Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Vil gjerne høre litt hva andre mener om dette. I utgangspunktet ønsker jeg å kjøpe ny madrass til babyen, men samboeren min mener dette er tull siden vi har fått en brukt en som er i utmerket god stand. Men så har jeg lest litt om krybbedød og brukte madrasser og at det KANSKJE kan være en sammenheng der, men at dette ikke vites sikkert. Madrassen vi har fått er som sagt i fin fin stand, den virker ren og er helt uten flekker, men jeg vil likevel vaske den godt først. (Kanskje det bare er tanken på all jobben det er med å vaske den j... madrassen som gjør at jeg nå bare vil ha ny og sånn sett slippe hele greia) '*sukk*
Mamman_til_Adine <3 Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg vet ikke jeg. Det er jo ganske mye arbeid å vaske en madrass også. jeg kjøpte ny madrass. kanskje dere kan se an lommeboka, om dere har råd, så kan dere jo invistere i en ny, eller mannen din kan vaske den gamle
HegeAE Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Eg har bestemt meg for å bruke den madrassa eg har frå nr 1. Og den er i topp stand. Har vaska den og hatt den i frysaren. Brukte og overmadrass til madrassa og. Snakka litt med jordmora om det med brukt madrass til baby. Ho såg ikkje noko stor fare for det med krybbedød. Ein av største årsakene til krybbedød er nok røyk og at babyer ligger på magen. Det var den tida alle babyene skulle ligge på magen det var og størst tilfeller med krybbedød. Mor mi har hatt brukt barn til alle sine 4 barn, og vi er i godt i live alle saman. No er det kun minstemann på 24 år. Vi andre har passert 30 talet. Men, ho vaska den alltid godt før bruk til ny baby.
HegeAE Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 "Mor mi har hatt brukt barn til alle sine 4 barn".... hehehehehe skulle stå brukt madrass og ikkje brukt barn.......
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 I utgangspunktet er jeg "tilhenger" av brukte ting, men akkurat madrassen har vi kjøpt ny pga de krybbedød-greiene.. Kjøpte en veldig rimelig madrass på IKEA (tror den kosta 150 kr ca), og d finnes jo også tilsvarende billige madrasser på Skeidar osv...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 ...og billige skumplastmadrasser trenger slett ikke være no særlig dårligere enn dyrere fjærmadrasser har jeg hørt=)
Mrs. Bouquet Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Syns ingen her i landet har noen god grunn for å ikke ha ny madrass til babyen, i så fall må det har vørt brukt vanntett overmadrass eller tisselaken over den brukte madrassa. Her er om madrass fra Landsorening for uventet barnedød http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument Madrass til spedbarnet Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Vi har kjøpt ny siden landsforeningen uventet barnedød anbefaler det. Ikke den største utgiften syns jeg. Men dyner og puter kunne jeg godt arva. Det er det jo bare å putte i vaskemaskinen
en liten og en stor! Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 Vi har madrass fra nr 1, skumgummimadrass fra IKEA. Det viktige er at den er hard nok, såkalte softbed er risiko. Og den skal være ren - vaskes på 60 grader. Jeg putta vår i vaskemaskina på 60 grader, det gikk så fint så! God som ny! Men les på det foreningen for uventet barnedød sier.
opsi fødeklar Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg bruker den jeg brukte til forrige mann. Det er en fiber madrass anbefalt av astma og allergi forbundet. Har kjøpt ny overmadrass bare.
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 Takk for mange innspill! Vi blir nok å bruke den brukte siden den er i så god stand (det er en sånn fibermadrass av type brannhemmende anti allergisk materiale) Den er ganske tynn - men fast - så det blir nok ikke så vanskelig å vaske den selv om vi ikke har badekar (gubben har sagt han skal gjøre det :-) Og det å putte den i fryseren var ikke så dumt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå