Gå til innhold

noen spørsmål jeg trenger svar på om noen har tid


inovember

Anbefalte innlegg

Lurer på noen få ting som jeg ikke finner helt ut av...

 

1: Soving

 

Hun våkner som regel rundt 07-07.30. Sover så fra rundt 10.30 til 12-12.30 og så fra 15 til ca 15.30-16.00. Jeg har til nå lagt henne 3.5 timer etter siste luren. Dvs våkner hun 15.30 så legger jeg henne 19.00. Våkner hun 16.00 så legger jeg henne 19.30. Har dere andre fast leggetid uavhengig av når de våkner på e.m.? Går som regel helt fint å legge henne, men bare lurer hvordan dere gjør det?

 

2: Mat

 

Hva gir dere ila en dag av mat? Her er hun nokså småspist av alt som kommer fra skje...! Ammer henne når hun våkner. Så etter ca 1/2 time får hun frokost. Hun får grøt til frokost, med litt sviskemos eller annen frukt. Litt under full porsjon. Ca 3 1/2 t etter frokost får hun brød, spiser 2-3 skiver (uten skorpe). Vil ikke ha pupp da og vil ikke drikke melk fra verken flaske eller kopp. Etter siste luren får hun pupp og tilbys middag, men spiser da ikke mye kanskje halvt glass, men det er på det meste, er vel litt mett av pupp. Kvelds, halvtime før hun legger seg, 2 skiver, så ammes hun ved senga til sist. Mest kos. Deretter våkner hun etter 3 timer og på ny etter 2-3 t for pupp. (nattavvenning har gått heller dårlig...) Sover deretter til 07.30.

 

Bør jeg kutte ut ammingen etter siste luren slik at hun spiser meer middag? Hvordan gjør dere andre dette? Virker ikke som hun får plass til all maten som kommer så tett etter 16.00 frem til legging 3.5 t senere.

 

3: MM og MME

 

Er det nok å amme morgen og kveld samt at hun får en porsjon grøt? Utgjør dette nok melk tror dere? Tenkte forsøke nattavvenning snart igjen og evt kutte med til pupp kun morgen og kveld. Problemet er at hun ikke tar melk fra annet enn pupp...Har forsøkt ulike typer MME og goså MM, men ingrenting duger. Noen tips?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1)

Her legger hun seg mellom halv sju og sju nesten uavhengig av når siste lur har vært. Lar henne styre leggetiden litt - dvs jeg venter med å legge henne til hun viser tegn til at hun er trøtt. Og dette skjer til samme tid omtrent hver dag. Hun sover 2 ganger i løpet av dagen, kun 30-40 minutter

 

2)

Våkner ca 05.00 :-O... He he. (Men da har hun sovet uten å våkne fra vi legger henne om kvelden så syns ikke det er så verst likevel jeg ;-) ). Da får hun pupp og så sover vi videre. Står opp ca 09.00, spiser da grøt, ca 1 porsjon. Spiser 1 brødskive + frukt ved 12 -tida. Middagsglass ca 15.00. Spiser nesten hele glasset. Grøt ca 17.30, 1 porsjon. Pupp når hun legger seg

Mht å spise mer middag som du nevner: Jeg merket stor forskjell på matlysten hennes etter at vi sluttet med pupp om natta. Men hvis hun spiser 2-3 skiver til lunsj syns jeg jo det høres mye ut, hvis du vil hun skal spise mer middag kanskje det kan hjelpe å få litt mindre til lunsj??

 

3)

Hva som er nok vet jeg ikke, men her får hun ikke annen melk enn morgen- og kveldspuppen

3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres greit ut, "programmet" ditt :) Til sammenligning kan du jo få mitt:

 

1

Våkner mellom 06-07.30. Sover en gang mellom 09 og 10.30, maks 1,5 time som oftest mindre. Sover ikke alltid to lurer, men når hun må sove igjen er det som oftest ved 14-tiden ca en time. Har nokså fast leggetid om kvelden da hun er TRØTT, mellom 18-18.45.

 

2

Morgenamming

Frokost: 1/2 - 2/3 porsjon grøt og vann i flaska

Lunsj: 1 skive eller fruktmos. Får som oftest pupp også da

Middag: lager selv, ca mengde som 2/3 glass. Vann i flaska

Kvelds: grøt og pupp rett før legging.

Får ofte pupp en gang om natten -vi skal snart slutte med nattamming for tredje gang ;)

 

Hvis jenta di er fornøyd, blid, legger på seg, bæsjer greit...så trenger du vel ikke forandre på dette? Diskuter evt med hs dersom du er veldig usikker....

 

3

Får ikke MME - jeg ammer 3-5 ganger i døgnet, litt opp og ned. Usikker på hvor mye hun faktisk får i seg. Jeg merker at produksjonen har gått ned, gamle bh'er passer...men bleiene er gode og våte så da er det vel nok væske hvertfall!

 

ps: har du forsøkt å gi henne drikke fra kopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ønsker gjerne innspill fra flere om noen har tid å skrive litt. Synes det er greit å høre hva andre gjør for kanskje få noen tips og ideer.

 

Har forsøkt gi melk fra kopp, men blir liksom bare noen få slurker så er hun ferdig med det liksom. Vann går ned på høykant til alle måltider. Ca 3 flasker for dag, rundt 350-400 ml for dag i tillegg til pupp 5 ganger i døgnet. Har våte bleier, så hun får i seg nok drikke, men skulle ønske hun ville ha melk, da ville jeg trappet ned med amminga med en gang. Spes natt og den på ettermiddagen. kan liksom ikke være noe annet sted enn hjemme ved den amminga da hun må ammes i et stille rom ellers blir det ingen amming.

 

Et spør. til; når er det vanlig at de går over til en lur om dagen? Rundt året? Og hvordan merker man det? Hun er kjempetrett etter hun har vært våken 3 timer både morgen og ettermiddag så tror ikke det skjer med det første.

 

Gruer meg ellers til avvenning på natt...Hun gråt og hylte så fælt sist gang for noen uker tilbake...Holdt på i flere timer. Noen tips, erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke anelse om hva som er bra eller ikke, men her går dagan sånn

 

1. Våkner mellom halv 7 og 8. og sover en lur rundt 10 halv elleve tiden. Noen ganger senere. Da sover han 1-2 timer. Ellers legger han seg kl 7. Da sover han natta igjennom. Han legger seg stort sett alltid 7.

 

2. Frokost - En porsjon grøt

Mme når han skal sove.

Lunch - En skive med skorper, og et beger frutti.

Middag - Et middagsglass.

Kvelds - En porsjon grøt

MMe når han skal sove.

Tilbys vann til alt, men ikke alltid like interessert

 

3. Får 2 flasker X 180 ml i løpet av dagen.

 

Leggerutiner er grøt, stell og kos og så melk, nattasang og sove :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...