enita Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Han ligger med langermet body og pysjamas, pakket inn i et tynt ullpledd, han ligger på lammeskinnsull i bunnen av senga, og har dyne på toppen. Høres veldig mye ut, men er så redd han skal fryse... Han er heller ikke svett om morgenen... Det er ca 20 grader på soverommet. Han er snart 1 mnd, og jeg er førstegangs, så trenger noen råd fra dere som kan dette ;o)
Ophelia & Jr. Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Oi! Ikke vet jeg, men min baby er iallefall ikke så godt polstret. Vi har 16-17 grader på soverommet og gutten vår ligger i bomullspysjamas under dyna si. Ikke mer enn det. Han er 3 mnd. Og han er ikke kald når jeg kjenner på han.
3smånå Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Jenta mi er 4 mnd, og jeg har på henne i bomullspysjmas og sokker, og dundyne over. Vi har vinduet alltid litt åpent på soverommet, og temperaturen er mellom 17-19 grader. Det ser ut som om dette er passe for henne. Det varierer jo fra baby til baby hva som er passe, kommer an på hvor "varme" de er i utganspunktet.
Gjest mphs Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg syns det høres mye ut. Jeg ville prøvd uten bodyen og ullteppet.
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Min gutt har ca 19 grader på soverommet, og ligger i vanlig bomullspysjamas, med vanlig dyne over. Ligger kun på stretchlaken, ikke noe lammeull under. Han er god og varm.
måru Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Her ligger vesla med bommulls pysj, sokker og vanlig dyne over. Har vinduet litt på gløtt om natten. Jeg hadde nok også valg å ta bort skinnfellen og ullteppet som det blir sagt over her. Har hørt at det er bra at babyen ikke blir pakket så mye inn når det skal sove. Også iforhold til krybbedød.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Synes det høres vel mye ut, men så sant han sover godt og ikke svetter så. Men i 20 grader blir det litt drøyt. Nå sover Jonas i pysjamas i bomull og tynn babysafe pose under dynen, som han ikke sparker av seg. Det har han gjort siden han var nyfødt i februar da det var kaldt. 15-20 grader på soverommet siden da. I starten hadde vi ovnen på... Kan vel ikke skryte at han har sovet godt i 7,5 måned, men har hvertfall ikke vært svett eller kald.
2 hjertegull :) Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Det like farlig, om ikke mer at de pakkes inn for mye.. I forhold til krybbedød i alle fall... Men han skal jo som du sier ikke fryse heller.. Det er en hårfin balansegang det der for å finne det som er perfekt for han, og det trenger du tid på å finne ut av.. Vanskelig for noen av oss å si hvor mye du skal ha på han, for vi har alle måttet bruke tid på å finne ut av det med våre barn Jeg bommet litt i starten.. Mia fikk en luftveisinfeksjon da hun har 6 uker, fordi hun hadde hatt for lite på seg om natten. Da vi byttet til sprinkelsenga så fikk hun tynnere dyne men ikke mer klær Nå er hun 7,5 mnd og ligger på madrass med bare laken på, kortarmet body, pysjamas, tynne sokker, og dyne oppå.. Hun sparker av seg dyna stortsett hver kveld og kan derfor bli kald.. Du må bare prøve og feile og lære av det.. Han er bare 1 mnd, det vil si at han ikke beveger seg så mye i senga, men samtidig regulerer han ikke varmen så godt selv.. Hvis jeg skal si noe om påkledningen hans, så synes jeg kanskje du skal droppe ullpleddet og så kjenne på han ofte Du har jo tydeligvis en misstanke om at du kler for mye på, siden du spør.. Du finner ut av det
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Oi, dette hørtes veldig mye ut. Ser enkelte her har 20 grader på soverommet, også du HI. Det må jo være fryktelig dårlig soveklima. 20 grader er omtrent det vi har på stua. Vi har vindu åpent hele året, viktig med frisk luft på natta. Det er bare kjempe sunt. Litt røde i kinnene om morgenen og kald på nesa! Nå er det jo ganske kaldt ute så nå ligger temperaturen på soverommet vårt på 11-13 grader. Det er perfekt for oss. Snuppa er 8 mnd og ligger i ullnattdrakt eller ullbody og bomullsnattdrakt, og sokker. Hun ligger kun på laken og har dundyne over seg og et fleecepledd over som holder dyna på plass. Om du velger å ha 20 grader på soverommet ville jeg latt han ligge i bare bodyen, eller i bare nattdrakten. Ville droppet ullteppet, ja lammeskinnet også. Men det er MEG da. Om han liker å være pakket inn i teppe, (noe nyfødte liker), så ville jeg ha latt han ligge i bare body, pakket inn i et stramt helseteppe og med dyna over. Hvis du velger å ha på han så mye ville jeg ha satt opp vinduet å fått ned temperaturen iallefall 5 grader. Da kan han ha på såpass med klær. Men dette er hva jeg ville ha gjort, du må velge hva du vil gjøre å hva du tror passer best for gutten din. Men skjønner du ikke synes det er lett, jenta mi er født i slutten av januar. Husker hvor jeg pakket inn henne til å begynne med!=) Jeg ante jo ikke hva som var passe. Har lært det etterhvert da! Når vi dro hjem fra sykehuset var det 5 grader ute. Husker jeg hadde på snuppa body, strømpebukse, bukse, ulljakke, og en tynn utedress. Pluss at hun igjen satt i bilstolen med stort fleecepledd rundt seg. Ja, også votter og tykk lue. Hehe, stakkars!=) Jeg lærte fort da, hva som var passe. Men det er ikke så lett. Nå når snuppa er så stor kler jeg henne som meg når vi skal ute, tenker på hva jeg ville ha hatt på. Men din er 1 mnd, synes de skal ha LITT mere. Men ikke så mye som du skriver. Mener JEG!:-)
RødRev Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 Syntes det hørtes mye ut, siden det er 20 grader i rommet. Egentlig bør tempen altså ligge på rundt 17 grader. Her lufter vi soverommet hans hele dagen. Litt før leggetid lukker jeg vinduet og åpner døren litt, så er det ikke beinkaldt når han skal legge seg. sover da i body og pysj (begge bomull) og sokker på føttene. Han er alltid passelig temperert da om morgenen. Men i hele sommer hadde han maks pysj på, innimellom da det var veldig varmt, kun kortermet body og åpent vindu. Men altså: babyer er veldig forskjellige!
:) AprilSkatt :) Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Det hørtes mye ut synes jeg. Her sover lillegutt med pysj og dyne, på soverommet er det mellom 16 og 18 grader. Er ikke bra for babyer å ha det for varmt.
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Syntes det høres veldig masse ut! Min ligger i bomullspysjamas og sokker rett på madrassen med dyne på seg. Hadde på han ulldrakt noen veldig kalde netter for ikke lenge siden. Han sparker av seg dyna så tenkte å kjøpe sånn pose han kan ligge i snart. Vet ikke nøyaktig tempen på rommet men har alltid vinduet oppe litt, så det er passelig kjølig. Jeg ville nok droppet teppet, hatt han kun i pysj med dyne på. I begynnelsen pakket vi gutten inn i helseteppe under dyna for han likte så godt å bli pakket inn. Jeg ville og senket tempen litt på soverommet, ca 17 grader er vel det som er anbefalt.På dagen trives jo babyene best når tempen er ca 21-22 grader og da han de jo kun vanlig tøy på seg. Jeg er fremdeles litt i tvil ofte hvor mye jeg skal kle på han (er 3 1/2 mnd) Men som regel kler jeg han slik jeg kler meg selv, kanskje ett plagg ekstra på overkroppen:-)
It's all about me Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 Pysj oppå lammeskinn med dyne over holder i massevis med mindre du har en ekstrem frossen baby. Er du usikker på om han er varm nok er det bare å kjenne etter i nakken, er han varm der så har han det godt. Små babyer er omtrent alltid kjølige på hendene, så det må du ikke bruke som en indikasjon.
