Mamman til Alida J. Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Jenta mi er 8dager gammel og de to siste nettene har hun ikke sover om natten (sovner hun så sover hun max 1-1 1/2 time). Hun sover som en stein fra kl.06 og utover dagen, men natten er helt umulig. Hun gråter voldsomt og finner liksom ikke roen. Ikke hjelper det med pupp (vil bare ta ett par sug). Jeg føler jeg har prøvd det meste, så nå føler jeg meg bare maktesløs. Noen som har råd?? Eller som går gjennom det samme??
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 huff, dette høres slitsomt ut! Er hun veldig mye våken på natten da? er hun våken i etapper og sover mellom? som om det skulle vært dagen på en måte? Hvis det er slik høres det ut som om jenta di har tatt feil av hva som er natt og dag:) Det er nok veldig vanlig i starten, etterhvert vil de skjønne forskjellen mellom natt og dag. Prøv å gjøre dagen tydelig med lys og lyder rundt henne, og natta kjedelig med mørke rom og liten aktivitet og lyd. Ikke tving henne til å være våken, søvn avler søvn, og de små må få sove når de sover. det vil jevne seg ut ettehvert. Bare vær glad for at hun er så liten, for nå har du jo fri fra jobb/skole, så du får nok bare snu om din egen rytme en stund, sov på dagen slik at du orker nattevåken. Lillegutt var også slik i et par tre uker før han skjønte at natta var når man skulle sove mest og dagen kunne man være litt våken, og nå har han en veldig fin rytme:) Du må nok bare bite tennene sammen og holde ut, er dessverre slik at de små ikke har mye kontroll over sin egen rytme i starten:/ Lei masse filmer og se på med hodetelefoner mens lillejenta ligger i vogna eller lignende ved siden av sofaen, ansiktet vendt vekk fra TV'n slik at hun ikke får lys på seg. lykke til:)
tullemor_til_snart_4 Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 heisann! Med førstemann, som idag er 3år hadde jeg det slik som deg. Hun bare grein og fant ikke roen om natten, men om dagen kunne hun sove! Trodde det var som hun over her sa, at hun hadde snudd på døgnet. Men det viste seg i ettertid at hun hadde hatt kolikk. Det ga seg da hun var rundt 3mnd. Det eneste jeg kan råde deg til er å sove når hun sover, og prøve med velling på kvelden når hun er 2-3mnd. Da er det lettere å snu døgnet riktig igjen (vellingen legger seg tungt i magen). Ellers så er det bare å prøve å ikke prate til henne om natten og ikke skru på full belysning, for da skjer det noe og hvis hun bare har tatt feil av dag og natt, så blir det jo ikke interesant å prøve å være oppe på dagen. Lykke til;)
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Slik var det med gutten vår også de første ukene. Nektet å ta natta før i 3-4tiden, og da hadde han være sint og sur i flere timer. Her gikk det over av seg selv etterhvert. Vil ellers også råde deg til å skille tydelig mellom natt og dag hva lys og aktivitet. I tillegg hadde vi noen faste kveldsrutiner med bad og pysjamas. Mange som sier det ikke hjelper så tidlig, men for oss funket det. Når det stod på som verst fikk jeg også god hjelp av min kjære sambo. Pumpet meg slik at han kunne gi flaske til den lille etter at jeg hadde lagt meg. (la meg tidlig slik at jeg fikk noen timer sammenhengende søvn før han kom og la seg, og jeg tok over jr.om han ikke sov). Håper du har noen som kan hjelpe til innimellom slik at du for sove litt skikkelig innimellom. Ellers som det allerede har blitt nevnt; sov når babyen sover!
schubidu Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Sov dere ikke om nettene på tre måneder? Huff, jeg som håpet det skulle gå over snart. Vår vesle datter på to uker sover ikke om nettene. Hun skriker i et, legger vi henne ned holder hun kjeft maks en halv time, det tar veldig på selv om vi er flinke til å dele på det. Heldigvis kan samboeren bli hjemme litt lenger. Vi har omtrent 5 timer om dagen hvor ingen av oss sover...
