Gå til innhold

Er dette for strengt for barn på 19 mnd.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 19 mnd. som er veldig vanskelig med maten, spesielt med middagen.

I dag så satt vi ved bordet. Vi spiste spagetti og kjøttsaus. Noe han har bra spist tidligere.

Han spiser selv å er veldig flink til det =)

Men i dag så dytta han maten med skjea på utsiden av tallerken med vilje.. Det så jeg. I tillegg så rista han på skjea så det spruta mat over alt. Da tok jeg han vekk fra bordet, og fortalte at sånn gjør man ikke, så da får du sitte her så lenge (han satt i stolen, men litt vekk fra bordet).

Så fikk han komme til bordet igjen. Så gjør han det samme igjen. Jeg ser han prøver meg ut. Så da tar jeg å løfter han ut av stolen, å sier at han kan gå, uten å spise.

Han gråter ikke eller noe. Jeg kjefter ikke. Men forteller han at dette får han ikke lov til, å at nå skal mamma spise.

Han flyr litt rundt, litt inne på kjøkkenet og rundt meg. Jeg overser han en god stund.

Så får han siste tilbudet om å spise sammen med meg. Jeg vet han er sulten.. Da satt han fint å spiste resten av maten sin.

Å søle er jo helt greit, men ikke med vilje.. Jeg ser jo når han gjør det for å se hvordan jeg reagerer..

Men er det for tidlig å la han få litt konsekvenser? Hvis jeg forteller han hvorfor jeg gjør som jeg gjør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det virket helt greit og på sin plass det du gjorde. Du kjeftet jo ikke, bare forklarte, og ga en liten konsekvens.

Helt greit :-)

Skrevet

Jeg syns ikke det du gjorde var for strengt. Om man ikke skal kunne vise barna at det de gjorde ikke var snilt/bra, så kommer de jo aldri til å lære. De vet jo at det de gjor ikke er lov, og da må det være lov og si ifra til dem også.

Skrevet

Jeg synes heller ikke at det var for strengt, men tror kanskje han kan komme til å bruke den metoden for å slippe å sitte ved bordet etterhvert.

Lillebror er 14 mnd og når han griser er han som regel mett. Uansett så tar jeg tallerken lenger inn på bordet slik at han ikke får tak i den. Ser jeg at han vil ha den tilbake får han 1-2 sjanser til etter hvor massee han har spist og hvor sulten jeg regner med han kan være. Dette hjelper meg. Han får ingen gode konsekvenser, han må fortsatt sitte ved bordet og vente, men får ikke grise og får ikke mer mat.

Skrevet

Ja, jeg tenkte det jeg også. At det var ikke noe lurt å la han gå fra bordet. Bare det at jeg ble så provosert i går. For han gjorde det skikkelig på trass. Men har tenkt å sette tallerken bort neste gang, evt. skyve stolen bort fra borde, men at han får sitte til vi er ferdig med å spise..

Takker for svar! Ikke så lett å vite om man gjør riktig bestandig..

Skrevet

Hei, jeg synes du handlet fornuftig. Og jeg har også hørt at man ikke skal tvinge unger til å sitte ved bordet etter at de er mette, for da kan det gi dem et negativt forhold til måltidet. Det å sitte ved bordet er noe positivt man gjør, og hvis man ikke oppfører seg fint får man ikke sitte ved bordet og ta del i dette positive. Og hvis ungen vil gjøre noe annet, er det greit så lenge de har gjort det de satt ved bordet for å gjøre - nemlig spise og kose seg.

Skrevet

Okey, det var bra! =)

Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...