manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Får nemlig høre dette titt og ofte fra mine foreldre og søsken.. Tror dette bunner i at da jeg var gravid- og da jr var liten leste jeg masse bøker (spedbarnesbok,svangerskapsbok,sykdommer hos småbarn,kost og tilvenning blablabla...) synes det var greit å være litt frempå,kunne litt før jeg plutselig sto midt oppi noe,selv om det meste jo kommer naturlig.. så nå får jeg stadig høre (til min stoore ergrelse); -hva står det i boka om dette da? du må huske å ta med boka når du kommer på besøk nå da,har du med deg den store kloke boken? lest i boken idag nå da? troe dette er en sak for den store kloke boken...osvosvosv...(jeg mener det,det er nummeret før jeg vrir hodet om på alle og en hver av dem!) I tillegg får ikke søstra mi gi jr (på 15mnd) brus,nøtter,store godterisaker,eller godteri for den saks skyld (han kan av og til få tre fire smurfedrops/gomp på lørdag,de smatter han på i flere min:) og annnet jeg mener er direkte farlig (ikke at brus er det,jeg tenker på digre gummigodter) dette synes de da er VELDIG rart av meg!! (hallo er det meg eller??) føler at jeg er helt på gjordet etter å ha vært der en hel helg.. Og i helga skal disse folka ha ham alene for første gang ei hel helg..kjenner jeg gruer meg,er jo mamma som skal ha ham da..men hun ler og tuller med når minstesøstra mi er i storslag (ikke det at jeg ikke stoler på dem,klart de aldri ville gjordt noe for å skade ham,tror de gjør det rett og slett for å gjøre meg gal!!!!)..og å si fra,det synes de er hysterisk morsomt,drar frem den jævla boka igjen.. Hva ville dere gjordt???
Yarn Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Først vil jeg si at jeg ikke synes du er en hønemor som ikke ønsker å gi ham masse brus og godterier! Det høres ut som vanlig, sunn fornuft Ellers så er det du som bestemmer, og trenger ikke bli latterligjort for det (skjønt det er vel mest for å irritere deg, antagelig? ) . Selv merker jeg at jeg ikke helt liker tanken på å overlate til svigers (eller egentlig til bestefedrene.. hehe.. ) alene, de er så opptatt av at han skal få allslags godiser, og maser støtt om det. Men jeg har sagt ganske tydelig i fra når de begynner med det. Men, så er det vel noe med besteforeldre da, de skal kanskje ha lov å skjemme bort barna av og til? Barna har vel neppe vondt av å få litt sukker i ny eller ne. Men skjønner skepsisen din til de store godtene og nøttene, det vile jeg iallefall sagt klart fra om.
godiva med 3 gull Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 En 15 mnd gammel unge skal såklart ikke ha store godterier og nøtter. Jeg for min del gir ikke min datter på 18 mnd godteri i det hele tatt. Det er jo ikke noe de absolutt må lære seg å like så tidlig som mulig..... Du høres ut som et fornuftig menneske som ønsker å gjøre det beste for barnet. Jeg hadde sagt klart ifra om at du absolutt ikke synes de er det minste morsomme. Og om de har et behov for å ha der morro på andres bekostning så finn noe annet!!
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 jeg for min del mener det er mye hysteri og tull som står i alle de bøkerne...barn kommer ikke med bruksanvisning ogman må lære å kjenne barne selv og selv føle på som forelder hva som er riktig og galt uten disse bøkerne. men må jo si at de synker bra langt ned av å holde sånn ap av deg og disse bøkerne..det er litt unødvendig. hysterisk hønemor er du ikke selv om du ikke ønsker å gi godis osv til barnet ditt. mine barn får heller ikke noe seigt godetri eller harde drops før de er 4. det kommer av at jeg opplevde å se min søster som da va nesten 3 sette fast en sånn seig sur smokk i halsen...hun var knall blå på leppene og fikk ikke puset..det var helt stilt ....min mamma va hysterisk...heldigvis gikk d et bra,men jeg var 10år da og den hendelsen sitter som et skrekkslag i meg. nei ikke bry deg om hva andre mener..andre rundt har bare med å vise respekt ovenfor deg som mor til barnet og ikke gå mot din tru og mening.
manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2008 takk for svar! godt å få andre synspunkter på noe jeg er midt oppi:)
Pappalille Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Bøker er en flott kilde til generell informasjon om ting en i utgangspunktet vet svært lite om. Jeg er selv en av dem som leser en del siden graviditet, barseltid og spebarn er noe jeg lite om. På toppen av det hele har det blitt sånn i vårt samfunn at vi ikke lenger er omgitt av eldre kvinner som har gjort dette før og som kan hjelpe deg og roe deg ned. Da er bøkene en fin hjelp. Å si at mye er hysteri og tull er å si at du har lest alle bøkene som er der ute. De jeg har lest er stort sett rene fakta eller historier om andre som har opplevd én og samme situasjon men som har taklet det forskjellig. (Jeg er klar over at det finnes mye rart der ute altså, men det finnes også seriøse, gode kilder til informasjon =) ) Måtte bare nevne det ;-) Det å gjøre narr av _noen_ for deres personlige måte å takle ting på er fullstendig respektløst, og jeg synes det er rett og slett gement. Det er smålig å flire av andre fordi de gjør ting annerledes enn deg. Jeg synes det virker som du er en flink mamma med gode ideér som fungerer for deg og dine, og det er jo akkurat slik det skal være. Si klart og tydelig i fra hva som er reglene for ditt barn. Neste gang de ler av deg skal du la være å bli irritert, hev deg over det og prøv heller å snakke med dem. Fortell dem hva du egentlig synes om å bli "ertet" hele tiden. Jeg for min del hadde eksplodert om mamma holdt på sånn. Det er moro de første fem gangene, litt humor må en jo ha, men det går en grense der erting går over til mobbing og den bør man ikke tråkke over.
erteposen + 4 Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Når det kommet til godetri og brus synes jeg ikke du er hysterisk. Noe annet om barnet har eldre søsken og ikke skal få sjokoladekake som resten om barnet ber om det, men dette er en helt annen kategori. Jeg er en lesehest, både faglitteratur og skjønnlitteratur. Er ofte svært oppdatert, og merker selv at jeg må passe litt på. Om noen spør kan jeg forklare hvorfor ikke barna mine får nøtter når de er 12 mnd, spesielt siden vi har den typen allergi i familien. Husker ikke hvordan jeg selv var som førstegangsmor, men må se jeg ler litt inni meg når jeg hører på den påståelige svigerinnen min som snart skal ha barn. Hun skal gjøre sånn, sånn, sånn og sånn. Jeg vet at hun/de før eller senere må finne kompromiss og at barnet ikke nødvendigvis kan settes inn i et A4 mønster. Synes det er litt dårlig av din mor å tulle med det om det plager deg. Har du sagt det til henne? Det er skummelt å sende barna bort første gang, mest for foreldrene. Kanskje husker din mor det om du minner henne på det? Min svigermor måtte jeg ta en skikkelig prat med. Hun ville dyppe smokken i honning, noe som alltid har fungert for henne, og vi hadde en liten oppvask om hvordan vi må kunne stole på henne.
gravidpånytt Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Hei! Jeg syns du har all rett til å bestemme hvordan dine barn skal oppdras. Noen er lesehester, andre ikke fullt så mye, og så har vi selvsagt våre mødre som har vært gjennom dette mange ganger, og hvor det gjaldt helt andre regler. Som de sier - det ble da mennesker av deres barn også :-) Så noe clash blir det antakelig. Jeg tror ingen kan holde imot deg at du leser mye. Kanskje det er noe med måten du sier ting på som provoserer dem. Eller kanskje de slett ikke mener det for å være slemme, men for å erte deg? Snakk med dem, her er det garantert noe kommunikasjonssvikt. Jeg er kjempeglad for å ha mor og svigermor som har lyst til å passe minstemann. Jeg vet at de gir ham ting jeg selv ikke ville gitt ham. Ikke godterier direkte, men kaker og krem og slikt. Og hva er det med all desserten? Og at de prøver å dysse det ned til oss. Og at de tar ham opp om natten dersom han skriker. Vi har sagt til oss selv, at det må være besteforeldres privilegium. De elsker gutten, skjemmer han bort, og vi får noen etterlengtede avbrekk innimellom, som vi slett ikke bør ta for gitt. Så får heller vi sørge for at hverdagsmaten er i orden. Men alt med måte selvsagt! Håper det ordner seg!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 Det er absolutt opp til deg når du vil innføre godterier, og jeg ser heller ikke noen grunn til å dytte på de små et sukkerbehov som de i utgangspunktet ikke har. Helt enug der m.a.o =) Jeg er glad for at jenta mi har et godt forhold til besteforeldrene sine, men det innebærer MYE kamelsvelging fra min side. Farmoren er en sånn som har noe å belære meg om alt, og har det med å uttale seg om det meste uten å tenke hverken før eller etter.. Jeg mener likevel at det er et for stort tap for vesla å ikke få tilbringe mye tid med dem, så da får det bare være at de driter i mange av restriksjonene våre.. Å hente og oppdatere seg på kunnskap er noe jeg også har gjort både i dette og forrige sv.skap og småbarnstiden. Har kanskje sett nicket mitt her inne, for jeg liker i grunn å fordrive tiden her, og lærer stadig noe nytt. Jeg tviler ikke på at folk kanskje mener jeg er en besserwisser eller noe i den dur, så jeg prøver å begrense de belærende greiene i "virkeligheten" iallefall.. Men mulig de bare erter deg om boka også, hvis du drasser den med eller refererer for ofte til den
manina♥♂ ♀ ♂♥ Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2008 tusen takk for beroligende svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå