Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Er invitert med på julebord sammen med samboer til Svalbard, fra fredag til søndag.. Er ca en mnd etter termin. Skal ikke ta babyen med men evt la h*n være hos mamma. Hva synes dere? Har sååå lyst til å dra og skal bruke pumpe fra begynnelsen av hvis det er aktuelt, men samtidig er det jo min førstefødte og jeg føler at jeg er en "dårlig mamma" hvis jeg bare drar.. Vet jo heller ikke om jeg klarer det når alt kommer til alt..
Mrs. Bouquet Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 For min del hadde det vært helt uaktuelt, hadde aldri klart det. Dessuten syns en hel helg er altfor lenge for en så liten baby
AO3 Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg skal kanskje på julebord (en helg) i Sverige ca en måned etter fødsel... Med forbehold om at formen tillater det, det er det umulig å si noe om nå. Det blir i tilfelle MED baby - jeg ser på det som uaktuelt å reise uten babyen så tidlig. Hva med å ta med babyen i stedet?
AO3 Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Må kanskje presisere litt: Det er uaktuelt for MEG å reise uten babyen så tidlig - hva andre gjør, legger jeg meg ikke borti.
Itsrejk Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg ville også sett på det som helt uaktuelt å reise fra en nyfødt i ei hel helg. Hvis formen tillater det kan du jo vurdere å reise med babyen? Jeg vet i hvert fall at jeg de første ukene etter at min første kom ikke ønsket å være noe annet sted enn hjemme meg godgutten min. Man får litt kikkertsyn (fra naturens side) - rett og slett fordi babyen er så avhengig av deg, tror jeg.
Vipsy Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Når alt kommer til alt så trur jeg ikke at du klarer å reise... ;-) Det er utrolig hvordan en fødsel kan forandrer deg!!! Alt annet enn babyen er liksom ikke viktig. Man gidder knappt gå ut døren for å hente posten.... (for å sette et bilde på det) ;-)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Er akkurat det jeg tror kommer til å skje, men akkurat nå føles det så urettferdig og irriterende, har jo så utrolig lyst til å dra, men har vell egentlig bestemt meg for å bli hjemme... Hva synes dere? Burde samboer få godvilje til å dra eller skal jeg furte litt slik jeg har mest lyst til?? Han fortjener jo sånnsett å dra, men når jeg må være hjemme kan jo han også det.. Ikke at jeg tror han blir å være hjemme, han drar nok uansett hva jeg sier..
Vipsy Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 trur nok han og vil være hjemme jeg da... :-) og hvis han reiser, så kommer han til å savne dere hele helgen og bare vente på å få komme seg hjem. Jeg ville latt ham velge selv. Og hvis han drar så får han nok oppleve at dere hjemme betyr mye for ham enn en tur til Svalbard med jobbkollegaer. Så vet han iallefall det til en annen gang.
Fru Mo med gutt nummer to! Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 Hei! Tror nok du, som de fleste andre over her også har skrevet, kommer til å se helt anderledes på det når babyen kommer! For min del tok det 6-8 uker før det begynte å bli litt rutiner på ting, og jeg har forsatt ikke vært borte fra gutten min mer enn tre timer... (Han tar ikke flaske og jeg fullammer). Samboeren min var helt uunnværelig de første ukene, jeg hadde ikke klart meg en hel helg uten ham så tidlig! I tillegg spiser babyer nesten konstant i starten så du skal jobbe hardt for å klare å pumpe nok melk til en hel helg. Lykke til, uansett hva du velger!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 For meg så hadde en helg borte vært uaktuelt, og jeg hadde også syntes at det var tidlig for kjæresten min å være borte også. En ting er om det hadde vært på samme sted, men ikke så langt unna. Har vært igjennom dette før.
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Synes du skal gjøre det du føler for jeg. Men husk at det er en grunn for at du spør oss her inne.. tror ikke du synes det er helt greit selv. Ellers ville du ikke brydd deg noe om hva vi synes.
surinius Skrevet 8. oktober 2008 #12 Skrevet 8. oktober 2008 Det er kun du og mannen din som bestemmer hva dere vil gjøre. Ikke tenk på hva "alle andre" mener. Da jeg fikk mitt første barn for 2 år siden, døde min kjære farmor 1 mnd etter gutten vår var født. Og hun bodde i Lofoten, jeg i Bodø. Og å ta med babyen gikk ikke, så jeg pumpa meg masse + at vi hadde mme i tilfelle det ikke skulle være nok. Og klart jeg skulle i begravelsen til min egen farmor! Uansett hva de andre sa.. Så jeg dro, og var borte fra sønnen vår et døgn. Det var tungt, og veldig rart å være uten han så lenge.. men jeg måtte jo få tatt et siste farvel. Det verste var faktisk alle kommentarene "stemor" (den nye kona til pappa) kom med hele tiden.. At hun kunne aldri forlatt barnet sitt på den måten, og at hun ikke har vært borte en dag fra dattra si på 10 år osv osv.. Enda pappaen var hjemme å passet han. Så du må nok bare regne med en del krasse kommentarer om du drar, men babyen klarer seg fint hos moren din. Hun har jo oppfostret deg, så hun vet jo hva hun driver med. Så synes du skal gjøre det du selv mener er rett, og ikke tenke på hva alle andre mener.
verysoon Skrevet 8. oktober 2008 #13 Skrevet 8. oktober 2008 Hei! Klart du skal dra, om du har lyst og er i form! Ikke tenk på hva andre mener eller eventuelt kommer til å si: Du bestemmer, og bare du vet hva som er riktig for dere:).
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 Ett av problemene er at det skal bestilles flybilletter til i morgen, men vi damene må betale selv, så hvis jeg plutselig finner ut at jeg vil dra så bestiller jeg jo bare rett før.. Man vet jo ingenting om hva som skjer og kanskje jeg ikke har lyst å dra i det hele tatt når alt kommer til alt... Men synes det er utrolig kjipt.. I fjor var kjæresten til sjefen gravid, da hadde det også vært snakk om svalbardtur... Men neida..
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #15 Skrevet 8. oktober 2008 For meg hadde det vært HELT uaktuelt å dra fra en liten baby på 1 mnd. Da er alt så nytt enda, man er sliten selv osv.. Nei, jeg hadde drøyd det til året etter
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #16 Skrevet 8. oktober 2008 da jeg fødte forrige gang var det også julebordtur rett rundt hjørnet. fredag til søndag, på ett hotell...jeg hadde aldri klart å reise fra ungen min, men hadde lyst å være med på turen, så vi reiste sammen alle tre. de andre kjørte buss (var ett godt stykke), mens jeg, gubben og ungen vår kjørte selv. hadde det ikke passet at ungen min kunne vært med hadde jeg aldri klart å vurdere å bli med... og sa til gubben at han uansett bare kunne reise, jeg unnet han såpass, men vet at han hadde blitt hjemme også om ikke vi ble med... men som de sier, det er forskjell fra person til person
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #17 Skrevet 8. oktober 2008 denne turen var forresten to uker etter fødsel sist
Vipsy Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg vil bare si at du vet jo ikke helt hva slags personlighet ungen din har heller. Om h*n vil føle seg trygg nok hos moren din. Jeg synes iallefall at det spiller en sentral rolle her. En helg er lang tid for en liten baby. Og kanskje har h*n ikke kommet inn i noen fast rutine enda. Da vil jo dere bedre enn moren din vite hva som må til for å roe ned/ få h*n til å sovne osv... Dette er min mening da, jeg snakker jo utfra mine erfaringer. Du må jo selvfølgelig gjøre det du føler for. Har samboeren din bestemt seg for å dra??