enita Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2008 HI igjen her. I natt tok jeg av ham ullpleddet, og lot han ligge med bare dyna oppå seg. Han sparket av seg dyna i løpet av natten, og lå langt nedi voggas fotende. Han var ikke kald, bare litt på hendene... Lurer på om jeg dropper bodyen og lammeskinnet jeg da, og prøver med pysjamas, ullpledd og dyne. Ullpleddet klarer han sjelden sparke av seg ihvertfall. Vi bor i nytt hus, og har installert ventilasjon, sikkert derfor vi "sliter" med litt varmt rom. Egentlig er det ikke varmt,for vi får inn frisk luft fra ventilasjonen hele tiden. I begynnelsen luftet jeg daglig, allikevel sto temp. parat...
rampete robin Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 Tror min hadde reagert om han om hadde så mye klær på seg om natta... Har bare laken under seg, bomullpysj (gjerne uten ben) og dyne over seg. Vi har vindet helt åpent om natta. Noen ganger blir han litt kald på hendene sine, men så lenge han ikke våkner og klager så tenker jeg at han har det bra :-) Jeg prøver å sammenligne med meg selv, hvor mye jeg ville hatt på meg av klær og så kler jeg på han kanskje litt ekstra. Men ikke mye mer. Unger er forskjellig, men det er for gjort å kle på de for mye. Du må bare prøve deg frem.
millie+2klumper Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 Ser det er mange her som ligger med vinduet åpent om natten. Fryser ikke dere i hel?? Og jeg tror ikke det er bra for babyen med den trekken.. Har dere vinduet åpent når det er minus grader?
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har alltid vinduet åpent om natta, sommer som vinter. Ingen av oss klarer å sove uten frisk luft. Nå har vi ikke hatt baby før da, så hvordan det blir fremover vet jeg ikke. Men foreløpig går det bra. Jenta er 6 uker og ligger i vanlig bomullspysj eller body+strømpebukse. Ikke begge deler. Noen ganger ullbody hvis den er rein. I vogga er det lammeskinn og hun har vanlig dundyne over. Regner meg hun ligger lunt og godt nede i vogga si. Blir det for kaldt (under 15-16 grader) åpner jeg døra til gangen på gløtt. Hun er ganske kaldt på hendene om natta for de stikker jo opp fra dyna, men varm ellers. Det hender jeg putter på henne klorevotter på hendene hvis jeg synes de blir for kalde. Vogga henger på motsatt side av vinduet, så lengst fra trekken.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 VSyns det høres veeeeeeeldig mye ut. Her er det 17-19 grader og pysj sokker og dyne holder i masse vis..
En snupp - og en knert i magen Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har ca samme grader som dere på soverommet, og hun sover i bomullspysj med dyne over - er god og varm
Lukkelukken og bebibror Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har det egentlig ganske kjølig på soverommet, sikkert en 18 grader eller noe. Og han har bomulls pysj med sånn pose over så han ikke skal sparke av seg dyna, ligger på lammeskinn og har vanlig dyne over
grolla Skrevet 9. oktober 2008 #21 Skrevet 9. oktober 2008 Bruk nattpose med ekstra foring, og legg en tynn dyne over. Da vil han ikke sparke av seg dyna. Er det varmt, bruker man selvfølgelig en tynnere pose.....
Nordhagenjentene :) Skrevet 9. oktober 2008 #22 Skrevet 9. oktober 2008 Vi har vinduet åpent hele dagen, og lukker det eller lukker inntil når frøkna skal legge seg. Om det står åpent på natta tror jeg ikke trekken når henne, da hun sover i andre enden av rommet. Jeg har hvertfall ikke merket noen forskjell på henne om vi har det åpent eller lukket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå