Loop, Mamma til tvillinggutter Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg lurte på ang HVP. Fikk konstatert hpv16 for par år siden, og venter på nye svar om den fortsatt er positiv. Jeg har ikke hatt noen celleforandringer, og gynekologen sa det var greit å ta celleprøven årlig da og ikke hver 6 mnd. Men er redd for at den skal sitte i svelg og munn. Er dette veldig vanlig? Takker for svar, du er et fantastisk menneske som tar deg tid til å svare det folk lurer på :-) Føler ikke legene som jeg har spurt vet så mye om dette.
Gemini77 Skrevet 12. oktober 2008 #2 Skrevet 12. oktober 2008 Loop, Beklager sent svar, men har ikke sett denne før nå.. Hvis du ikke er påvist celleforandringer så skulle du i utgangspunktet ikke tatt HPV test engang. Det er strenge regler for dette i Norge og HPV test er en tilleggstest ved allerede påviste celleforandringer. At du nå vet "HPV-statusen" din gjør jo at du bekymrer deg mer, og også unødig. Det er ikke nødvendig med celleprøve hver 6 mnd hvis du ikke har hatt celleforandringer. Normalt ville du vært i et 3 års screening program du nå, så hvert år er jo bare en bonus og mer enn nok. Når det gjelder HPV i svelget så er dette nå mye mer vanlig enn det var før. Dette pga munnsex etc. Men det er ikke noen screening på dette enda, så det er kun oppdaget ved analyser av evt vorter/svulster i svelget hos noen. Det er ikke noe du skal bekymre deg over da 70 % av alle seksuelt aktive kvinner vil få HPV i løpet av livet (og forsvinne igjen) og de fleste har jo også munnsex. Kroppen er fantastisk ved at i omtrent 95 % av tiden kvitter seg med viruset selv uten problemer av noe slag. At du ikke har fåt celleforandringer viser jo at kroppen din jobber mot dette viruset! :-) Så med andre ord er det veldig vanskelig å svare på om du har det i svelget da det ikke screenes for dette enda, men foreløpig er det vist i kun noen tilfeller under forskning. Håper du fikk litt hjelp i svaret jeg ga.. bare å spørre! :-) Og tusen takk for utrolig koselig kommentar på slutten av innlegget ditt!! :-D
Loop, Mamma til tvillinggutter Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. oktober 2008 Tusen takk for svar!!!!!!!! :-) Du gjør hverdagen min litt lettere :-) De legene jeg har spurt om dette vet jo ingen ting, og de kan heller ikke betrygge meg. Jeg har vært hos halslege, og de fant ingenting, trodde jeg hadde utvekst på drøvelen, men det var visst ingenting. Håper bare man kan merke om noe er gale i halsen. Jeg tok hpv testen første gang på byporten legesenter, tror det var en undersøkelse, så derfor de tok den testen. Jeg har nå venter på både celleprøven og den nye hpv testen jeg tok, og det var 3 uker på torsdagen denne uken, Er livredd for at noe er gale, og går å bekymrer meg hele tiden siden jeg ikke har tatt celleprøve på 1.5 år. Legen sa det var mulig de sendte celleprøven og hpv testen samtidig, og at det var derfor de tok så lang tid. Kan det ta over 3 uker før man får svar da?? Tusen takk igjen for at du tok deg tid til å svare, helt fantastisk er du!!!! :-)
Gemini77 Skrevet 13. oktober 2008 #4 Skrevet 13. oktober 2008 Hei igjen, Det tar lenger tid når man har HPV test sammen med celleprøven da HPV testen blir analysert hos oss og ikke sammen med celleprøven. Så skal de 2 svarene samkjøres etterpå. Du trenger absolutt ikke bekymre deg. Det verste svaret du kan få er at du har lette til moderate celleforandringer og det er IKKE kreft. Disse forandringene kan fint bli borte av seg selv igjen (gjør det hos de fleste) og hvis de ikke gjør det, så blir det aktuelle området brent bort. Det tar 10-15 år å utvikle livmorhalskreft fra tidlige celleforandringer, så man er godt dekket innenfor de 3 årene man har i screeningprogrammet i Norge. Det skal veldig mye til å utvikle livmorhalkreft hos kvinner som tar cellerpøve hvert 3. år da eventuelle celleforandringer blir fjernet lenge før det KAN bli kreft ut av det. Det tar ikke lenger tid for en prøve med celleforandringer enn en prøve uten celleforandringer.. så ikke tenkt på tiden det tar!!
Loop, Mamma til tvillinggutter Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2008 Du fortjener en stor blomsterbukett nå :-) Godt å høre at det ikke har har noe å si om det tar lang tid. Da jeg fikk svaret på hpv testen 1 gang tror jeg det tok 4 uker, så derfor var jeg litt skeptisk. Men visst man kvitter seg med viruset på livmorhalsen, kvitter man samtidig viruset i halsen eller endetarmen for eksempel? Eller er dette 3 forskjellige ting? Vet du om hormonbehandling i prøverørsforsøk kan gjøre slik at det oppstår celleforandring? Rart at de tok den testen på meg, en annen veninne fikk også konstantert hpv uten celleforandring. Vet ikke hvorfor noen gjør det siden de er strenge med denne prøven. Da har jeg ikke flere spørsmål og takker og bukker. Du er helt super!!! :-) Ser nå at du har fått deg en jente nå, så skrev feil i overskriften. Kos deg masse meg dine barn, må være helt fantastisk! Håper jeg kommer snart etter:-)
Gemini77 Skrevet 16. oktober 2008 #6 Skrevet 16. oktober 2008 Det er ingen sammenheng med viruset på de forskjellige stedene da viruset ikke går i blodbanen. Det ligger lokalt i epitelet og er uavhengige av hverandre. Hormonbehandlingene i seg selv er jeg usikker på, men en graviditet påvirker da immunforsvaret synker og viruset ofte blomstrer opp. Derfor mange også merker kjønnsvorter for første gang under graviditet (HPV det også, men andre typer enn de som kan forårsake kreft). Celleforandringene går som regel tilbake av seg selv etter endt svangerskap. Under svangerskapet har man oppfølging på celleforandringer for å sjekke hvordan det utvikler seg. Man behandler kun i svangerskapet hvis forandringene blir veldig grove. Lykke til med barnelagingen!! :-) Visste ikke at du holder på med IVF. Masse lykke til, og ønsker deg alt det beste! :-) Snart sitter du med stor mage og driter i hele HPV problematikken! hehe
Loop, Mamma til tvillinggutter Skrevet 25. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2008 Hei igjen! Da har jeg endelig fått svar på celleprøven, tok jo over 2 mnd! Men den var helt fin!!! Så nå kan jeg roe meg ned. viruset hadde ikke gått vekk ennå :-( Er jo 2 år siden jeg tok hpv test første gang, så kroppen min har nok vanskeligheter med å kvitte seg med den. Off, får håpe jeg blir kvitt den. Men jeg kan vel bli kvitt det? Skulle ta celleprøve om 6 mnd igjen, og da ville hun ta en ekstra bit av livmorhalsen, gå dypere ned for å være helt sikker på at det ikke var noe forandring. Vet ikke hvor mye gynekologen min vet, men hun virker så uerfaren der. Stor klem fra meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå