man pleier, samme med trening osv. Men å ta i MER enn vanlig, er kanskje ikke så lurt nå, nei.

Styr unna rått/rosa kjøtt og spekemat. Mye lurt å lese her: http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

Ellers er det lurt å få legen din til å sende inn søknad om fødeplass så fort som mulig. Det gjelder ihvetfall spesielt her i Oslo, hvor jeg bor, så man får plass på det sykehuset man ønsker. Da får du samtidig innkalling til ultralyd i ca uke 18.

Ta også kontakt med helsestasjonen din når det nærmer seg ca uke 10, for å få en time hos jordmor.

Skrevet

Gratulera SÅ mykje!

Eg les på ei side i går at ein skal vera forsiktig med A-vitaminer når ein er gravid. Det kan skade fosteret. Vidare les eg at ein IKKJE skulle eta multivitamin......om det er riktig? Eg veit ikkje, eg berre siterer det eg les. Eg kan ikkje ta att kva side det var på, men at det var fagfolk som hadde skrive henne.

Ellers trur eg på måtehald mht til all mat. Vel....lukke til!

Skrevet

Tusen takk for alle svar og hjelp. Siden jeg er ny i feltet så er det godt å få litt veiledning om hva gjør man videre etter testen var positiv. Hehe.

Skrevet

Anonym?? var ikke meninga å trykke på den knappen :P

OG jeg tar ikke multi som i vanlig multivitaminer, men jeg tar noe som heter Longo Vital. Det er jo en type multivitaminer det da.... Hehe. De kan ikke være så farlige vel? Tar tar de daglig av andre grunner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...