Gjest 2 nydeIige små Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 det er helt normalt, men det er jo slitsomt. har du prøvd å leke og prate og synge litt? hun er jo bare 8 dager. fortsett med puppen du, det ordner seg nok. hun er jo kanpt hjemme fra klinikken. det er mange babyer som ikke kommer inn i noe rutine på søvn før de er nesten året. i begynnelsen er det jo veldg variert og mye skjer. ville ikke begynt med velling når hun er to til tre mnd som noen foreslo, det kan være farlig. kun melk til 6 mnd og tidligst med mat er 4 mnd, og da kun visse typer. tarmene er ikke i stand til å takle fast føde.
måru Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Ikke stress med noe rutine nå. Babyen er altfor liten. Gi det mat og kos når det ber om det. Selv på natten når det bare er 8 dager gammel. Vi hadde også en som var våken hele natten. Dette bedret seg av seg selv når babyen blir to tre mnd. Prøv å ikke ha noe planer på formiddagen, men prioriter å sove.
*berit* Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Nei, kanskje ikke stress. Men for egen del vil jeg absolutt anbefale deg å prøve å snu døgnrytmen til babyen din. Snuppa her og tok kvelden i 3-tida om natta, og våknet etter 3 timer for så å sove 2-3timer til, og så var det morgen. Synes det var forferdelig slitsomt! En helg bestemte vi oss for å prøve å snu døgnrytmen hennes. På dagen lot vi det gå max 4 timer mellom måltidene, dette innebar at vi måtte vekke henne (hadde mye dårlig samvittighet for det) dersom hun sov da det var 4 timer siden sist hun spiste. Vi badet og ordnet henne for kvelden og la henne (sov da i vognbaggen) våken. Ikke så tidlig i begynnelsen, rundt 23. Hun sovnet ikke med en gang, men lå der og så på oss, vi satt siden av da, og så sang vi og strøk litt på henne. Etter hvert sovnet hun. (Hun fikk da pupp to ganger om natta, så sov 4timer - pupp - 2 timer - pupp - 2 timer->morgen) Nå er hun snart 5mnd og sover 20-7. Vi har ellers ikke styrt noe med rutiner, men latt henne ordne og styre sjøl. Det har blitt bedre og bedre etter hvert. Men jeg tror kanskje det er viktig å skille mellom natt og dag. HVis hun sover lange perioder på dagtid vel og merke, og at hun ikke har kolikk eller andre smerter som gjør at hun ikke vil sove. Ble litt langt og rotete dette sikkert. Men jeg håper du får til en ordning! Vet hvor slitsomt det er å ikke få sovet.
mammatilsara Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 hei hadde det samme med min lille datter,hun sov nesten ikke på dagen heller da.så da jeg kom fra sykehuset begynte jeg med å bade henne fast hver kveld klokken 19.00 så var det mat,i begynnelsen ville hun ikke sove i senga så jeg la henne i bagen i stua å gjorde meg klar til en våke natt med tv-titting.etter ca 3 uker med dette begynte jeg å legge henne i senga etter maten å bare gikk inn å så til henne å tok på henne,dette virket så det roet henne ned å før hun var 2 mnd sov hun fra 19.30 til 07.00 på morgenen.prøvde en dag da å holde henne oppe til klokken 21 på kvelden siden vi fikk besøk fra besteforeldrene å det ga meg ei ny våkenatt,så nå holder jeg rutinene uansett dag...lykke til rutinene vil snu uansett,du må bare prøve deg frem å se hva som virker,men du vill ikke se resultat med en gang,tar nok litt tid
Isabella12 Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 En åtte dager gammel baby har sjelden rutiner. Ta en tur på helsestasjonen, der får du gode råd! Selv om det virker håpløst når det står på, går det seg helt sikkert til etterhvert. Mange gir velmente råd, jeg prøvde "alle" om rutiner, ikke snakke til babyen osv men ingenting hjalp. Bortsett fra da helsesøsteren sa at han faktisk etterhvert kommer til å begynne å sove av seg selv. Det gikk gradvis bedre, nå er han fem måneder og sover fra 20 til 06 i ett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå