Gå til innhold

UL i uke 12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt UL i uke 12? Jeg kan velge om jeg vil ha en ultralyd da eller senere. Har hatt i uke 7 og 8 alt. Hva ser man i uke 12 ? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser jo en minibaby da, men er jo mye mer morro rundt uke 18-19 når den er større. Ser mer "riktig" ut i prpopsjonene også da. En ser jo mere siden den er større, + at en kan få se/vite kjønn.

Jeg ville ha ventet om jeg var deg.

Skrevet

Om du tar i uke 12 kan man se om nakkefold, nesebein etc er normalt. Venter man til senere kan man ikke se dette. Jeg ville gått for uke 12. Det er den viktigste UL for min del.

Skrevet

Men så tidlig som i uke 12 vil jeg tro det blir værre å sjekke andre ting, indre organer o.l.. Sessuten vokser fostre svært ulikt frem til uke 17-19, så terminen du får trenger ikke å stemme.

Får du ikke begge ultralydene da?

Skrevet

Jo, det jeg glemte å skrive er at jeg får begge UL'ene. Men jeg kan få en ekstra i uke 12 :-) Men jeg lurte på om jeg klarte å vente til f eks uke 13 eller 14. :-) Men jeg går for uke 12 jeg :-)

Skrevet

OK. Hvis du uansett skal ha UL i uke 17-19, så ville jeg nå gått for uke 12, siden det er da man kan måle nakkefold m.m..

Skrevet

Heldig du er da :)

Jeg får UL i uke 17, nå er jeg i uke 12. Ringte nettopp for å spørre å få en tidligere time fordi jeg skal til Spania, og vil se om fosteret ligger utenfor eller innenfor livmor. Og da sa de bare "Nei, det er ikke akuelt, du ringer alt for seint, her blir dere satt opp etter tur, og må ta den timen dere får."

Er dette normal tilbakemeldig?!

Skrevet

kan man se kjønn på UL i uke 12 ?

Skrevet

Det er ikke aksebtabel oppførsel, men det er desverre slik de fleste leger anno 2008 er! Har møtt så mange UDUGELIGE, frekke, ufølsomme leger nå at jeg sier ifra hvis jeg merker den tonen. Jeg har mistet mange nok ganger til å bli tatt på alvor denne gangen. Og faen heller om jeg skal gå rundt å bekymre meg unødvendig. Legen min skriver ut henvisning på flekken. Mens de på ullevål har vanskeligheter med å gi meg time, så da ber jeg legen ringe for meg. Og VIPS time på dagen. Så det er ikke så vanskelig for dem som de later som... :-)

Skrevet

Jeg tror nok du hadde merket det om det hadde vært utenfor livmor. Har hørt det er veldig smertefullt.

Men, jeg har tatt ultralyd hos en privatklinikk. Fikk henvisning av legen. Du kunne jo prøvd det kanskje? Det er innvendig da.

Skrevet

Ja såpass! Nei jeg synes det var helt unødvendig! Har grua meg så masse om å ta den telefonen til de, er første gang jeg er gravid og var ikke planlagt heller, så er jo selvfølgelig redd ang det i tillegg.. og jeg er ikke den personen som liker å snakke i telefonen med folk jeg ikke vet hvem er. Legen min er veldig snill sånn sett, men jeg får jo bare snakke med kontordama, og det virker som om hun har mensen hver gang jeg ringer. Når man jobber i et sånt yrke, kan man bare ikke være sur i trynet..

Skrevet

okai, ja, men tenkte at jeg ville bare sjekke for å være helt sikker, siden jeg skal reise til Spania og være der i 1uke, så vil jeg være sikker på at alt er bra, sånn at jeg ikke må inn på sykhus i Spania osv...

Koster ikke privatklinnikk ganske mye?

Skrevet

Du har neppe svangerskap utenfor livmoren når du har kommet til uke 12. De vil vanligvis ikke gå lenger enn til uke 9 før ting går galt. Har du symptomer siden du lurer på dette, eller? Hvis man kun er bekymret må man bestille privat time hvis man ikke har blødninger eller symptomer som tyder sterkt på XU. Screening-ultralyd får man ikke før uke 17 fordi det først er da man får sett de tingene som man ønsker å vurdere.

Synes kanskje noen andre her tar litt hardt i når det gjelder å kritisere helsevesenet, kun basert på denne tilbakemeldingen mie88 har fått..

Skrevet

Har ikke hatt noen smerter nei, var bare en kollega av min mor som sa jeg burde sjekke det før jeg drar til utlandet. Blødde for to dager siden, men det var veldig lite, og ingen smerte, så regner med at det bare er slimhinnene som er tynne.

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2
Skrevet

Vi hadde UL i uke 12-13 sist og det var en mye klarer UL enn den i uke 17-18. Dette er fordi barnet er mindre. De er stort sett "ferdige", men fortsatt veldig små. Derfor kommer de tydeligere frem på ultralyden.

Vi gjorde dette fordi vi ville sjekke at alt var ok med babyen og vi ville også sjekke nakkefolden før vi gikk ut til alle med nyheten.

Har tenkt å gjøre det samme igjen.

Skrevet

Synes kanskje dette var et litt merkelig råd denne kollegaen, men kan jo forstå at du kan være litt bekymret etter en blødning (selv om det mest sannsynlig er som du sier; at det skyldes lettblødende slimhinner). Jeg ville bestilt en privat Ul hvis du er bekymret (prisene varierer veldig, fra rundt 500 til over tusenlappen). Ellers må nok den ordinære ultralyden uansett gjøres mellom uke 17 og 19.

Lykke til og god tur til utlandet!

Skrevet

Det at du blødde er jo en grunn til å kunne få henvisning av legen til en sjekk. Så du kan jo ta en tlf å høre.

Skrevet

Tusen takk for svar, damer :)

Jeg tror jeg kontakter en privatklinikk snart, da får jeg se og vite at alt går bra me nurket (forhåpentligvis =) ) Og da er det verdt pengene når jeg får se "avkommet" til meg og min kjære =) hihi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...