Gå til innhold

Hvorfor må det ene brystet tømmes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at man skal tømme det ene brystet før man begynner å amme på det andre.. Hva er grunnen til dette?

Jeg har ekstremt mye melk, så vesla klarer ikke å tømme ett engang, så ved neste runde med mat, må jeg begynne på det andre, for da er det så fullt at det er ferd med å eksplodere..

Er det bare for å holde melkeproduksjonen oppe at man skal tømme ett og ett? Eller er det andre grunner til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at man skal tømme det ene brystet før man går over på det andre, er at barnet skal få i seg den siste melken. Den inneholder mer fett og er mer næringsrik enn det som kommer først. Men klarer ikke babyen å tømme det, må det jo være greit å gå over til det andre neste gang. Må jo få lettet på trykket også :-)

Skrevet

Jeg ammet annahvert bryst da frøkna var diende. Ikke alltid hun klarte å spise mer en nesten et bryst. Og hun var trill rund med mange valker :-)

Skrevet

Det er i den siste skvetten som maten er, det første er visst bare drikke med masse næring i. ved å få i seg det siste sies det at metthetsfølelsen varer lengre..

Fra min jm

Skrevet

Så fin at du har masse melk! :)

Tømming er vel også viktig for å opprettholde produksjonen (som det ikke virker som om du har problemer med:) og husker jeg ikke feil, kan det vel gi brystbetennelse i lengden? .. ta det med en klype salt! :)

Men, som de nevner over, den feite melka kommer til slutt.

Uansett, vet ikke hvor gammel jenta di er, men mengden tilpasser seg nok etterhvert, og da klarer hun sikkert å tømme det.

Gratulerer med jenta og lykke til!

Skrevet

Hvis du har masse melk, så er det endel steder man kan "donere" morsmelk til sykehuset, som gis til premature/svake nyfødte som trenger morsmelk når mamma ikke er i stand til å pumpe selv. Man får noen kroner for det, men det viktigste er vel uansett at man gjør en god gjerning for noen som virkelig trenger det.

Skrevet

Det er ganske viktig å få "tømt seg" for å unngå brystbetennelse. Hadde dette et par ganger selv pga vi ikke greide å tømme, og en venninne av meg sliter VELDIG med dette.. Begge vi var "pumpere" så det har vel noe å si, men så lenge produksjonen er slik på topp ville jeg tatt ett bryst pr måltid om jeg var deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...