Gå til innhold

Hvor mye bruker dere i middags budsjettet...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns nemmelig at vi bruker mye på middagen, prøver innimellom å lage billig mat, men... jeg er jo hjemmeværende og eeeeeeeeeelsker å lage mat...så blir litt kjedelig med tomatsuppe...hehe:)

Bruker vel i snitt 90-100kr dagen til fam vår på 2 voksne og 2 barn...

Er det mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker også mye i mat syns jeg. Jeg vet at jeg kan lage billigere middager og være flinkere til å spise rester. Jeg sysn det blir litt dyrt uansett fordi jeg alltid vil ha grønnsaker. Vi prøver å handle maks 2 ganger i uken og da handler vi for tilsammen 1500kr i uken. Det er alt da, ikke bare mat.

Jeg vet at vi bruker mindre penger på middag hvis jeg handler på fredag eller lørdag og planlegger middagen for hele uken. Dessverre er jeg ikkie så strukturert alle uker.

Skrevet

Det varierer jo helt etter hva vi har til middag. Tviler på at en pannekakemiddag koster 100 kr når jeg får billige egg.

Mens andre ganger har vi kanskje biff eller kyllingfilet, det er jo litt dyrere mat, samtidig som en gjerne har både ris/poteter, saus, grønnsaker eller salat til.

Vi har ikke så dyre middager i uka pga det er jo bare barna og meg. Da disker ikke jeg opp med biff. Det blir som regel noe lett som barna liker godt.

Skrevet

Vanligvis ligger middagene på ca 50 kroner, noen ganger mindre og unntaksvis mer.

Skrevet

blond: hvordan greier du det? er du bevisst på hva du kjøper og hva du trenger? Og hvor stor er husholdningen deres?

Skrevet

Vi er 2 voksne og 2 barn (4.5 og 9 år) og vi spiser ikke veldig fancy mat. Skal vel innrømme at posesuppe er sjelden vare, men uansett er det stort sett enkle middager med poteter og grønnsaker.

Hvor mye mat regner dere, for eksempel? Vi har en kotelett til hver, hvis det er det vi har. Ved kyllingfilet er det som regel halvannen hver til oss voksne og en til vesla. Grønnsaker går det jo en del av, og det er ikke billig. Poteter er billig, da. Spiser vi fisk, så bruker vi fersk fisk. Til oss 4 blir det fort vekk en drøy kg med fisk. På tilbud får man jo fisk til 70-90 kr pr kg. Da blir det over 100 kr bare i fisk.

Jeg trenger tips til billige og sunne middager, tror jeg.

Skrevet

Det er det jeg er ute etter også. Billlige middager, som er noe annet enn tomatsuppe, fiskeboller og pannekaker:)

Skrevet

Jeg prøver å beregne maten riktig, men koker gjerne ekstra godt med ris eller pasta slik at vi har til stekt ris eller pastasalat dagen etter uten å bruke tid på koking da.

Eksempler på middager:

suppe eller grøt en dag per uke, kan ha pasta og kjøttboller i for å drøye suppen og brød til

seifilet i form med f.eks gulrot, kålrot og hodekål under med pasta eller poteter til

pannekaker med litt sammalt hvetemel i

omelett med diverse grønnsaker, grovt brød og couscous til

fiskegrateng

fiskeboller

salte knoker med diverse grønnsaker i

Jeg følger med på tilbud og handler inn stort. Du kan fint drøye middagen og gjøre den sunnere ved å bruke karbonadedeig, fullkornpasta og ha ris/couscous/linser/byggryn i gryteretter. Noen spiser mindre og blir mer behagelig mett av det. Du kan kutte ut saus og unngå fløte og rømme i maten. Det kan du spare en del på hver måned hvis dere vanligvis bruker slike varer. Du kan også spare mye på å lage maten selv, f.eks en stor gryte med grønnsakssuppe som blir til lapskaus når den blir varmet for andre gang.

Det lønner seg å handle på tilbud og tenke langsiktig.

Vi er to voksne, en gutt på 6år og en på 3,5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...