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Kan jo være at du må gå to uker overtid også?Da er jo barnet kun 2 uker.Jeg kunne ikke sitte på 6 uker etter min fodsel pga revning,så hadde aldri vært aktuelt for meg iallefall..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Har vært en del borte fra mine små barn selv, men siste mann kunne jeg ikke reise fra. Veldig urolig, kolikk, og tok aldri flaske. Du kan ikke vite noe om dette før babyen er der. Du kan risikere at det bare er to uker etter fødsel- er ikke sikkert du er klar selv, en fødsel er en stor påkjenning for kroppen. Tor jeg ville belage meg på å få sett det an, umulig for deg å vite nå om du kan reise eller ikke. Skal selv på julebord med hotellovernatting (med forbehold), 3 uker etter termin. Tar med babyen, men reiser ikke viss det ikke har gått seg til med amming, viss ungen er urolig eller slike ting.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #22 Skrevet 9. oktober 2008 Babyen kan jo komme på overtid, da vil den kanskje bare være to uker når du drar. Tvilsomt at du orker, eller i det hele tatt har lyst når den tid kommer... Lærer du babyen din til å spise av flaske så tidlig, kan det dessuten være vanskelig å få til å amme da du kommer hjem igjen... Nei, jeg ville vært hjemme og blitt kjent med babyen og få ting på stell - og tror jeg absolutt ville hatt pappan hjemme også... Mange jeg kjenner har ikke orket å gå på butikken engang i mange uker etter fødselen, så... Men dette er såklart noe du må føle på selv, du vet jo best selv:) En annen ting, jeg har bodd på Svalbard og flytter dit snart igjen... den tiden er absolutt ikke den beste å reise på... det er bare stappmørkt og ikke noe særlig å verken se eller gjøre... Og været kan være lumskt. Er ikke bare bare der oppe, er ikke så rent sjelden at flyene ikke kan lande på mange dager (det er ikke kødd) - og hvordan ville du taklet det med en nyfødt baby hjemme? Hva med å heller ta en tur en annen gang - når babyen er blitt større, hvis dere har lyst til å reise begge to?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #23 Skrevet 10. oktober 2008 Hurra=)=) Det blir visstnok ike tur til svalbard alikavell... Ble for dyrt, prisen de aventerte med var ikke i nærheten av det det faktisk blir=) Så nå kan jeg kanskje være med alikavell, hvis julebordet er i nærheten!! Takk for mange gode råd, bestemte meg for å bli hjemme, vet jo ingenting om hva framtiden bringer!!! Sa til samboer at han bare skulle dra, noe han antakelig hadde gjort, så jeg var litt lei meg første kvelden, men lot det ligge;-) Var ett sjakktrekk siden det da ikke ble noen unødvendige diskusjoner i og med at turen nå er avlyst:-) Men hva mener dere om å være borte ei natt hvis det blir aktuelt, er slik at hvis det blir i nærområdet eller en time unna, så kan jeg jo bare dra hjem, eller få mamma til å ta med babyen til familie, har familie på alle mulige kanter, slik at det ikke blir en time unna engang, bare noen minutters kjøretur... Så da har jeg jo muligheten også til å bare være med på middag hvis jeg føler for det, kan dra nårtid jeg vil osv.... Hva synes dere?
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #24 Skrevet 10. oktober 2008 Stakkars.. er du redd for at noe skal skje mens mannen din er der uten deg nå etter fødselen og slikt? Utroskap og sånt? Hadde i så fall vært normale tanker dette. Kan ikke skjønne hvordan en julebord ellers kan overveie verdifull tid sammen med barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #25 Skrevet 10. oktober 2008 Stoler 100% på samboeren min, men julebordet er en av de festene vi bruker å være på, så hadde sett fram til å kunne være med hvis jeg hadde muligheten, men det hadde jeg jo ikke hvis han dro til svalbard, da jeg synes det var for langt unna.. Vi bruker å være ute hver for oss, men dette året har han vært "gravid" sammen med meg og ikke dratt ut i det hele og det store, unnet ham å dra, men hadde jo lyst til å være med.. Min beste venninne er jo også samboer med sjefen hans, så hadde det skjedd noe hadde jeg uansett fått vite det, selv om jeg ikke har tenkt tanken om akkurat det.. Jeg er 23 og han 27 år, vi har vært sammen i 6 år, samboere i 5 år og 9 mnd, men vi hadde ikke planlagt å få barn nå, skulle vente ett par år til og reise litt mer, pusse opp vårt felles hus, men når det nå skjedde ble vi begge overlykkelige, og han sier hver dag hvor vakker jeg er selv om jeg er stor og har fått strekkmerker, nei, denne mannen kommer jeg til å elske resten av mitt liv og vet han føler det samme om meg, så ikke noe problem akkurat det.. Var bare mer det at etter å ha vært hjemme i ni mnder, kunne jeg også tenkt meg en tur ut, er fremdeles ung og klar for en fest, både med og uten alkohol!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå