Gå til innhold

Reise en mnd etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er invitert med på julebord sammen med samboer til Svalbard, fra fredag til søndag.. Er ca en mnd etter termin. Skal ikke ta babyen med men evt la h*n være hos mamma. Hva synes dere? Har sååå lyst til å dra og skal bruke pumpe fra begynnelsen av hvis det er aktuelt, men samtidig er det jo min førstefødte og jeg føler at jeg er en "dårlig mamma" hvis jeg bare drar.. Vet jo heller ikke om jeg klarer det når alt kommer til alt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var fryktelig lenge å være borte fra en så liten baby. Tror det vil bli lenge for både deg og babyen! Hva med å ta den med? Du må jo evt pumpe når du er borte for å opprettholde produksjonen, og tenk om ungen ikke vil ha pupp når den har fått flaske en hel helg? En måned etter termin kan det jo dessuten hende at ungen er 2 uker.

• 1 måned senere...
Skrevet

Dårlig mor? Nei :-) Men hadde jeg vært deg hadde jeg ikke dratt. For det første kan det være at babyen kun er 2 uker gammel, du vet aldri hvordan fødselen går- for alt det du vet kan du bli lappet sammen fra a til å, de første ukene kan man risikere å være sliten, slapp, du kan blø mye etc etc. En annen faktor er jo at ammingen ofte ikke kommer skikkelig igang før etter et par uker, og det er jo et velkjent faktum at en pumpe ikke har samme effekt som babyen. Om du har lyst til å amme er det jo litt dumt om det går skeis pga at du dro avgårde.

Skrevet

Jeg ville ikke ha reist fra min lille så tidlig...Fikk selv ei lita tulle i juni og jeg kan love at man er rimelig sliten den første tiden..syns de første 8 ukene var mest slitsomme,deretter gikk alt bedre og bedre.Når du har fått den lille er det sikkert helt utenkelig for deg å reise bort en hel helg,og så så langt bort...

Skrevet

Selv om du har veldig lyst til å reise nå, så tror jeg at du forandrer mening etter fødselen. Er vel en naturlig sperre som stopper deg i å reise fra en så liten baby. Jeg hadde aldrig klart det.

Skrevet

Det ville jeg ha slått fra meg hvis jeg var deg....

Ikke sikkert du orker tanken på julebord så kort tid etter fødselen!

Tror heller ikke du vil klare å reise fra et nyfødt barn. Mye følelsesmessig som skjer med oss etter en fødsel og de båndene som ¨normalt sett knyttes til barnet kan man ikke sette seg inn i før fødselen er overstått.

Lite lurt å lage så mange planer og "stressopplegg" de første månedene etter fødselen. Husk du vil bli utrolig sårbar ikke bare følelsesmessig men også fysisk. Feks. brystbetennelse som noen lett får. Ikke koselig å sitte på julebord med 40 i feber og uutholdelige smerter...

Det er en tid for alt ! bli hjemme og kos deg med den lille og ta godt vare på deg selv er mitt råd.

Skrevet

Å hjelpes! En god ide på papiret, men les svarene fra de andre her!Sånn er det for mange. Jeg fikk problemer med stingene og hadde vondt noen uker etter fødsel+måtte sitte i grønnsåpevann 2 ganger daglig for å forebygge infeksjon. Dessuten ammet jeg nærmest døgnet rundt den første mnd, med brystvorter så såre at jeg skrek når jeg la til:( Baby som fikk kolikk etter 3-4 uker så vi måtte bære på skift i timesvis etc etc. Tror du skjønner poenget;) Faktisk så er du grei hvis du lar samboer/mann planlegge helgetur såpass tidlig etter fødsel, med mindre du har noen til å hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...